7 leugens over succesvol gebruik van social media

Laat je niets wijsmaken over social media
post image

Er wordt veel onzin gezegd en geschreven over social media. Aals jij op basis van die onzin bepaalt hoe jij te werk gaat, is het zonde van je tijd. Daarom ontmasker ik in dit artikel de 7 grootste leugens over social media en vertel je hoe het wél zit.

1: Je moet continu op social media zitten om er profijt van te hebben

Ja, het is belangrijk om op de een of andere manier continu zichtbaar te zijn. Maar sommige social media kun je ook incidenteel gebruiken. Of op een manier dat je er bijna geen omkijken naar hebt.
Als je echt meer omzet wilt halen uit social media, moet je weten wat wel en niet werkt.
Veel te veel bedrijven gebruiken social media als een reclamezuil en zijn dan verbaasd als het weinig of niets oplevert.

2: Alleen korte, visuele berichten werken

Als mensen eenmaal geboeid zijn, zou je ervan staan te kijken hoeveel mensen van je willen lezen, horen en zien.  Hoe je een verhaal opbouwt, hoe je mensen weet te boeien, is wel bepalend of mensen meer willen weten.

3: Je moet een goede website hebben voor je met social media aan de slag kan

Niet waar. Natuurlijk is een goede website erg nuttig. Maar zelfs als je een verouderde website (of helemaal geen website!) hebt, kan social media voor je werken. Zoals bij alle marketing geldt: stap voor stap. Als je gaat wachten tot alles perfect is, verlies je kostbare tijd.

4: Facebook is een goede vervanger voor je digitale nieuwsbrief

Nope. Hoe fantastisch Facebook ook is, je digitale nieuwsbrief die je per mail verstuurt, kan het niet vervangen. Het kan elkaar wel versterken en Facebook kun je geweldig gebruiken om een maillijst op te bouwen. Als je nog geen gebruik maakt van e-mail marketing, dan raad ik je aan er wat meer in te verdiepen. Lees dan bijvoorbeeld  deze 5 tips over e-mail marketing  http://runningfish.nl/5-tips-email-marketing/

5: Social media zijn gratis, dus slimmer om te gebruiken dan betaalde media

Social media zijn natuurlijk niet gratis. Het verdienmodel achter de meeste social media is een advertentiemodel. Om je bereik te vergroten moet je (af en toe) geld uitgeven. Om social media slim te gebruiken heb je specifieke kennis nodig, ook dat kost geld. Social media kosten tijd, je tijd is onvervangbaar en dus zeer waardevol.  Ook al kun je social media vaak kostenefficiënter inzetten dan traditionele media, het is zeker niet gratis. En soms is het beter om betaalde kanalen in te zetten, dan heel veel tijd steken in iets wat niets oplevert.
Kijk dus in de eerste plaats naar de verwachte opbrengst, daarna naar de investering in tijd en geld.
Vaak is de manier waarop je social media gebruikt, bepalend voor het succes. Het moet onderdeel zijn van een groter geheel, een consistent plan.

6: Hoe meer likes, hoe groter je bereik

Ja, likes zeggen wel iets. Maar deelnemers aan like-en-deel acties zijn bijvoorbeeld niet even waardevol als mensen die je willen volgen vanuit een oprechte interesse voor jouw zaak. Bovendien is het niet zo dat als je 1.000 likes hebt, je bericht ook wordt weergegeven bij alle 1.000 personen. Facebook geeft je bericht  slechts aan circa 6% van je fans weer, omdat Facebook wil dat je betaalt voor het tonen van je content.
Staar je dus niet blind op likes, maar zorg voor goede content die mensen waarderen en willen delen. En denk dus na bij de acties die je ontwikkelt of je echt potentiële gasten weet te bereiken.

7: Post niet te vaak, dat is irritant

Het is niet hoe vaak je post, het is wat je post dat bepaalt of mensen je irritant vinden. Als je je verplaatst in de lezer, kom je erachter wat interessante content is. Mensen willen de mensen achter een bedrijf leren kennen, over hun visie en filosofie horen en willen meegenomen worden in jouw leven. Dat is iets anders dan non-stop reclameboodschappen.

 

Waarom zou ik jou geloven?

Ik heb één belang: ik wil je helpen om meer gasten te trekken naar je zaak. De focus moet dan liggen op de activiteiten die daaraan bijdragen. Ik heb er geen belang bij om jou voor een bepaald kanaal te laten kiezen of je allerlei dingen te laten doen die je niets opleveren.
Maar alsjeblieft, geloof mij ook niet. Ga zelf op onderzoek uit. Als je verhalen hoort over social media, kijk dan goed naar de afzender en bepaal dan je eigen mening. En experimenteer ook, kijk wat voor jou het beste werkt.

 

In het Sprint programma leer je hoe je meer uit jouw social media en andere kanalen kunt halen. Meer informatie over dit programma volgt binnenkort.

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone