Concept-in-een-concept: Woodies

Hoe ondernemer Jos Bekkers inspeelt op een veranderende markt
post image

Charlee Browns Place in Helmond draait om ongecompliceerd eten, Brabantse gemoedelijkheid en een feestje op zijn tijd. Daar horen marketingacties en events bij als een Lazy Sunday Buffet, een barbecue-avond en Hellemonds Plenkske (voor wie niet kan kiezen). Eigenaar Jos Bekkers besloot daar een lunch- en borrelconcept aan toe te voegen met een eigen naam en stijl: Woodies.

 

Overdag meer, ’s avonds minder bezoekers

10668919_689584527787023_5013903747087991646_oEigenaar Jos Bekkers is een ondernemer die de ontwikkelingen altijd scherp in de gaten houdt. Hij las in gemeentelijk onderzoek dat het avondpubliek voor Helmond wat slonk, door beperkte parkeergelegenheid, stijgende parkeertarieven en daarmee groeiende concurrentie van omliggende dorpen. Tegelijkertijd groeide het aantal bezoekers in het centrum van Helmond overdag licht met 5%.
Jos besluit in te spelen op deze verschuiving en ontwikkelt een concept-in-een-concept: Woodies. Speciaal voor de lunch en de borrel serveert hij woodies, plenkskes en shelfies: een variatie aan hapjes, geserveerd op robuuste houten plankjes, aangevuld met dagelijks wisselende verse sappen.

 

Extra eetmoment

11947565_127162030964741_4892910412272284227_nHet voorste deel van de zaak binnen Charlee Browns Place wordt daarvoor in Woodies stijl gebracht. Licht, veel hout en de nadruk op natuurlijk; met tonnen, kisten, verse kruiden, hammen en worsten. Een concept-in-een-concept dus, anders dan Joris van Riel doet in Tilburg met het volledig wisselen van concept in de avonduren van Café Joris naar Bar Boris. Waar Charlee Browns vanaf 16.00 uur geopend, is Woodies al toegankelijk voor 10.30 uur. ’s Avonds kunnen mensen wel in het voorste deel eten, maar is er alleen de kaart van Charlee Browns. “Sommige mensen roepen dan: gaat je dat geen gasten kosten in de avond? Ik ben daar zelf niet bang voor, ik focus op het creëren van een extra eetmoment.”

Bijzondere presentatie zorgt voor social media aandacht

Nu WoVAL_40950005odies bijna twee weken loopt, durft Jos al te spreken van een succes. “Als we serveren, pakken mensen meteen hun telefoon om een foto te maken. Dat was precies wat we wilden: de plankjes zo leuk presenteren, dat gasten het gaan delen. Dan verspreidt het zich vanzelf.”
Ieder plankje bestaat uit minstens 6 onderdelen en mensen stellen dus hun eigen lunch samen. “Ook dat was een heel bewuste keus. Dat broodje kaas of die bitterbal bij de borrel willen we vervangen door een plankje waar je zelf mee aan de slag gaat. Het brood snijd je zelf en de losse componenten combineer je zoals jij wilt. Dat geeft een heel andere beleving en je betrekt de gast.”

Proefdraaien

Los van een website en wat posts op Facebook heeft Jos nog niets gedaan aan reclame. “We wilden eerst even proefdraaien en kijken hoe de eerste reacties zijn. Zo maakten we onderscheid tussen woodies, plenkskes en shelfies om verschillende soorten plankjes aan te duiden, koud, warm en seizoen. Maar dat was verwarrend, mensen begrepen niet goed waarvoor ze nu precies moesten kiezen. Zodra we zoiets merken, veranderen we dat.” Nu Woodies bijna 2 weken is getest, gaat Jos onder andere een flyeractie op de lokale markt doen om meer bekendheid te geven aan het concept.

Zelf ook veranderen

Aan de ene kant wil Jos gasten laten wennen aan een andere manier van lunchen en borrelen. Anderzijds betekent Woodies ook een kwaliteitsslag voor de zaak zelf. “Steeds meer mensen zijn bezig met gezond eten en zoeken bewust naar seizoensproducten. Met Woodies maken wij zelf ook een verandering door. We maken meer zelf en letten beter op de hoeveelheid vet en suiker. Dressings op basis van yoghurt bijvoorbeeld en goed, vers gebakken boerenbrood. In de avond veranderen we automatisch mee: je gaat dan niet ineens terug naar de dressings van vroeger en ook dat boerenbrood gebruik je weer. En stapsgewijs zal de impact verder merkbaar worden. Maar ik wil er niet overdreven over doen, eten is ook gewoon lekker genieten. Het is gezond én gezellig!”


Ondernemers- en marketing tips van Jos:

  1. Blijf de ontwikkelingen in de markt op de voet volgen en pas daar je concept regelmatig op aan.
  2. Denk er goed over na hoe je mensen meekrijgt in jouw aanpak: speel in op een veranderde behoefte of trend
  3. Laat je niet van de wijs brengen door allerlei mitsen en maren van buitenaf: geloof in je eigen idee
  4. Gebruik een afwijkende en aantrekkelijke presentatie en creëer fotomomenten: zo gaan gasten via social media reclame voor jou maken
  5. Test je idee eerst op kleine schaal, zodat je eenvoudig en snel kunt bijschaven

Ook een Woodies?

Jos Bekkers deelt het Woodies lunch- en borrelconcept graag met andere horecaondernemers uit andere plaatsen. Het past vooral bij laagdrempelige eetcafé’s of restaurants aan de rand van een stadscentrum. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Jos.

 

 

Dit artikel is de derde uit een serie interviews met ondernemers die op een bijzondere manier bezig zijn met ondernemen en marketing in de horeca.
Eerdere artikelen:

Jos van Riel over zijn wisseltruc-concept Café Joris/ Bar Boris

Karenanna Knopper en Chi Nguyen over hun nieuwe Sushi Gallery & More

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone