Wie A zegt, kan geen B zeggen

Waarom de allereerste keus die je maakt zo bepalend is
post image

Stel je voor: je start twee horecabedrijven.

Zaak A zet je neer als iets bijzonders, iets innovatiefs. Je besteedt daarom veel aandacht  aan interieur, presentatie, de kaart. Je seint de pers in en die worden ook nieuwsgierig. Je nodigt voor de VIP opening een aantal mensen uit met een groot netwerk. Die vertellen het aan al hun vrienden en kennissen, dit moeten ze weten. Niet iedereen is enthousiast, er was zelfs een kritisch stuk in de krant over de kinderziektes waar je zaak mee kampt. Maar er wordt veel over je gepraat en je hebt een stevige start gemaakt.

Zaak B is een me too-zaak. Het ziet er netjes uit, niets aan te merken op de kaart. Hoogstens dat het allemaal bekend is. Je hebt een feestelijke opening voor leveranciers, vrienden, familie. De mensen zijn positief, ze hebben echt lekker gegeten. De pers heb je een bericht gestuurd en de lokale weekkrant heeft er een stukje over geplaatst.  Er wordt niet zo veel ophef gemaakt over zaak B als zaak A, maar omwonenden beginnen al langs te komen.

Met beide benaderingen is NIETS mis. Zaak B kan een groot succes worden. Zaak A ook.
Een zaak zoals zaak B, die erg lijkt op wat er al is, heeft het voordeel al zeker te weten dat er een markt is voor zijn zaak. Zaak A neemt meer risico en moet dat nog maar zien.  Zaak A weet wel zeker dat hij zich onderscheidt en dat trekt meer aandacht. Da’s ook een voordeel.

Waarom dan toch deze 2 zaken naast elkaar zetten?
Omdat de benadering bepaalt wat de uitkomst is.

De benadering bepaalt:

  • Of je vaak op prijs wordt vergeleken, of dat prijs van ondergeschikt belang is
  • Of je locatie vrijwel allesbepalend is voor je succes, of dat mensen speciaal voor jou naar de locatie willen komen
  • Of je ‘als vanzelf’ aandacht van de pers krijgt, of dat je daarvoor veel moeite zult moeten doen
  • Welk type gasten je aantrekt: vooral mensen uit de directe omgeving of van grotere afstand, traditioneel of vernieuwend, met een kleine of een grote beurs etc etc
  • Aan welke verwachtingen je moet voldoen. Kwaliteit van personeel, presentatie, kwaliteit van de keuken, interieur: alles wordt bepaald door de benadering die jij kiest.

Ik zet nu heel zwart-wit zaak A en B naast elkaar. Natuurlijk zijn er nog veel meer typen te bedenken en hangt een en ander ook samen met wie jij als ondernemer bent. Wat past bij jou, ben je geworteld in de plaats waar je een zaak opent, wat is jouw kracht en wat is je ambitie?

Wat me verbaast is dat veel ondernemers met een type B-zaak hun bedrijf vergelijken met een type A-zaak. Zonder te denken aan alles wat ervoor nodig is om een type A-zaak te zijn.
Als je minder gevoelig wilt zijn voor concurrentie op prijs, gasten wilt aantrekken die gericht voor jouw concept komen en daar vol enthousiasme anderen over vertellen, heb je een type A-zaak nodig.

Het mag duidelijk zijn dat mijn benadering zich richt op ondernemers die meer richting type A willen gaan, of hun A-zaak willen versterken of vernieuwen.

Wat past bij jou?

Wat past bij jou? Wat is er nodig om jouw ambities waar te maken?
En accepteer je de consequenties van je keuze?  Een type B-zaak krijgt andere resultaten dan een type A-zaak, zo simpel is het.
Wat je ook kiest, weet waar je voor kiest. En zorg dan dat je het bijbehorende spel weet te spelen. Op naar de next level!

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone