Het probleem van het 9 x effect

Hoe anders de consument jouw innovatie ervaart dan jijzelf
post image

Het 9x effect

Hoe goed we onze doelgroep ook denken te kennen, er zit een groot gat tussen hoe wij als ondernemer naar ons aanbod kijken en hoe de consument ernaar kijkt. Gewoon, omdat we als ondernemer ons vol overgave in het ontwikkelen van een nieuw concept/product/dienst hebben gestort en ons gaandeweg niet meer kunnen voorstellen dat iemand het níet zou willen. En omdat de consument dat proces volledig heeft gemist en zijn vertrouwde zaakje met dat ene gerecht nog steeds heerlijk vindt.

John Gourville, innovatie-expert, noemt dat het 9 x effect. Waar ondernemers geneigd zijn hun nieuwe aanbod 3 x te overwaarderen, doen consumenten hetzelfde met hun huidige product/dienst: 3x overwaarderen. Je kunt je voorstellen dat er dan een groot gat te dichten is voordat er gekocht gaat worden.

Een nieuw concept of nieuw aanbod in de markt zetten is dan ook niet zonder risico. Specifieke cijfers voor de horeca ken ik niet, maar van alle innovaties faalt 40-90%.

Je zou door het 9 x effect bijna denken dat je maar beter vast kunt houden aan het bestaande en vooral niet moet innoveren. Helaas is dat ook geen oplossing. De consument is tegenstrijdig: hij is steeds op zoek naar nieuwe ervaringen en wordt minder loyaal.
Wel innoveren dus, maar wellicht op een andere manier dan je vanuit je ondernemersbrein denkt.

Hoe voorkom je een mislukking?

1. Je bewust zijn van het 9 x effect is al een goed begin als je wilt vernieuwen. Vergeet niet in je enthousiasme dat de consument niet houdt van verandering als het hem zelf betreft.

Zoek naar de optimale balans voor de consument: enerzijds aanzienlijke en aantoonbare verbetering, anderzijds een beperkte verandering die je vraagt van de consument zelf.

2. Test vooraf op kleine schaal. Dat kan bijvoorbeeld met een speciale avond, een proefkamer of een pop up restaurant. Het leert je al veel over hoe mensen welk aspect van je innovatie waarderen en waar nog onvermoede drempels zijn.

3. Zorg voor een frisse blik. Als ondernemer heb je nu eenmaal last van tunnelvisie, omdat je IN je bedrijf zit. Zorg dus altijd dat je een externe partij betrekt bij het innovatieproces, die je de waarheid durft te zeggen en de brug kan vormen naar de markt.

Tijdens mijn event Innoveren voor Succes op 23 maart gaan we hier dieper op in.

De volgende vragen worden in detail behandeld:

  • Hoe weet je of je idee gaat werken?
  • Hoe kun je de risico’s beperken?
  • Hoe kun je  innoveren op een manier die bij jou past en bij de fase waarin je bedrijf zich bevindt?
  • Hoe kom je van idee tot uitvoering?

Of je nu een nieuwe zaak gaat starten of nieuwe stappen wilt maken met je bedrijf: deze dag kan ik iedere ondernemer aanraden die de ambitie heeft om te groeien. Je gaat je voelsprieten voor wat de markt wil, verder ontwikkelen en leren wat er nodig is om succesvol te vernieuwen.

Meer info

  • Deze groeidag is op maandag 23 maart van 10.00 tot 16.00 u en vindt op een inspirerende plek in de omgeving van Utrecht plaats. Natuurlijk inclusief een lekkere lunch.
  • Het gaat om een kleinschalig event, en er zijn nog maar een paar plekken beschikbaar.
  • De prijs bedraagt € 117 excl. btw (€ 87 voor je partner/collega) en zal vanaf zondag 15 maart omhoog gaan
  • Meer informatie en aanmelden kan via http://www.runningfish.nl/product/groeidag/
Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone