9 manieren om te groeien met hulp van je fans

Voortdurend zichtbaar, meer gasten en meer omzet dankzij je fans
post image

Er wordt door marketeers vaak gepraat over het creëren van ‘brand ambassadors’ of ‘een fanbase bouwen’.  Grote bedrijven investeren in complete systemen en geavanceerde programma’s om optimaal gebruik te maken van hun meest enthousiaste gasten.  

Gelukkig kun je ook als klein of middelgroot horecabedrijf je fans inzetten voor meer zichtbaarheid, meer gasten en meer omzet. Begin gewoon met een lijst van jouw fans: aan wie denk je nu het eerst? Dit zijn de mensen die je kunnen helpen te groeien.
En zo zorg je daarvoor.

1: Vraag om reviews

Inkoppertje: vraag je fans of ze hun mening willen delen op reviewpagina’s als Iens, Couverts, Trip Advisor of Facebook. Maar doe je het ook al?

2: Plaats citaten op je website

Citeer positieve reviews op je eigen website. Niet op één plek, maar juist op verschillende pagina’s, zodat mensen die hun keuze nog niet gemaakt hebben, steeds meer zin krijgen in een bezoek aan jouw zaak. Het is nu eenmaal zo dat anderen geloofwaardiger worden gevonden in hun oordeel over jou, dan jijzelf.

3: Mobiliseer het netwerk van je fans

Geef je fans na afloop van hun bezoek een Friends & Family-bon die ze kunnen doorgeven in hun eigen netwerk.

4: Organiseer een VIP-event

Nodig je fans uit voor een exclusieve avond, waar alleen zij mogen komen met een introducé. Hoe exclusiever het voelt, hoe eerder je geneigd bent je ervaring te willen delen met anderen. En die introducé ook!

5: Creëer een Vriend van het Huis-programma

Vraag of je fans Vriend van het Huis willen worden en zo regelmatig extra voordeel, uitnodigingen voor speciale avonden en info over andere leuke extra’s krijgen. Deze mensen voeg je toe aan je mailinglijst en blijf je regelmatig herinneren aan je bestaan. Reken maar dat het herhaalbezoek groeit. Wel belangrijk om deze Vrienden van het Huis ook echt iets anders te bieden dan de mensen die je bijvoorbeeld op Facebook volgen.

6: Vraag je fans om vrienden te taggen

Plaats bijvoorbeeld op Facebook een foto van een mooi gedekte tafel en vraag: wie zou volgens jou echt eens aan dit tafeltje moeten zitten? Fans reageren door het taggen van vrienden en kennissen en die worden zo door tags geïnformeerd over je bestaan. Je kunt zelfs onder de reacties iets verloten. Pas wel op: vooraf een prijs aankondigen als beloning zorgt voor koopjesjagers!

7: Laat je fans zien

Breng je fans in beeld op een grappige of mooie manier via social media. Reken maar dat de foto flink gedeeld wordt en je bekend wordt bij potentiële gasten. Je kunt zelfs de meest populaire foto van de maand een leuke verrassing geven, zoals Mexicaans Restaurant El Castillo dat doet.

foto-moment-fans-horeca-meer-gasten

8: Vraag om feedback of ideeën

De echte fans zijn bereid veel informatie te geven over hun beweegredenen, voorkeuren en zelfs na te denken over hoe ze jou kunnen helpen meer uit je zaak te halen. Organiseer bijvoorbeeld twee keer per jaar een interactieve sessie en gebruik de resultaten als input voor je plannen.

9: Verras je fans

Ook al denk je misschien dat marketing draait om krijgen, het begint allemaal om geven, geven, geven. Dat hoeven geen grote dingen te zijn en het hoeft vaak ook helemaal geen geld te kosten. Een verjaardagskaartje, een bijdrage aan de marathon voor het goede doel die jouw fan loopt of het delen van een bericht van de ondernemer die laatst bij jou een zaal huurde.
Je kunt het karma noemen, of de gunfactor, maar je zult zien dat het vroeg of laat bij je terugkomt.

 

Lees ook over de 4 meest gemaakte fouten met Facebook

Weet jij nog meer manieren om je fans in te zetten of ben je met (een van) deze manieren aan de slag gegaan? Ik ben benieuwd wat het jou gebracht heeft! 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone