Lef hebben en steeds weer de aandacht opeisen

Regina Schut over het geheim van Bloem en Plant
Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 8
Slide 9
Slide 10

Dit keer geen horecaondernemer waar ik mee praat, maar… een bloemist!
Nee, niet direct wegklikken nu.
Want deze dame heeft een aanstekelijke energie en enthousiasme, plus een mooi verhaal. Waar ook iedere horecaondernemer zich door mag laten inspireren.

Regina en René Schut werkten al jaren mee in de kwekerij en bloemenzaak van Regina’s vader. In Musselkanaal, een klein dorpje in Oost-Groningen. Als vader overlijdt, wordt het bedrijf nog een tijd doorgezet. Maar door toenemende concurrentie en een krimpende economie komt het bedrijf onder druk te staan en rijst de vraag: is er wel voldoende markt in een kleine gemeenschap voor een kwaliteitsbloemist?

Met hulp van een financieel adviseur wordt al snel duidelijk: ja, er is een markt, maar het moet anders. Het perceel is te groot om te onderhouden, de kwekerij is te arbeidsintensief en de locatie is niet ideaal, want niet in het centrum. Regina en René besluiten nu zelf het ondernemersavontuur aan te gaan, in een centraal gelegen winkelpand in Musselkanaal. Op hun eigen manier.

Alle remmen los

Het winkelpand is een stuk kleiner en de nadruk komt meer te liggen op beleving. Kleurrijke potten en vazen, uitbundige boeketten, opvallende decoratie: allemaal net even anders dan wat je vindt in de doorsnee zaak. Daarnaast zetten ze in op vakmanschap: alle medewerkers moeten weten
hoe ze klanten goed kunnen adviseren, niet alleen de eigenaren.
Regina: “Als je dit doet, moeten alle remmen los. Je moet helemaal op je eigen visie vertrouwen en er echt voor gaan. Dat is soms doodeng. Als je bijvoorbeeld iets groot inkoopt is dat een risico. Maar we weten inmiddels: als we iets zien en er allebei meteen op afvliegen, dan moeten we het gewoon doen. Dan zitten we goed. Laatst waren we in Aalsmeer en zagen we handgeschilderde vazen. We hadden toen al veel ingekocht en konden het ons eigenlijk niet permitteren nog meer te kopen. En die vazen waren best prijzig, dus de vraag is dan: is de klant bereid honderden euro’s te betalen? Maar we hebben het toch gedaan. En we hebben gelijk gekregen: er wordt veel over gepraat en die vazen verkopen heel goed.”

 

Verrassen

“Natuurlijk loopt ook wel eens iets niet. Maar je moet het lef hebben om het erop te wagen. Mettertijd ontwikkel je een neus voor wat mensen willen. En wat bij ons past natuurlijk. Onze winkel is heel bont, we doen heel veel met kleur. Daar worden wij blij van en onze klanten worden daar blij van. En het moet iets aparts zijn, we moeten ons echt onderscheiden van de Blokker of de Action. Laatst hebben we grote, gele keramieken badeenden voor onze zaak gezet. Mensen zaten omgekeerd in de auto, zo veel aandacht trokken we. Daarom veranderen we steeds weer, iedere keer als mensen naar onze winkel komen moeten ze weer verrast zijn. En je moet altijd een eyecatcher buiten hebben die de aandacht van passanten trekt.”

voorjaar-Bloem-Plant

Bloem en Plant trekt de aandacht met bijzondere en kleurrijke items, die steeds weer wisselen.

Voorspelbare klanten

Is het dan volledig voorspelbaar geworden wat goed loopt?  “Nee hoor, dat weet je uiteindelijk toch niet precies. Laatst had ik een bloementaart op Facebook gezet. Word ik binnen een half uur gebeld door een klant die het wil hebben, met schaal en al. Dat had ik dus echt totaal niet verwacht. Het blijft op je gevoel vertrouwen, geen mens die je kan voorrekenen wat je precies zult verkopen. Ik hoor wel eens ondernemers zeggen dat ze zich afvragen of ze het zelf zouden kopen. Zo denken wij niet, we zijn niet hetzelfde als onze klant. Wat ik in mijn winkel heb staan, hoeft niet per definitie ook in mijn eigen huis te passen.”

Pasen-Bloem_plant

Ook dingen niet doen

Een goed draaiend bedrijf hebben, betekent ook een aantal dingen níet meer doen. “Wij hebben eigenlijk nooit aanbiedingen, dat laten we over aan de volumespelers zoals supermarkten. Bij ons kom je voor iets bijzonders, niet voor een koopje. Twee jaar geleden hadden we nog wel eens roosjes waar we een speciale prijs voor hanteerden, maar ook daar zijn we mee gestopt. Het was meer uit gewoonte dan dat we de overtuiging hadden dat het goed was voor ons bedrijf.
Buitenplantjes hebben we ook nauwelijks, daar hebben we de ruimte niet voor. Dus dan kun je dat beter overlaten aan anderen.”

Professionals inhuren

Computervaardigheden, marketing en social media, verkopen, leiding geven, financiën. Het komt allemaal gratis bij het ondernemen en daar ligt niet altijd het hart. “Wat we het liefste doen is mooie dingen maken met bloemen en planten en het contact met onze klanten. Maar er komt zoveel meer kijken bij het runnen van een zaak. Eerlijk gezegd is de drempel best hoog om daarbij hulp in te schakelen en ook te investeren in dat soort dingen. Maar ik heb ook gemerkt dat áls we dat toch doen, op aanraden van mensen om ons heen, dat we er achteraf nooit spijt van hebben. Iedere fase van je bedrijf vraagt weer om nieuwe kennis en kunde. Op dit moment  speelt de balans in onze beschikbare tijd een grote rol. We zijn van 2 naar 7 medewerkers gegroeid in een paar jaar tijd. Dat is natuurlijk geweldig, maar medewerkers vragen ook veel tijd en aandacht. We krijgen binnenkort hulp van iemand die ons daarin gaat begeleiden, zodat we zelf ook die dingen kunnen blijven doen die we willen doen.”


Regina’s tips voor horecaondernemers

1: Toon lef door het anders te doen dan de concurrent, doe iets om op te vallen.

2: Inspiratie opdoen bij anderen is prima, maar dan buiten je eigen regio en niet bij de buren.

3: Veel passanten? Zorg dan voor een steeds weer andere look van je zaak, dan blijf je de aandacht trekken.

4: Laat hoge kortingen en andere aanbiedingen over aan ketens. Als je een kleinere speler bent, kun je daarmee geen gezond bedrijf runnen.

5: Samenwerken is slim, maar alleen als je je binnen de samenwerking kunt blijven onderscheiden.

6: Zet goed personeel in je zaak, dat is je belangrijkste visitekaartje en je belangrijkste marketinginstrument.

7: En natuurlijk, deze kun je verwachten van een bloemist: laat je goed adviseren over bloemen en planten in jouw zaak. Daar kun je jouw unieke uitstraling mee creëren, helemaal passend bij jouw concept.

kerst-bloem-en-plant

Plan en uitvoering van de kerstinrichting van de winkel

MusSAILKanaal

Speciaal voor een lokaal event, MusSAILkanaal, maakt Bloem en Plant een prachtig versierde boot.


 

Lees ook het verhaal van Rozalinda Bovend’eerdt, die B&B de Bossche Beul runt.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone