Waar zitten we toch door de week?

Waarom een gratis kop koffie geen gasten trekt
post image

Laatst vertelde een restauranthouder over een maandactie, waarbij een doordeweeks bezoek de gast een gratis kop koffie opleverde. Helaas, weinig respons. Hoe kan dat nou, zo’n sympathiek gebaar zou toch gewaardeerd moeten worden?

Mij verbaast het niet dat deze actie niet werkt. De uitgaanscultuur in Nederland is nu eenmaal  sterk gefocust op het weekend. Er moet een goede reden wil de Nederlander door de week uit eten gaan en als restaurant is het zaak rekening te houden met die redenen als je gasten wilt aantrekken. En een gratis kop koffie is niet zo’n reden. Maar welke dan wel?

1: Iets te vieren

Jarig, 5 jaar samen of een nieuwe baan: dat moeten we vieren. Dergelijke speciale gelegenheden zorgen ervoor dat we wél uit eten gaan. Verjaardagskaarten voor je mailinglijst met een voordeelmenu en ‘iets te vieren?’ communicatie sluiten hierop aan.

2: Op pad met collega’s

Afdelingsuitjes, afscheidsborrels en andere activiteiten met collega’s worden doorgaans door de week gepland, omdat het anders vaak lastig is om iedereen bij elkaar te krijgen. Acties gericht op personeelsverenigingen en communicatie met passend aanbod voor nabij gelegen organisaties zorgen ervoor dat jouw zaak meer kans maakt op een bezoekje.

3: Zaken doen

Zakelijk overleg met klanten, relaties en tussen compagnons onderling vinden steevast door de week plaats. En echt niet alleen tijdens de lunch. Zorgen dat mensen genoeg ruimte hebben voor paperassen en een rustige plek hebben met voldoende privacy is al een belangrijke pre. Een goede bereikbaarheid en makkelijk dichtbij kunnen parkeren is een andere. Daarnaast moet de zaak en de bediening voldoende representatief zijn. Secretaresses, directeur-eigenaren en afdelingshoofden zijn interessant om hiervoor te benaderen.

4: Bioscoop, theater, concert

Vaak is door de week uit eten gaan en keuze uit gemak en snelheid, omdat er iets anders gepland staat waardoor zelf koken geen optie is. Vooral zaken die dicht bij een theater, bioscoop, concertzaal of andere gelegenheid zijn gevestigd kunnen profiteren van dit type gast.

5: Iets leren of iets bijzonders doen

Uiteraard kun je ook zelf een activiteit ontwikkelen, waardoor mensen heel bewust naar je toe komen. Het gaat dan om meer bijzondere activiteiten, een  gewoon’  diner is niet genoeg. Denk aan een quiz night, een standup comedian, een kookworkshop of speed dating. Door goed te kijken naar het lokale publiek en te verkennen wat hun interesses zijn, kun je aanvullend aanbod ontwikkelen waardoor ze wel willen komen om iets te doen of te leren. Vaak is het slim om dat in samenwerking met een andere partij te doen, omdat alles zelf ontwikkelen veel tijd (en geld) kost.

En wat nog meer?

Natuurlijk zijn er doordeweeks meer gebruiksmomenten om op in te haken. Bijpraatafspraken van vrienden die elkaar niet zo vaak zien. Expats of externe adviseurs die niet thuis kunnen eten. Singles die juist graag buiten de deur eten omdat alleen eten saai is. Het is alleen zaak om na te gaan waar voor jouw zaak potentieel zit. En als je dat weet, welk onweerstaanbaar aanbod je hen kunt bieden. Daar komt wat graafwerk en experimenteren bij kijken. Maar het is de moeite waard, als je het slim aanpakt, kan je zaak vol zitten! Misschien wordt die gratis kop koffie dan ingeruild voor een barista workshop waar je gewoon voor betaald krijgt in plaats van iets weg te geven!

Wil jij in 2015 ook meer gasten trekken en juist door de week? Laten we aan de slag gaan en een groeiplan op maat maken voor jouw zaak! In 1 dag analyseren we groeikansen en vertalen we dat naar een heel concreet plan voor minimaal 15% omzetgroei. Lees meer >

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone