Gasten trekken met gevoel

post image

Ik las vandaag in de Volkskrant een artikel over spelt. Bij bakkerij Raat in Alkmaar, gespecialiseerd in spelt, komen steeds meer klanten speciaal voor het oergraan, vaak op aanraden van vrienden of familie, die veel bezig zijn met hun gezondheid. Eén citaat bleef bij me hangen, van een student die werd gevraagd of hij inderdaad merkte dat het spelt brood beter was voor zijn darmen. Na lang aarzelen: “Ik denk dat ik er wel iets van merk. Maar zelfs als zou ik het niet merken, dan zou ik het blijven kopen. Dit is zo’n kneuterige, kleinschalige bakkerij. Daar heb ik een goed gevoel bij.”

Voelen versus weten

Deze student vertelt ons iets heel belangrijks over de werking van ons brein. Het brood wordt hem aangeraden omdat het gezonder zou zijn dan gewoon brood. Als hij eenmaal het brood eet, voelt hij zich er goed bij en vraagt zich niet eens af of het werkt! Dat goede gevoel krijgt hij niet alleen van het brood zelf, maar van de totale beleving. Het ‘kneuterige’ karakter draagt bij aan die beleving, het roept een associatie op van ambachtelijk en puur. Als ditzelfde speltbrood bij Albert Heijn in plastic verpakking in het schap zou liggen, zou het brood een heel ander beeld oproepen. Fabrieksbrood, massaal geproduceerd, zonder aandacht voor behoud van waardevolle voedingsstoffen. Stel je eens voor hoe de student zich dan zou voelen bij het kopen van zo’n brood! De beleving rond het brood bepaalt voor een groot deel de waarde die hij eraan toekent.

Bij mij werkt het anders

Denk je dat het bij jou anders werkt? Dan ben je waarschijnlijk een buitenaards wezen. Ons brein is namelijk gewoon zo geprogrammeerd. We maken allemaal dagelijks honderden, misschien wel duizenden beslissingen. Als we willen overleven, moeten we al die besluiten snel nemen. We hebben geen tijd om alle eigenschappen te onderzoeken en dan een afweging te maken. Daarom laten we de meeste beslissingen grotendeels over aan ons onderbewustzijn. Dat onderbewustzijn kan razendsnel associëren en allerlei opties uitfilteren. Dat gebeurt als we een hotel kiezen voor een weekendje weg. Als we een gerecht kiezen van de menukaart. En als we brood kopen bij de bakker. Dan mag dat brood, dat gerecht of die kamer ook best wat duurder zijn. Het gaat om het gevoel van waarde dat we krijgen als we kiezen.

Hoe kun je hier slim op inspelen?

Horecaondernemers die dit weten, spelen hier slim op in. Ze houden hun ogen en oren goed open en haken aan op wat er leeft onder mensen. De beste kunnen de volgende trend zelfs voorspellen. Ik geef je hier 4 tips om beter in te spelen op gevoelens van mensen en zo gasten aan te trekken.

  1. Vraag mensen niet wat ze willen. Mensen weten pas of ze iets willen als het er is. Het is jouw taak als ondernemer om te concluderen wat je gasten willen, op basis van wat mensen zeggen en doen. Als ik jou tien jaar geleden had gevraagd of je een apparaat wilde waarmee je 24 uur per dag bereikbaar bent, zou je waarschijnlijk nee hebben gezegd. En heb jij nu een mobieltje? Laat dergelijke vragen dus achterwege, je vraagt naar de bekende weg.
  2. Weet wat ‘hot’ is onder jouw doelgroep. Het huidige verlangen van puur, natuurlijk en gezond is een mooi voorbeeld van een zeer sterke behoefte die de keuzes van heel veel mensen sterk beïnvloedt. Over een paar jaar kan dat anders zijn. Over opkomende trends wordt vaak geschreven door de media en beginnen vaak bij een paar mensen waar jouw doelgroep zich door laat leiden. Kwestie van ogen en oren openhouden dus.
  3. Schenk aandacht aan de beleving die je rond je aanbod creëert. Het gaat om de associaties, het gevoel wat je oproept, niet alleen om het product zelf. De inrichting van je zaak, de presentatievorm, de verpakking, de promotie, de geur, de muziek, het uiterlijk en de benadering van je personeel: het speelt allemaal een rol in hoe iemand jouw aanbod beoordeelt. Ook al zijn mensen zich dit vaak niet bewust, als het er niet is, missen ze het!
  4. Blijf bij je leest. Als je nu een snackbar hebt met vooral kroketten en frikadellen in je aanbod, zullen mensen het ongeloofwaardig vinden als je morgen bent omgeslagen naar een vegetarische smoothiebar. En dat kost je zelf ook veel te veel tijd om je eigen te maken, omdat het niet bij je past. Zelfgemaakte  friet met je eigen light fritessaus daarentegen zou wel eens een hit kunnen worden!

 

Kansen voor jouw zaak

Wil je weten waar kansen voor jou liggen om slim in te haken? En hoe je er direct meer gasten mee kunt aantrekken? Meld je dan aan voor mijn GRATIS webinar ‘Met gemak meer gasten’ op 11 juni van 10.00 tot 11.00 uur.  Je leert in een uur tijd hoe je zelf controle krijgt op wie er wanneer naar je zaak komt. Je hebt slechts een computer met internetverbinding nodig om het webinar te kunnen volgen. Meld je aan door een mail met je gegevens te sturen naar info@runningfish.nl onder vermelding van ‘Webinar Met Gemak Meer Gasten’. Meer informatie >

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone