De juiste ondernemersmentaliteit

post image

Mijn opa begon met een fietsenzaak. Toen auto’s gemeengoed werden, kwamen de auto’s erbij (de advertentie hierboven is van 1973!). Die fietsen en auto’s moesten natuurlijk onderhouden worden. Dus completeerden een garage en benzinepomp het geheel. Mijn vader zette de zaak voort. Hij had een zwak voor Amerikaanse klassiekers en kocht een grote Chevrolet. Daarin ging hij ook taxi rijden. Zo veranderde het bedrijf eigenlijk vanzelf, onder invloed van technologische ontwikkelingen, persoonlijke voorkeuren en kansen die zich voordeden. Ik weet vrij zeker dat mijn vader nooit het potentieel in kaart heeft gebracht voor een taxibedrijf, een plan heeft gemaakt en dat vervolgens stapsgewijs is gaan uitvoeren. Waarschijnlijker is dat een klant hem vroeg of hij ook taxiritten met die wagen kon verzorgen. Ja, natuurlijk kon dat.Een ondernemer ziet immers kansen en weet daar snel op in te spelen.

Een ondernemersmentaliteit

Ik houd van die mentaliteit. Het zorgt ervoor dat snel nieuwe initiatieven ontstaan, die naadloos aansluiten op wat mensen willen en op wat je zelf leuk vindt om te doen. In plaats van te denken in theorieën, toets je het direct in de praktijk en merk je wat er nog bijgeschaafd moet worden.
Horecaondernemers werken ook vaak zo. Dat kan ook, want ze hebben intensief en rechtstreeks contact met hun gasten. En de concurrent is nooit ver weg, dus je ziet heel goed wat er in jouw markt gebeurt.

Waar is de focus?

Er zit één nadeel aan deze werkwijze: de ideeën kunnen met je op de loop gaan. Zoveel kansen, zoveel mogelijkheden en ze komen allemaal in hoog tempo op je af. Voor je het weet ben je met tien dingen tegelijk bezig en kun je nergens echt een succes van maken. Serieus groeien komt er niet van, want je bent te druk met ad hoc reageren. Kortom: focus aanbrengen zit helaas niet inbegrepen in deze tactiek.

Denken én doen: 7 vragen

De kunst is balans te vinden tussen denken en doen. Vooral wel kansen blijven zien, maar ook weten welke kansen je moet grijpen en welke je laat liggen. Stel jezelf bij ieder idee dat je hebt de volgende zeven vragen:

  • Sluit dit idee aan op een groeiende behoefte in de markt?
  • Trekt dit idee een type gast aan dat ik graag naar onze zaak zie komen?
  • Sluit dit idee aan bij ons concept?
  • Is het idee bijzonder genoeg, valt onze zaak er echt door op?
  • Kan ik dit idee eerst op kleine schaal testen?
  • Is dit idee ook nog toepasbaar over een jaar?
  • Is de benodigde investering in tijd en geld reëel in onze situatie?

Ik ben er een groot voorstander van om doorlopend nieuwe ideeën te testen en zo steeds je eigen groei te creëren. Als je dus alleen maar ‘ja’ antwoordt, juich ik toe dat je er mee aan de slag gaat. Heb je ook ‘nee’ gescoord, dan is het verstandig om nog wat denkwerk te verzetten: is het idee wel de moeite van het testen waard?

Van idee naar succesnummer

Als je jouw idee goed wilt testen en er snel groei mee wilt genereren, heb je meer tools nodig. Tools om je idee heel gericht te promoten, bij een kansrijke doelgroep. Tools om te meten wat er wel werkt aan je idee en wat nog beter moet om er optimaal van te kunnen profiteren. In een programma van één dag geef ik je die tools. Dat is waardevol voor het uitvoeren van je huidige idee, én voor alle toekomstige ideeën die je nog gaat krijgen. Na deze dag zet je jouw idee om in een succesnummer. Meer informatie >  

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone