Wat Brussel mij leerde

De meest populaire horecaconcepten van Brussel onder de loep
post image

Ik was afgelopen week met een Belgische collega-ondernemer in Brussel, om daar de meest innovatieve en populaire horecaconcepten met eigen ogen te zien.
Het viel me op dat veel van deze zaken vaak niet hoog scoorden op toegankelijkheid. Er waren diverse zaken die alleen doordeweeks geopend waren. Er waren zaken die al kort na binnenkomst waarschuwden over het tijdstip wanneer ze gingen sluiten. Er waren zaken die weinig comfort boden en er waren er zelfs die op het eerste gezicht niet eens aantrekkelijk uitzagen. En je had zaken met maar heel weinig keus.

Toch zijn deze zaken stuk voor stuk heel succesvol. Het kost ze weinig moeite om meer dan genoeg gasten aan te trekken. Hoe is dat mogelijk? Ik denk dat ik het antwoord heb.

Focus

Al deze zaken hebben iets gemeen. Ze brengen heel duidelijke focus aan. Dat zie je vooral terug in het bijzonder specifieke aanbod dat ze voeren. Een paar voorbeelden:

• King Kong serveert Peruviaans fastfood

• Bij Les Filles eet je wat de (biologische) pot schaft, je schept zelf het eten op en je eet aan lange gemeenschappelijke tafels.

• Bij Café des Spores eet je gerechten die één ding gemeen hebben: ze bevatten allemaal paddestoelen.

• Bij Monk eet je spaghetti. Er zijn vier soorten. That’s it.

Alleen in de grote stad

Ja, ik hoor je al denken: leuk bedacht, maar dat werkt alleen in een grote stad als Brussel. Er is altijd wel een groepje mensen te vinden die in is voor dat ene specifieke aanbod. Daar heb je een punt. Zaken in kleinere plaatsen zullen een breder publiek moeten aanspreken om voldoende gasten aan te trekken. Maar dat hoeft je er niet van te weerhouden om focus aan te brengen. Focus hangt namelijk samen met het vinden van een verband: het is de overlap van wat jouw publiek graag wil en datgene waar jij heel goed in bent of een grote interesse voor hebt. Dat gaat overal op, in kleine én grote steden.

Hoe vind je de perfecte focus?

Die focus zien te vinden is een zoektocht. het is geen kwestie van een beetje rondkijken en kopiëren. Sterker nog, het is een dynamisch proces: door de jaren heen verandert de omgeving, de behoeften van gasten veranderen. En jijzelf verandert ook. Daardoor verandert je concept mee. Soms vrij rigoureus, vaak is het een kwestie van schaven en doorontwikkelen. De ene zaak houdt het bij een aanpassing van de kaart, de ander past zijn communicatie en interieur aan. En soms wordt een compleet nieuw concept geboren. Natuurlijk hangt dit ook samen met de financiële ruimte die je hebt. Maar hoe dan ook: je concept verandert wel degelijk.
Ik wil je graag helpen je zoektocht te starten met dit 3-stappenplan:

Zo start jij de zoektocht

1: Laat je inspireren door andere horecaconcepten.

Vooral grote steden hebben op een paar vierkante kilometer een scala aan concepten die je kunnen inspireren. Een dag rondkijken zoals ik deed in Brussel geeft je gegarandeerd zicht op allerlei opties. Maar je kunt online ook veel inspiratie opdoen. Kijk bijvoorbeeld op mijn Pinterest-bord Inspirerende Horeca.

2: Observeer en analyseer je gasten.

Hoe gedragen ze zich, welke keuzes maken ze, welke spontane feedback krijg je? Wat is populair, waar gaan ze nog meer heen? En waar zie je kansen?

3: Ga bij jezelf te rade.

Wat past bij jouw zaak? Waar zijn jullie steengoed in? Of heb je een grote passie die door de jaren heen ondergesneeuwd is geraakt? En wat is jouw ideale gast?

Deze drie stappen geven je een enorme hoeveelheid informatie, waarmee je de basis legt voor jouw focus en voor de innovatie van jouw concept.

Destilleren

Met deze informatie heb je de belangrijkste ingrediënten in handen om je concept door te ontwikkelen. Nu is het de kunst om daaruit een concept te destilleren dat uitvoerbaar is en veel potentie heeft in jouw lokale markt. Dat destillatieproces kan ik niet vangen in dit artikel. Het vergt meer uitleg en interactie.
Wil je er meer over weten en echt aan de slag met het versterken van je concept? In mijn programma ‘Meer Power, Meer Gasten’ ga ik hier dieper op in. Bovendien komt daarin aan bod hoe je dit concept  vervolgens tot leven brengt en voortdurend aandacht voor jouw aanbod weet te vragen. Eind oktober start dit programma. Klik hier voor meer informatie over het programma.

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone