Advies met een vleugje rock-n-roll

Horecanoom Bert Hendriks overhandigt de 4 sleutels tot succes
post image

Op Twitter kwam ik hem tegen als @horecanoom. Op de website van HHGroep las ik: een adviseur met een vleugje rock-n-roll. Niet bepaald wat je verwacht als je hoort dat hij een administratiekantoor runt. Ik wist dus al voordat ik Bert Hendriks ontmoette: dit is een geval apart.  En  toen ik hem sprak op zijn kantoor in ’s-Hertogenbosch wist ik het zeker.  Nuchter, praktisch, recht voor z’n raap. En ja, een vleugje rock-n-roll!

Bert laat de boekhouding aan andere mensen binnen de HHGroep over. Hijzelf gaat het liefst met de ondernemer aan de slag met de 4 sleutels tot succes. En die wil hij ook best met jou delen. Komen ze.

1: Ondernemerschap

“Ik stel ondernemers deze vraag als eerste: waarom heb je deze zaak? Is het een hobby of een professie? Het antwoord zegt meestal veel over waar ruimte voor verbetering is. Een hobby mag geld kosten en hoeft niets op te leveren, behalve plezier. En plezier in je werk is zeker belangrijk, maar daar houdt het niet op als je een onderneming hebt. Voor het voortbestaan van een onderneming is winst simpelweg noodzaak!”

2: Marge

Het spel van marge moet gespeeld worden om succes te hebben. “Vooral ondernemers die zelf kok zijn denken dat ze duur moeten inkopen om goed te kunnen koken. Dat is natuurlijk echt niet waar. Een succesvolle ondernemer ziet er ook de lol van in om slim in te kopen en goede marges te maken op zijn gerechten. Dat begint bij inzicht in kosten. Ik was laatst bij een klant die een 4-gangen menu bood van 40 euro. Maar hij had geen idee wat dat menu hen aan inkoop kostte. We zijn begonnen de grote bestanddelen te berekenen met behulp van een handig rekenmodel. Dat leverde een verrassend beeld op, waarna de ondernemer vrij eenvoudig een betere marge kon behalen met een kleine wijziging.”

3: Personeel

Loonkosten maken meestal een groot deel van de totale kosten uit. Schuiven met zaken als het rooster, de taakverdeling en de openingstijden kunnen een groot verschil maken in die kosten. Ook dit is een kwestie van: meten is weten. Soms moet je flexibeler kunnen werken en zijn oproepkrachten beter dan vaste krachten. Soms kun je beter een extra dag sluiten. Al die dingen kun je pas bepalen als je goed naar de cijfers kijkt.”

4: Verkooptechnieken

“in de horeca speelt volume een belangrijke rol bij het eindresultaat. Gewoon attent zijn en een extra kopje koffie verkopen lijkt per gast weinig op te leveren. Maar doe de opbrengst van dat ene kopje koffie maar eens keer het aantal gasten. Dat kan je zo 500 tot 1000 euro netto extra opleveren. Dat kan het verschil betekenen tussen slecht en redelijk. Samen met een ondernemer kijk ik dus naar de upsell en cross-sell mogelijkheden.”

 

Mooie sleutels tot succes, iedere ondernemer zal wel in een of meer van deze zaken iets herkennen wat nog beter kan. Maar daar heb je je accountant toch voor, om je daarbij te helpen?

“Veel accountants kijken terug, maar geven je geen handvatten die cijfers te interpreteren en om te buigen. Wij gebruiken de cijfers om vooruit te kijken: waar ga je naartoe? Wat kun je in de toekomst doen om te groeien? Dat is soms confronterend, ja. Maar als ondernemer zie je gewoon niet alles. Ik ken ondernemers die zijn zo gefocust op hun personeel, dat ze hun gasten niet meer zien. Wij helpen  om de focus te verschuiven naar de zaken die het meeste aandacht nodig hebben.”

Wat zijn de belangrijkste tips die je horecaondernemers mee wilt geven?

“Ik heb er 3, die ik graag deel:

1: investeer in je eigen ontwikkeling

“De eerste draait om educatie: investeer in je kennis en vaardigheden. Of het om een cursus allergenen gaat of een workshop marketing of wat dan ook: houd je brein actief, leer van anderen. Wat in andere sectoren de gewoonste zaak van de wereld is, is in de horeca een uitzondering. Je hebt  dit gewoon nodig om als ondernemer succesvol te blijven.”

2: Beperk het aantal leveranciers

“Hoe meer leveranciers, hoe meer kosten. De groothandel is niet voor niets ontstaan. Kwaliteit borgen is veel meer een kwestie van goede afspraken maken dan van de ene naar de andere leverancier hoppen.”

3: Blijf zakelijk richting je personeel

“De vele uren samenwerken zorgen er vaak voor dat je een hechte band krijgt met je personeel. Waak ervoor dat die relatie te vriendschappelijk wordt. Er zijn zaken waar nooit een functioneringsgesprek plaatsvindt, uit angst om aandachtspunten te benoemen. Terwijl dat de werksfeer juist enorm kan verbeteren en mensen helpt om te groeien.”

Meer Bert?

Bert Hendriks helpt horecaondernemers met een 100 dagen-traject hun resultaten te verbeteren. Wil je er meer over weten? Neem dan contact op via 06 -224 689 48 of b.hendriks@hhgroep.nl  Let’s rock-n-roll, zou Bert zeggen.

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone