Mijn top 5 tijdens Gastvrij Rotterdam

Van cocktail juices tot glass freezers
post image

Van 21 t/m 23 september was Gastvrij Rotterdam in Ahoy: de vakbeurs voor ambitieuze horecaprofessionals, zoals ze zelf zeggen.
De Nederlandse finale van Bocuse d’Or en de finale van Young Chef Award van Eurotoques vonden er onder andere plaats.

Ik bezocht de beurs uit nieuwsgierigheid: wat springt eruit, wat is echt opvallend en inspirerend?
Voor mij waren dat de volgende 5 producten/diensten. En nee, ik heb geen aandelen in deze bedrijven en ik word ook niet betaald voor een vermelding.

 

1: Visfileren.nl

visfileren

Visfileren.nl geeft enthousiaste demonstraties hoe je eenvoudig, snel en goed verschillende vissoorten fileert. Het trok veel mensen en het fileren zag er inderdaad indrukwekkend uit. Voor mij een mooi voorbeeld hoe je anno 2015 je producten (in dit geval fileermessen) verkoopt: je laat echt zien wat je ermee kan, in plaats van gewoon al je spullen uit te stallen met een mannetje ernaast. (Dat gebeurde overigens nog heel veel op de beurs). Overigens kun je op de website ook allerlei fileerfilmpjes bekijken en je aanmelden voor workshops.

2: Flor y sabor

flor-y-sabor

Op het eerste gezicht geen bijzondere stand, geen bijzonder product, gewoon olijfolie. Totdat je het verhaal erachter hoort. Het blijkt ecologisch gecertificeerde Spaanse olijfolie te zijn, die door een coöperatie van 200 boeren wordt geoogst uit eigen olijfboomgaard. Het heeft Michiel Drijver van Flor y Sabor heel wat moeite gekost om het vertrouwen te winnen van deze boeren die wars zijn van commerciële praatjes en heel streng zijn in het bewaken van hun productkwaliteit. De smaak is vrij zacht met heel lichte tonen van halzenoot. Enkele toprestaurants gebruiken de olie al en de verpakking mag er ook zijn.

3: Shrubs en Ediks

ediks-shrubs

Azijn drinken is al heel gewoon in Amerika, Canada en Azië. In Nederland begint de trend nu door te komen. Shrubs ontwikkelde een 100% natuurlijke en suikervrije, zachtzure siroop om te mixen met spuitwater, yoghurt of ijs. De basis is Ediks, zachte azijnen met een lage zuurgraad. Verder worden de ediks in de horeca gebruikt als smaakmaker in sauzen, dressings en desserts. Ediks heeft de oorspronkelijke receptuur van Cas Spijkers weer in ere hersteld en heeft smaken van pittig fris (gember) tot zijdezoet (hazelnoot).
Ik zie Shrubs echt als een uitkomst voor gasten die niet houden van koolzuurhoudende frisdranken of een light drankje willen.

4: The Iced

Waarom glazen koelen in de vriezer als je het hiermee kunt doen in een handomdraai? En dan ook nog op zo’n manier dat gasten een geweldige ice-experience krijgen. The Iced Glass Freezer is ontwikkeld door een Rotterdamse restauranthouder met technische talenten.

5: We Love Home Made

we-love-home-made

We Love Home Made levert cocktail juices en geeft cocktailtrainingen. Zo kunnen ook de zaken waar de bartenders geen ‘mixology’ hebben gestudeerd, toch goede consistente cocktails maken. De stand valt op door de grote potten vol sappen en vruchten in allerhande smaken het oogt inderdaad allemaal ‘home made’, past helemaal in de trend van ambachtelijke producten. Mooi design ook van de flessen, niet onbelangrijk als je deze flessen in je bar hebt staan.

 

Was jij er ook? En heb je ook inspiratie opgedaan of ergens anders iets gespot? Deel het hieronder.

Lees ook het artikel over omzetverhogend presenteren

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone