Een briljant idee in 4 stappen

Zo haal jij je creativiteit naar boven
post image

Op een score van 1 tot 10, hoe hoog zou je jezelf scoren op creativiteit? Dan bedoel ik niet of je leuk kunt knutselen, tekenen of al prijzen hebt gewonnen met slagzinnen. Ik bedoel met creativiteit dat je met vernieuwende ideeën komt voor problemen.

Test jezelf: hoe creatief ben jij?

Test jezelf maar eens en scoor van 1-10 deze stellingen:

  • Ook als de uitkomst niet helemaal zeker is, neem ik toch beslissingen.
  • Ik ben vaak de eerste die in actie komt.
  • Als ik iets hoor, zie of lees over een nieuwe ontwikkeling, heb ik daar vaak meteen allerlei ideeën bij over wat dat voor mij of mijn bedrijf betekent.
  • Als ik drempels of problemen onderweg tegenkom, verander ik mijn aanpak .

Mensen die hoog scoren op dit type vragen, zijn vaak creatief. Dat maakt dat ze sneller kunnen reageren op onverwachte gebeurtenissen, meer kansen zien en deze kansen makkelijker verzilveren. Een belangrijke eigenschap dus voor een ondernemer en zeker als je meer gasten wilt aantrekken met je marketing.

Iedereen is creatief

Gelukkig is creativiteit niet een kwestie van je hebt het, of je hebt het niet. Iedereen is in meer of mindere mate creatief en je kunt het met training en oefening ontwikkelen. Daarom laat ik je graag eens oefenen met dit vraagstuk:

Ronald heeft een restaurant in Noord-Brabant, ‘De Kastanje’. Hij denkt dat voor zijn zaak 65+’ers een interessante doelgroep zijn. Er zijn namelijk veel seniorenwoningen in de buurt en er komen al regelmatig mensen uit deze groep bij hem eten. Maar nog lang niet iedereen, want ze proberen niet snel nieuwe dingen uit. 

De keuken is eenvoudig en klassiek en Ronalds ervaring is dat ouderen dat wel kunnen waarderen. Ze komen wel altijd vrij vroeg eten en willen niet urenlang tafelen. Ronald denkt eraan de mensen een leuk 2- of  3-gangen menu aan te bieden.  Welk aanbod en welke promotie raad je hem aan om die 65+’er aan te trekken?

Stap 1: alles noteren

Om je creativiteit op gang te brengen, helpt het als je alle informatie gewoon eens op een rijtje zet en het eerste het beste wat in je opkomt ook noteert. Als je zelf al ervaring hebt met een vergelijkbar vraagstuk, neem je die ervaring natuurlijk mee. Maar je probeert ook met echt nieuwe dingen te komen. Doe dat gedurende 3 tot 5 minuten. Zet het alarm!

Stap 2: verbreden

Nu ga je dit proces nog eens herhalen met iets wat niet direct met de vraag te maken heeft, maar je wel op nieuwe ideeën kan brengen. Dat kun je doen door Ronald vragen te stellen over andere kenmerken van zijn bedrijf: ligging, omgeving, andere soorten gasten, meest populaire gerechten, kenmerken van de concurrentie, etc.

In dit geval vertelt Ronald bijvoorbeeld dat hij vlak bij de kerk gevestigd is en dat de pastoor zelfs wel eens komt eten. Zijn zaak doet het vooral goed bij het wat oudere publiek, gasten onder de 45 komen niet snel bij De Kastanje. Andere zaken zijn beter bij jongeren en volwassen tweeverdieners. Er is één zaak die nu heel populair is: een tapas restaurant. Vooral vrouwen vinden dat erg leuk.

Je verkent nu 3-5 minuten een paar richtingen, maar gaat nog wel uit van de oorspronkelijke vraag. Denk bijvoorbeeld aan:

• Kun je iets met de nabijheid van de kerk?

• Kun je ouderen bereiken via bestaande gasten van De Kastanje?

• Kun je het tapasconcept doorvertalen naar een concept voor ouderen?

Er komen nu allerlei ideeën boven, de meeste zijn niet top. Maar je gaat gewoon door, want je hebt eerst heel veel ideeën nodig om tot één goed idee te komen. Wees wel zo concreet mogelijk. Schrijf dus niet op: ‘website aanpassen voor ouderen’, maar ‘website met foto’s van oudere gasten’, of ‘website met grotere letters’. Cluster de ideeën al een beetje: combineer ideeën die bijna hetzelfde zijn of echt bij elkaar horen en scheid ‘top’ en ‘flop’.

Stap 3: bezinken

We stoppen nu even met nadenken, want ons onderbewuste moet aan het werk. We gaan iets anders doen, het maakt niet uit wat. Zolang het maar niets te maken heeft met deze taak en het geestelijk niet heel vermoeiend is. De hond uitlaten, de voorraad inruimen, alles is prima. Het komt wel. Laat er minimaal één nacht over gaan. Je brein heeft de tijd nodig om de informatie te gaan verbinden met allerlei andere kennis en ervaringen die je in je hele leven hebt opgedaan. Soms bedenk je je misschien iets, dat schrijf je dan op. En misschien heb je een eureka-moment. Als je dit vaker gaat doen, merk je vanzelf wat goede plekken of taken zijn om de beste ideeën te krijgen. Mijn beste ideeën krijg ik onder de douche of tijdens het autorijden.

Stap 4: verbinden en kiezen

Je gaat nu je beste ideeën scoren, je kiest er maximaal 5. Let op: je selecteert op groeipotentieel, niet op praktische haalbaarheid. Bij die 5 ga je kijken of je er maximaal 3 tussen hebt zitten die je aan elkaar kunt verbinden.  Zo ontstaat een soort thema, waaraan je verschillende acties kunt ophangen. Hierbij helpen 2 dingen:

–  In de huid kruipen van je doelgroep. Vergeet wat je zelf graag zou willen dat mensen doen. Als je je echt inleeft, weet je veel beter het gedrag van je doelgroep te voorspellen en daarop in te spelen.

–  Kies niet voor moeilijk of extreem gek, maar kies voor anders. Er is vaak geen grote campagne nodig of heel ingewikkelde, extreem gekke dingen. Als het heel moeilijk is, werkt het waarschijnlijk niet (voldoende). En als het extreem gek is, herkennen mensen zichzelf er niet in. Kies liever voor anders: iets wat opvallend, aansprekend en vernieuwend is, maar in de essentie wel eenvoudig.

En? Heb je een briljant idee?

Ik ben benieuwd welke ideeën jij hebt voor Ronald! Hier lees je wat ik heb bedacht voor ‘De Kastanje’. Als je dit heel lastig vond, wanhoop niet. Met meer oefening gaat het jou ook zeker lukken. Pas dit stappenplan gewoon toe op iets waar je nu al mee bezig bent. Vaak gaat het dan ook om kleinere acties dan het voorbeeld hierboven. Heel normaal regulier aanbod net even specialer maken door er iets aan toe te voegen of op een andere manier te verpakken.

Hulp nodig bij het ontwikkelen van briljante ideeën?

Vind je creatief denken nog lastig of bereik je er niet mee wat je hoopte te bereiken? Check dan het programma Spotlight waarin je de stappen van succesvolle, creatieve promotie doorloopt en volop gelegenheid hebt je vragen te stellen.

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone