Danny Deng stopt Azië en Europa in de blender

Meest Markante Horecaondernemer van Limburg mixt Oosterse en Westerse keuken tot innovatieve cocktail
post image

Dit is ‘m: Danny Deng. Heel bescheiden en tegelijkertijd overtuigd van eigen kunnen. Hij heeft het meest naam gemaakt met Parkstad Plaza, een mega-wereldrestaurant met 960 zitplaatsen in Kerkrade. Een all-you-can-eat concept met wokgerechten en sushi, maar ook pizza en pasta. Vooral jonge gezinnen waarderen dit concept, waar kinderen zich kunnen uitleven in de indoor speeltuin, terwijl ouders ontspannen kunnen eten. Geen haute cuisine, maar wél vernieuwend. En mede daarom is hij uitgeroepen tot Meest Markant Horecaondernemer van Limburg.
Ik praat met Danny over Parkstad Plaza en de andere concepten die hij de afgelopen jaren introduceerde, zoals Dadawan.

 

Hoe komt het dat Parkstad Plaza zo’n succes is, terwijl zoveel horeca het moeilijk heeft,  zeker de traditionele Chinese restaurants?

“Veel restaurants vernieuwen niet op tijd en lopen dan achter de feiten aan. Ik denk dat het daar vaak aan ligt. Wij bieden veel beleving, veel keus, veel vermaak. Kinderen kunnen koekjes bakken en we hebben bijvoorbeeld een karikatuurtekenaar.
Die vernieuwing blijft maar doorgaan. Nu zijn we bezig met een smoothiebar, omdat we willen inspelen op de trend van gezond en vers. Ik heb voortdurend nieuwe ideeën en blijf schaven.”

danny-deng-12 danny-deng-1


Is all you can eat nog wel interessant voor consumenten? Happy Italy (een concept met scherp geprijsde pasta en pizza dat naast Parkstad Plaza ligt) gaat ook voor grote volumes, maar niet voor all you can eat.

“Ik verwacht dat all you can eat als formule voor een bepaalde groep consumenten altijd aantrekkelijk blijft. Er is natuurlijk ook een groep die kiest voor meer gemak en geen self service wil. Happy Italy is voor mij als ondernemer interessant: ik kan veel van ze leren. Het motiveert mij om nog beter te worden als ik zie hoe zij werken. Als concept, maar ook in de operatie. En mijn nieuwste concept Dadawan richt zich juist op die mensen die geen all you can eat willen.”

danny-deng-7 danny-deng-10

Ja, Parkstad Plaza is erg groot en massaal, Dadawan is een stuk hipper en kleiner. Hoe kun je zulke uiteenlopende concepten lanceren?

“Een conceptidee begint voor mij met reizen. Waar ik ook kom, ik ga kijken wat er aan interessante concepten zit. Zo’n groot wereldrestaurant als Parkstad Plaza kun je maar op weinig plekken uitrollen, het heeft echt volume nodig om te kunnen werken. Dadawan werkt op kleinere locaties, midden in de stad. Toen ik het pand in Maastricht zag, wist ik nog niet wat ik ermee wilde. Ik wist alleen dat ik er iets mee wilde. Ik heb meteen ‘ja’ gezegd.”

 

Dat klinkt nogal impulsief en weinig zakelijk.

“Ja, als het goed voelt doe ik dingen gewoon. Ik houd grofweg 10% van de omzet als huurprijs aan. Als ik denk dat ik de bijbehorende omzet kan halen, doe ik het. Natuurlijk sla ik de plank ook wel eens mis. Dan neem ik mijn verlies en ga door, ik lig daar niet van wakker.
Maar ik neem ook geen onverantwoorde risico’s: ik leg misschien 20 euro in als ik 100 euro heb, nooit de volle 100. Ik wil met verschillende concepten werken om mijn risico’s te spreiden. Iedere locatie is verschillend en dingen als het weer, de tijd van het jaar, het type publiek spelen allemaal mee.”

 

Wat probeer je neer te zetten met je nieuwste concept, Dadawan?

“Dadawan betekent letterlijk ‘grote kom’. We zorgen met die grote kommen voor een eigentijdse presentatie van Oosterse gerechten. Daarnaast serveren we ook Westerse gerechten op een hete stenen plaat. Dat serveert niet alleen mooi, het houdt het gerecht ook echt lang goed heet.
Verder hebben we kreeft, burgers, curry en sushi op de kaart staan. Allemaal scherp geprijsd, dus toegankelijk voor een breed publiek.
Sommigen vinden het misschien niet kunnen, dat ik Oosters en Westers in één concept combineer. Maar ik zie daar helemaal geen bezwaar in, het gaat erom dat mensen kunnen eten waar ze zin in hebben. Ik kijk altijd naar de wensen van de gast, niet naar hoe het hoort. Smaken veranderen, zeker nu mensen steeds meer reizen.
Ik geloof in de potentie van Dadawan, het is misschien wel het concept waarmee we heel Nederland kunnen veroveren! We hebben recent een 2e Dadawan vestiging in Arnhem geopend en Eindhoven, Sittard en Roermond volgen komend jaar.”
danny-deng-9 dannydeng13 danny-deng-11

Met 8 zaken verspreid over heel Nederland moet je goed kunnen loslaten. Hoe doe je dat?

“Ik zie de bedrijfsleiders eigenlijk als eigenaar van die zaak. Het is hun bedrijf, zij moeten hun eigen problemen oplossen. Ik overleg regelmatig met ze, kijk naar de cijfers, maar ga me echt niet bezighouden met een lekkage of zo. Dat is ook niet nodig, als je mensen maar op de juiste plek zet.
Mensen krijgen bij mij veel kansen, als ze gemotiveerd zijn om te werken. Naarmate het vertrouwen groeit en je meer waarde toevoegt, krijg je meer verantwoordelijkheid. Zo groeien mensen in hun rol. Als mensen solliciteren, vraag ik wat ze graag willen doen. Daar zoeken we dan passend werk bij. Het heeft geen zin om mensen in het keurslijf van een vacaturetekst te stoppen.”


Toch houd je je wel bezig met details in je bedrijf, begreep ik.

“Ik kijk altijd naar wat ik nog kan verbeteren. Voorheen stond ons afval in containers buiten. Dat begon in warme periodes te stinken. Vervelend om mee te werken, zelfs vervelend om alleen al langs te lopen. Toen heb ik een aparte koelruimte laten maken voor het afval. Stankprobleem opgelost.
Ander voorbeeld is het rouleren van de koks. Ik wil altijd zelf ervaren hoe het is om bepaald werk te doen. En toen ik zelf een paar uur achter de wok stond, ging ik bijna van mijn stokje vanwege de hitte. Dan kun je denken: dat hoort er nu eenmaal bij, jammer dan voor de koks. Maar ik vind het juist leuk om daar dan iets op te bedenken. Nu rouleren we de koks en kunnen ze afwisselend wokken of pasta en pizza maken. Hitteprobleem opgelost!”

 

Over koks gesproken, door de strenge regelgeving kun je niet zomaar koks uit China halen. Daar klagen veel andere Chinese ondernemers over. Hoe ga jij daarmee om?

“Enerzijds is het belangrijk dat we als sector aantonen dat de markt de specifieke expertise van Chinese koks nodig heeft. Anderzijds moeten we ook zelf blijven investeren in training en opleiding. En ik heb al vrij snel besloten: ik wil het succes van mijn bedrijf niet afhankelijk maken van koks. Dat maakt mij te kwetsbaar. Ik ben geen kok, maar ik weet precies wat ik wil als het gaat om kwaliteit van product en om de smaken. Geen kok die mij daar vanaf brengt. Dat is ook de kracht van alle concepten die we hebben: constante kwaliteit, constante smaken, je weet wat je mag verwachten.”

 

Op maandag 9 januari zal blijken of Danny Deng ook de landelijke prijs van Meest Markante Horecaondernemer van 2016/2017 in de wacht sleept.

Nieuwsgierig geworden naar Danny’s concepten? Kijk eens naar Parkstad Plaza, Dadawan of Azië Tapas.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone