10 dingen die je moet weten over je gasten

Hoe goed ken jij je gasten?
post image

De gekste dingen worden onderzocht, zeker als het gaat om consumentengedrag. Maar wat kun je met dat soort onderzoeksresultaten als horecaondernemer? In dit artikel 10 handige weetjes die je voor jouw restaurant, bar of hotel kunt gebruiken om net even betere resultaten te boeken.

 

1 Goede service wordt meer gewaardeerd dan snelle service

Recent onderzoek toont aan dat mensen die goed en volledig geholpen worden door competente mensen met verstand van zaken, deze ervaring beter onthouden dan als ze snel (maar minder goed) zijn geholpen. Ook zijn ze meer geneigd anderen te vertellen over hun ervaring.
Onbeleefde, incompetente en gejaagde service wordt als nummer 1 reden genoemd om niet meer terug te komen, 18% meer dan te trage service.

 

2 Gasten zijn dol op een speciale behandeling en betalen er graag extra voor

In een onderzoek waar de bediening na het brengen van een rekening met pepermuntje nog eens terugkwam met een paar extra pepermuntjes, waren de fooien 23% hoger dan gemiddeld. Zonder extra rondje, maar wel mét pepermuntjes was de opbrengst gemiddeld 7% lager. Het gevoel speciale aandacht te krijgen, maakt de ervaring extra waardevol.

 

3 Als jij hun naam onthoudt, onthouden ze jou

Het geluid van je eigen naam wordt door mensen als zeer plezierig ervaren. Bovendien letten mensen beter op en zijn meer geïnteresseerd als ze hun namen horen, waardoor ze op hun beurt jou beter onthouden.

 

4 Over weinig dingen wordt zoveel gepraat als een leuke verrassing

Een blijk van waardering, vooral als het onverwacht is, wordt heel goed onthouden en veel besproken. Hoe je mensen wilt verrassen, is natuurlijk helemaal aan jou. Zoek iets wat past bij jouw type zaak.

 

5 Een beetje goodwill hoeft niet veel te kosten, het gaat om het gebaar04windshield-random acts of sweetness

Een positief gevoel aan gasten geven hoeft niet veel te kosten. Zo laat Sweetgreen restaurants in USA cadeaucheques voor kleine bedragen achter onder de ruitenwissers van auto’s die een parkeerbon hebben als ‘Random act of sweetness’ die veel positieve aandacht kregen en het bedrijf jaar op jaar liet groeien.

 

 

6 Een spaarsysteem werkt stukken beter als je al een beginnetje maakt

Het barst van de spaarkaarten en zegelacties. Als de gast al begint met een paar zegels/punten, blijkt dat er 2 x zoveel kans is dat de gast mee blijft doen aan het spaarysteem.

 

7 Verhalen vertellen is een krachtige en blijvende vorm van communicatie

Niet slogans, taglines of andere korte kreten beklijven het beste, maar verhalen. Een goed verteld verhaal blijkt de meest overtuigende vorm van communicatie te zijn, die ook het best onthouden wordt. Een verhaal stelt mensen in staat een beeld voor ogen te krijgen en ons als het ware te ‘transporteren’ naar een andere plaats. En dan wordt doorvertellen ook makkelijker!

 

8 Innovatie is succesvoller als je ‘ideale gasten’ erbij betrekt

60% van de commercieel succesvolle innovaties blijkt ingegeven te zijn door klanten zelf. Als je je bedrijf dus wilt vernieuwen en wilt weten voor welke producten of diensten een markt is, betrek dan een aantal ‘ideale gasten’, gasten die helemaal voldoen aan het beeld van de mensen die je het liefst terugziet in jouw zaak.

 

9 Liever een leuke tijd dan veel geld bespaard

Of je nu een hoog op laag geprijsd aanbod van producten/diensten hebt, in je promotie kun je beter praten over genieten, een leuke avond hebben of een bijzonder moment beleven. Praten over een grote besparing of een lage prijs levert minder positieve associaties op en de herinnering aan een bezoek blijkt dan achteraf ook minder sterk.

 

10 Praten over geld maakt gasten egocentrisch

Mensen die steeds beelden van geld en rijkdom zien, worden meer egocentrisch en minder bereid om anderen te helpen, zo blijkt uit onderzoek. Dat kan prima werken als je mensen wilt triggeren met bijvoorbeeld zelfverwennerij, maar is niet handig als je mensen wilt stimuleren anderen te trakteren op een diner of overnachting, bijvoorbeeld voor Moederdag.

 

bron: Help Scout

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone