Booking.com: 8 slimme dingen om af te kijken

en 1 domme zet die je snel mag vergeten
post image

Booking.com is niet voor niets de grootste boekingsite voor hotels. Hier zijn mensen aan het werk die voortdurend kijken naar het gedrag van website bezoekers, nieuwe marketingtechnieken toepassen en allerlei slimmigheidjes inzetten om een nog beter resultaat te bereiken.

Dat kun jij in je eentje allemaal niet uitvinden. Maar je kunt wel kijken naar wat booking doet en dat vertalen naar je eigen website. Hotel of restaurant, dat maakt in dit geval niet uit. Watch and learn!

1: One stop shop: direct online boeken

Hopelijk doe je het al: bezoekers van je website de mogelijkheid bieden om direct te reserveren/boeken. En dan bedoel ik dus niet een ontvangstbevestiging sturen. Mensen willen meteen weten of er nog plek is en zonder af te hoeven wachten of te moeten bellen. Een boekingsmodule is voor een horecazaak anno 2016 gewoon noodzaak.

2: Duidelijke focus in je website

Zoveel mogelijkheden, zoveel keuzes en knoppen. En toch kiest de grote meerderheid voor die ene optie. Hoe doen ze dat? Door het ontwerp zo te maken dat er een heel duidelijke nadruk ligt op één bepaalde keuze. Als je je ogen tot spleetjes dichtknijpt en zo naar een webpagina kijkt, zie je bij Booking steeds één knop of één panel dat eruit springt. Vaak bovenaan, in een afwijkende kleur, en met een grotere knop dan de andere opties. Terwijl de meeste websites alles even belangrijk maken. En dan krijgt de bezoeker keuzestress of raakt de weg kwijt.

duidelijke-focus website booking hotel restaurant

3: Tevreden gasten voor je laten spreken

In plaats van mooie reclamepraatjes op te hangen, laat je tevreden gasten voor je spreken. In marketingtermen noemen we dat social proof. Als we weten dat echte gasten van vlees en bloed uit eigen ervaring positief spreken over een hotel of restaurant, geloven we dat veel sneller dan als de eigenaar van het hotel of restaurant datzelfde beweert. En de gemiddelde scores maken dat ik als bezoeker al die meningen samen ook nog eens razendsnel kan beoordelen.

recensies website booking hotel restaurant

4: Schaarste

O jee, de beschikbaarheid is maar beperkt, 60% is al vol. En een vergelijkbaar hotel zit al vol!
Booking had er ook voor kunnen kiezen om dit allemaal helemaal niet te noemen. Maar juist deze signalen zetten consumenten aan tot snel beslissen en wakkert het verlangen aan. Want als iets populair is, dan zal dat met reden zijn. Dan wil ik het ook! En dan moet ik wel snel zijn, anders loop ik misschien iets geweldigs mis.
Jij kunt dit ook toepassen door bijvoorbeeld te communiceren dat al 80% van de tafels gereserveerd is voor komend weekend, maar dat er voor volgend weekend nog plaatsen zijn.
Niet liegen, gewoon gebruiken wat er werkelijk is.

5: Onze aanbevelingen eerst

Er zijn vele zoekfilters mogelijk, maar standaard heeft Booking ‘onze aanbevelingen eerst’ als zoekcriterium aan staan. Terwijl je ook op prijs, op beoordeling of op ligging kunt zoeken. Op deze manier heeft Booking de kans om die locaties te benadrukken, waarmee zij de beste afspraken hebben kunnen maken. Ook jij kunt door bijvoorbeeld de volgorde, de grootte of de kleur van je aanbod, de nadruk leggen op dat ene menu, die kamer of dat arrangement. En zo de consument sturen op datgene wat jij wilt verkopen.

onze aanbevelingen eerst

6: Zoekhulpjes

Hoe groter je aanbod is, hoe onoverzichtelijker het wordt. Als je bezoekers toch een prettige webervaring wilt bieden, zul je ze moeten helpen hun weg te vinden. Dat doe je niet met lange lijsten met arrangementen of alle mogelijke combinaties te vermelden op je menukaart. Juist zo’n lange lijst geeft de consument het gevoel dat hij heel goed moet kijken en vergelijken. Kiezen wordt een opgave.

Booking helpt bezoekers de weg te vinden door het woud van kamers, met uitgebreide filteropties.

filter website booking hotel restaurant

7: Bezwaren wegnemen

Booking weet dat juist op het moment van boeken, er nog allerlei bezwaren op de loer liggen die overwonnen moeten worden. Met allerlei extra duwtjes in de rug helpen zij de bezoeker richting een ja.

Social proof, ‘fantastisch 9/10’ plus een mooie recensie, en schaarste, ‘Nog 1 kamer vrij op onze site!’ noemde ik al. Het groene blokje ‘Uitstekende locatie! 9,4’ wordt als extra element daaraan toegevoegd. Besteprijsgarantie zorgt ervoor dat ik niet op andere sites ga zoeken en mogelijk door allerlei andere opties wordt afgeleid.

En wat dacht je van gratis annuleren, waardoor het risico van ja zeggen eigenlijk wordt terug gebracht naar 0. Terwijl als je een keer ja hebt gezegd, je niet snel geneigd bent om daarop terug te komen.

wegnemen bezwaren website booking hotel restaurant

8: Veel grote foto’s

Waar veel sites van hotels zelf heel weinig foto’s laten zien, of her en der verspreid over de website, kiest Booking voor grote foto’s. Die foto’s staan zowel in een slider als in kleine thumbnails. Zo kan de bezoeker zelf snel wat rondklikken, of wordt proactief verleid. Deze aanpak is echt een groot leerpunt waar bijna alle hoteliers, maar ook restaurants, veel van kunnen leren. Laat zien wat je te bieden hebt, in alle facetten. Kleine foto’s verleiden en inspireren niet, dus gun je zaak die ruimte.

grote foto's website booking hotel restaurant

9:  Booking Blunder: promoten wat net is gekocht

Hoe slim ik Booking ook vind, er is ook iets wat ik niet begrijp. Stel je voor, ik boek bovenstaand hotel in Arnhem voor aankomend weekend. Direct na dit weekend ontvang ik van Booking in mijn mailbox aanbiedingen…voor Arnhem! Wellicht relevant als ik voor zakelijke doeleinden naar Arnhem afreis, maar de gemiddelde toerist gaat niet na een weekend Arnhem opnieuw naar Arnhem. Geef me dan een aanbieding voor een andere leuke stad in Nederland, of vraag me welke reisplannen ik de komende maanden heb. En doe dan een aanbieding op maat.

Contact houden met je gasten per e-mail is natuurlijk wél aan te raden en ook in dat opzicht is er voor veel horecaondernemers nog een hoop werk aan de winkel. Loop je eigen website maar eens door met deze aandachtspunten. Wat kun jij nog meer of anders doen om mensen enthousiast te maken, te verleiden en over de streep te krijgen?

Gratis quick scan van jouw website?

In de maand maart heb ik ruimte voor maximaal 4 quick scans van websites. Ik bekijk dan je website en geef je waardevolle aanwijzingen wat jij kunt doen om het rendement van je website te vergroten. Dit doe ik tijdens een telefonische sessie van ca. 30 minuten.
Wil je kans maken op zo’n gratis quick scan? Stuur dan een e-mail naar info@runningfish.nl met je contactgegevens en waarom jij de quick scan goed zou kunnen gebruiken. Je hoort z.s.m. of je bent geselecteerd voor de scan.

 

 

 

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone