10 gewoonten van onsuccesvolle mensen

Wat kunnen we leren van losers?
post image

Laatst las ik een artikel over succes. De schrijver was duidelijk: succes is niet voorspelbaar en niet kopieerbaar. Als dat wel zo was, zou succes een eitje zijn: gewoon het gedrag kopiëren van andere succesvolle mensen en gaan met die banaan. Helaas.
Een zeer succesvolle ondernemer vertelde hem: “Ik probeer vooral te vermijden dat ik onsuccesvol ben”. Dat sloeg in als een bom: hij begreep ineens dat er veel meer te leren viel van de dingen die je NIET doet als je succesvol bent, dan de dingen die je wel doet.

Uit mijn eigen ervaring en na vele gesprekken met ondernemers herken ik een hoop dingen die hij noemde, zowel de slechte gewoonten als de goede. Maar er kwamen ook wat andere gewoonten bij me op, die je succes in de weg kunnen staan. En dan bedoel ik niet alleen je succes op financieel gebied, maar ook de dingen doen die je het liefste doet, het leven leiden dat je wilt, mensen om je heen hebben waar je om geeft, de ruimte hebben om ervan te kunnen genieten.

1: Ze zijn steeds bezig met een schuldige aan te wijzen

Een horecaondernemer die onder bijzonder toezicht van de bank was geplaatst begon zijn relaas steeds met een verwijt: “Natuurlijk hebben wij ook fouten gemaakt, maar de bank…” of “Als mijn kok niet…” of “Door alle regels…”
Hoe terecht zo’n verwijt misschien ook is, je schiet er niets mee op. Wat je doet is jezelf in de slachtofferrol plaatsen in plaats van in de leidersrol. Een leider die een eind kan maken aan deze ellende en de touwtjes in handen heeft.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Stel jezelf steeds de vraag: Hoe kan ik in de gegeven situatie toch bereiken wat ik wil?

2: Ze doen alleen wat ze al kunnen

Met blijven doen wat je altijd al deed, houd je jezelf onnodig klein. De wereld om ons heen verandert continu en als ondernemer moet je mee veranderen om relevant en actueel te blijven. Niet alleen op vakmatig vlak, maar ook als het gaat om ondernemersvaardigheden. Ergens geen verstand van hebben of geen ervaring mee hebben is helemaal niet erg. Daar kun je verandering in brengen.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Benoem heel concreet persoonlijke ontwikkelingsdoelen maak daar tijd voor vrij in je agenda.

3: Ze gaan om met losers

Waar je mee omgaat, daar word je mee besmet. Mensen die zelf geen ambities hebben, zullen jou waarschijnlijk ook niet stimuleren. Mensen die zelf hun omgeving overal de schuld van geven, zullen jou niet wijzen op je slachtofferhouding. Of deze mensen vragen jou altijd om hulp, maar ze zijn er niet voor jou.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Ga om met mensen waar je tegenop kijkt, die jou uitdagen. Het tilt jou en je bedrijf op een hoger plan.

4: Ze stellen uit

Weer zo’n waar spreekwoord: van uitstel komt afstel. Waarom zou je dingen uitstellen? Alleen als het er beter van wordt, doe je het later. Mensen die steeds dingen uitstellen, gaan moeilijke dingen uit de weg en laten zich leiden door wat hen overkomt, in plaats van door hun doelen.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Zeg vaker nee tegen de dingen die niet je aandacht vereisen, maak heel concrete acrtiepunten van de zaken die je focus verdienen en beloon jezelf als je ze hebt gedaan.

5: Ze zijn ondankbaar

Een ondankbare basishouding zorgt voor ontevredenheid, wat er ook gebeurt. Ondankbare mensen zijn altijd bezig met wat er nog niet is. Ook al ben je dan ‘succesvol’, je ervaart het niet zo en hebt het gevoel dat er nog iets ontbreekt.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Sta regelmatig even stil en geniet van wat er al is. Hoe kun je daarop voortbouwen, je wensen mee vervullen?

6: Ze houden alles voor zichzelf

“Ik wil geen arrangement maken met het restaurant om de hoek, want ik heb liever dat mijn gasten bij mij eten.” Mensen die alles voor zichzelf willen houden, of het nu om winst, ideeën of contacten gaat, vergeten wat de kracht is van delen. Natuurlijk is de kans aanwezig dat iemand misbruik van je goedheid maakt. Maar de kans dat iemand jou nu ook iets gunt, is minstens zo groot.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Deel gul, gun anderen ook hun succes. Verwacht niet iets terug, zodat je verrast kan worden als het wel gebeurt. En beschamen mensen je vertrouwen, dan steek je daar gewoon geen energie meer in, zonder rancune.

7: Ze zijn voortdurend afgeleid

Bezig zijn met 5 dingen tegelijk, nooit echt luisteren. Het gejaagde gevoel dat jezelf en de mensen om je heen krijgen, werkt vergeten en fouten maken in de hand. Bovendien valt er weinig te genieten van wat je doet op deze manier.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Als je iets doet, doe het dan met de volle aandacht. Dat gaat sneller en beter.

 8: Ze herhalen hun fouten

Merken dat er iets fout gaat, maar toch gewoon doorgaan op dezelfde manier. Een collega-ondernemer van mij zegt al jaren hetzelfde over zijn klanten: “Het moet altijd snel-snel, maar zelf houden ze zich niet aan de afspraken.” Terwijl heel duidelijk is hoe dat komt: híj houdt hen niet aan de afspraken, híj durft geen grenzen te stellen.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Signaleer fouten en durf kritisch naar jezelf te kijken: wat kan ik doen om dit te voorkomen in de toekomst?

9: Ze doen alles zelf

Vooral voor perfectionisten (zoals ik, oeps) is dit een veel voorkomende gewoonte. Ik schreef er al eerder over: het Superheldencomplex. Maar alles zelf doen zorgt ervoor dat je al snel tijd tekort komt om nieuwe dingen te leren, jezelf verder te ontplooien en ruimte te maken voor groei.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Als je wilt groeien met je bedrijf, is het al snel nodig om taken te delegeren. Leer om mensen duidelijk te instrueren en blijf sturen op de gemaakte afspraken, in plaats van het weer uit handen te nemen. Accepteer dat ook zij moeten leren voor ze het net zo goed kunnen als jij.

10: Ze geven snel op

“We hebben het in ieder geval geprobeerd, maar het werkte niet.” Alsof iets proberen een eenmalige actie is. Als je leert fietsen, lukt dat ook niet meteen. Je moet eerst een paar keer omkieperen, om te ontdekken hoe je je balans vindt, hoe je moet sturen en remmen.

Deze gewoonte vervangen door een betere:

Zie succes als een proces in plaats van een eindstation. Teleurstelling ervaren hoort bij dat proces. Blijf schaven, verbeteren, beetje zus, beetje zo. En geef nooit op.

Welke slechte gewoonten herken jij?

Laten we eerlijk zijn, we herkennen allemaal wel iets in deze slechte gewoonten. Ik in ieder geval.
Maar als we het inzien en we willen het anders, kan het ook anders.
Zoals ondernemer Jim Rohn zegt: “Motivation is wat gets you started, habit is what keeps you going”.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone