Van stressbaan naar eigenzinnig ondernemen

Rozalinda Bovend’Eerdt ontwikkelt succesvol B&B-concept De Bossche Beul
Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 8
Slide 9
Slide 10
Slide 11
Slide 12
Slide 13

Vijf jaar geleden was het klaar voor Rozalinda. Haar werk bij een internationaal standbouwbedrijf was zo stressvol, dat ze niet meer kon. Een stevige burnout zorgde ervoor dat ze een radicaal andere keus maakte. Starten met een B&B in hartje Den Bosch.
Een verhaal over kleinschalig ondernemen, onder je eigen voorwaarden.

Liever eigen baas

Rozalinda: “Ik had in die tijd een boekje waarin ik opschreef wat ik allemaal leuk vond om te doen, los van of ik er geld mee kon verdienen. Mensen verrassen, styling en vormgeving, bloemen, maar ook: opruimen en schoonmaken! Een gezellig, opgeruimd huis, daar kan ik echt blij van worden. Dat kwam allemaal samen in een B&B. En heel belangrijk:  met een B&B kon ik mijn eigen baas zijn en had ik niet meer te maken met extreme deadlines die me werden opgelegd.”

1 van de 10

Rozalinda had al een pand op het oog, vlakbij haar toenmalige woning. “Ik was destijds een van de 10 B&B’s in Den Bosch en je mocht maximaal 4 personen laten overnachten in je huis, in maximaal 35% van de totale woonruimte. Inmiddels zijn de regels wat verruimd, maar voor mij betekende het: 2 kamers op de bovenverdieping, ikzelf kon beneden wonen. Het pand moest wel wat opgeknapt worden, maar niets ingrijpends.”

Beul als kapstok

Het monumentale pand aan de Molenstraat, vlakbij het station en de leukste plekjes in het centrum, is perfect gelegen en voldoet daarmee al aan de belangrijkste voorwaarden van veel bezoekers. “Ik wilde het huiselijk maken, veel aandacht besteden aan de styling en sfeer. Maar door mijn achtergrond zocht ik onbewust ook naar een creatieve kapstok voor mijn B&B concept. De toenmalige eigenaar is een historicus en hij vertelde me dat het huis vroeger werd bewoond door een beul. Dat was de inspiratiebron voor de naam en voor de communicatie rond het concept. De Bossche Beul: dat klinkt goed en het maakt nieuwsgierig. Maar het moest natuurlijk niet luguber worden. Het logo, de foto’s en de teksten refereren aan de naam, maar met een dikke knipoog.”

Stapels complimenten

De B&B sloeg direct aan: al ruim voor de opening kreeg ze de eerste boekingen binnen. Mensen waarderen de heerlijke bedden, de persoonlijke aandacht en de vele insiders’ tips die Rozalinda geeft over bijzondere winkeltjes, restaurants en evenementen. Een pot vol met handgeschreven kaartjes is het bewijs van alle lof en complimenten. “Sommige gasten maken gedichtjes, tekeningen of een verhaaltje in de trant van de Bossche Beul. Dat is zo leuk, het prikkelt ook de creativiteit bij anderen!” Echt negatieve recensies krijgt ze niet, wel eens tegenvallende scores. “Als ik een 7 krijg, dan valt me dat tegen. Weet je hoeveel tijd en moeite dit heeft gekost, denk ik dan soms. Maar daar staan heel veel complimenten en hoge cijfers tegenover, dus na 5 jaar kan ik dat makkelijker loslaten.”

In de media

Ook de media weten de Bossche Beul te vinden: Red Magazine, Flow, Libelle, Margriet, Telegraaf en zelfs het KRO-NCRV-programma ‘Ik neem je mee’ komen allemaal naar Den Bosch. De B&B sluit dan ook perfect aan bij een populaire trend: kleinschalig en persoonlijk, een eigenzinnige en smaakvolle retro styling, gecombineerd met eigentijds comfort. “Ik doe niets speciaals om de aandacht van de media te trekken, het concept trekt blijkbaar vanzelf de aandacht. Ik heb in het begin wel eens wat bloggers gratis laten overnachten voor wat meer naamsbekendheid. Maar dat doe ik nu niet meer, het leverde te weinig op.”

Blijven werken aan naamsbekendheid

Toch kan het natuurlijk nog wel beter, vindt Rozalinda. “Mijn website heeft een update nodig, want is nu niet goed te bekijken op mijn mobiel. Daar ben ik nu mee bezig. Meer bereik op Facebook. Ook in Den Bosch zelf wil ik veel bekender worden. Iedereen heeft wel vrienden of familie die je de Bossche Beul kunt aanraden. Toen ik net begon, moest ik het vooral hebben van online platforms als bedandbreakfast.nl en weekendhotel.nl, maar nu komen bijna alle boekingen rechtstreeks binnen. En dat wil ik vasthouden, dus ik blijf werken aan mijn naamsbekendheid.”

Uitbreiding

Uitbreiden met meer kamers kan niet, daar leent het pand zich niet voor. Maar met haar nieuwe initiatief, Hostess of the Homes, kan ze wel degelijk groeien. Hiermee verzorgt ze voor andere huiseigenaren alle facilitaire diensten, van reservering tot schoonmaak. “Het is eigenlijk risicovrij, ik hoef niet te investeren. Ik vind het gewoon erg leuk om te doen en te kijken hoe zoiets zich kan ontwikkelen. Daarnaast wil ik in de toekomst andere B&B’s en kleine hotels helpen met hun styling. Ik merk dat veel ondernemers dat lastig vinden en denken dat ze ingrijpend moeten renoveren. Maar met kleine aanpassingen kun je een kamer veel meer aantrekkingskracht geven.”

Tips van Rozalinda

  • Romantiseer het ondernemen niet: het is hard werken en soms is het ook eenzaam. Bij een B&B is een groot deel van het werk ook nog eens huishoudelijk. Dat moet je dus wel willen.
  • Als je een kleinschalige zaak start, durf dan te specialiseren en een uniek concept neer te zetten. Juist dan val je op en trek je de aandacht, ook van de media.
  • Investeer in styling: de foto’s van je kamers (of het interieur van je zaak) zijn een belangrijk selectiecriterium voor veel mensen.
  • Blijf werken aan je naamsbekendheid, denk niet dat dit alleen in de eerste 2 jaar hoeft te gebeuren. Er zijn steeds weer nieuwe spelers op de markt en er is ook nieuw publiek. En mensen vergeten snel!
  • Gebruik je eigen kracht: ben je creatief, dan kun je makkelijker opvallende communicatie ontwikkelen. Ben je technisch sterk, dan kun je goed scoren in vindbaarheid. Het draait in ieder geval niet om geld: ook als je klein bent, kun je veel bereiken.
Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone