Daar is toch zeker geen markt voor

Waarom je wel succesvol kunt zijn met veel concurrentie
post image

“Er zitten al zo veel eetcafés, Italiaanse restaurants, koffiezaakjes….(vul maar in), dus die markt is verzadigd.”
Misschien heb je het zelf ook wel eens gedacht, als je overwoog een nieuwe zaak te openen op die toplocatie. Of je hebt het gedacht toen je zag dat er wéér een Griek opende in het centrum. Te veel concurrentie, dat wordt niks…

In marketingtermen wordt dit ‘onderscheidend vermogen’ genoemd: om succes te hebben in een bepaalde markt, moet je anders zijn dan je concurrentie. En als je niet anders bent, maar meer van hetzelfde, zul je in een prijzenoorlog belanden.

En toch zou je wel eens ongelijk kunnen hebben als je denkt dat het zoveelste eetcafé of koffiezaakje niet kan overleven tussen al die concurrentie.

Je onderscheiden van de concurrentie met hoe je je bedrijf inricht

Onderscheidend vermogen draait namelijk niet zozeer om het wat, maar om het hoe.
Je kunt, met andere woorden, anders zijn door de manier waarop je die zaak runt.
Dat is goed nieuws, want dat betekent dat er veel meer mogelijkheden zijn dan je misschien denkt.

Een voorbeeld:

in een stadscentrum zijn 5 verschillende Italiaanse restaurants:

  1. een eenvoudige Italiaan, met vooral pizza en pasta.
  2. een chiquere Italiaan, met een meer gastronomische kaart en goede Italiaanse wijnen.
  3. een fast food Italiaan, waar je de hele dag terecht kunt voor een pizzapunt of een kom pasta. Altijd geserveerd binnen enkele minuten.
  4. een Italiaan met de focus op vis en zeevruchten. De eigenaar komt oorspronkelijk uit San Marino en serveert klassiekers uit die streek.
  5. een Italiaan met een heel hip interieur in een oude fabriek. De industriële uitstraling zorgt voor een totaal andere sfeer. Er is geen kaart, de steeds wisselende gerechten worden op een groot krijtbord geschreven.

Het voorbeeld geeft aan dat de categorie ‘Italiaans restaurant’ op allerlei manieren ingevuld kan worden. Het ene restaurant hoeft het andere niet te bijten. Sterker nog, soms zit de ‘directe’ concurrentie helemaal niet in die categorie. De chiquere Italiaan zal bijvoorbeeld eerder concurreren met andere zaken uit het hogere segment.

Waarom dan toch de concurrent kopiëren?

Toch zie je vaak dat bedrijven elkaar gaan kopiëren en zo rechtstreeks de concurrentie opzoeken. Dat is jammer voor alle betrokken bedrijven én voor de consument. Want waar de markt juist gedijt bij variatie en afwisseling, zorgt meer me-too voor onnodige concurrentie op prijs en voor een vervlakking van het totale aanbod. Het maakt een heel gebied minder aantrekkelijk!
Terwijl de oplossing zo gunstig kan uitpakken: in volume en prijsniveau.

Natuurlijk kun je ook variëren en je onderscheiden in het wat. Maar laten we niet te snel roepen dat ergens geen markt voor is. Met een beetje creativiteit en eigenheid creëer je een nieuwe markt!

Proost, op het ondernemerschap!

 

Lees ook: Wie A zegt kan geen B zeggen, over waarom je moet kiezen voor een bepaald type bedrijf

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone