Geen horecavrouw, wel een echte ondernemer

José de Goede gooide het roer om met Café Bij de Paters
post image

Je kent de verhalen wel van mensen die dromen van een eigen restaurantje en zonder enige ervaring in het avontuur stappen. Of de mensen die je ziet bij ‘Ik vertrek’: een echtpaar dat een camping koopt ergens in Italië, in de hoop daar het geluk te vinden. Leuk, denk je dan al snel, maar ben je er ook klaar voor om je alle nodige kennis en vaardigheden eigen te maken die daarbij horen? Komt het wel goed met het aantrekken van voldoende gasten, het voldoen aan alle regels en het op poten zetten van een soepel lopende organisatie? Helaas blijkt in de praktijk vaak dat deze ondernemers het niet redden.

Toch zijn er ook succesverhalen te vertellen over ondernemers die de horeca nog helemaal moesten ontdekken. José de Goede is zo’n ondernemer met een mooi verhaal.  Na een lange carrière als eigenaar van een veilinghuis en taxateur van kunst en antiek, besloot zij het roer om te gooien. Zij kocht Landgoed Heerdeberg en zette daar een bijzonder concept op: tegen de beboste mergelhellingen ligt de Beeldentuin Maastricht, waar natuurstenen sculpturen uit Afrika een eenheid vormen met de natuur. Daarbij opende ze café ‘Bij de Paters’ waar mensen kunnen genieten van een kop koffie met vlaai of een lekkere lunch .

Kunst, Afrika en biologisch

De locatie is natuurlijk uniek en menig ondernemer zou volstaan met een eenvoudig bruin café om hierop mee te liften. Zo niet José. Wat opvalt is de aandacht voor het interieur, waar haar liefde voor Zimbabwe en voor kunst uit spreekt. En de compromisloze benadering van de kaart: geen cola, geen soep van bouillonblokjes. Alles moet vers zijn,met gebruik van biologische producten uit de streek. Dat de zoon van José zelf varkens houdt op het landgoed en het vlees ook zelf slacht, draagt bij aan deze filosofie. Kijk dus ook niet  vreemd op als je soms een varken ziet binnenlopen dat zich lekker uitstrekt voor de kachel: het is het huisvarkentje Sjinkie!

Helder concept, duidelijke regels

“Ik heb een heel duidelijk beeld van mijn concept en daar doe ik geen concessies aan. Je zult je verbazen hoeveel koks niet in staat zijn om zonder pakjes of potjes gerechten op smaak te brengen. Dat soort koks past hier niet. En ik mag dan niet uit de horeca komen, ik weet wel wat er nodig is om een bedrijf te leiden. Een helder concept en duidelijke regels, waar je ook aan vasthoudt. Ik check dus ook regelmatig of er goed gestickerd wordt. Niet gestickerd betekent € 2,50 uit de fooienpot. Daar raak je dus niet alleen jezelf, maar iedereen mee. ”

Allergieën zijn een kans om je te onderscheiden

Ook alle klachten over omgaan met allergieën zijn niet aan José besteed. “Je weet toch dat dit steeds meer voorkomt? Het is een kwestie van anticiperen op de wensen van de gast. Glutenvrij brood kun je gewoon op voorraad hebben. Een stamppotje maken zonder room kan prima als je verstand van zaken hebt. Ik vind het allemaal zaken waar je gewoon rekening mee kunt houden en waar je je in moet verdiepen als je anno 2015 een horecazaak hebt.”

Onverwachte situaties managen

Omdat er veel gewandeld wordt in de bossen op en rond Landgoed Heerdeberg, komen er vaak groepen naar het café, zonder te reserveren. Ook geen probleem, vindt José. “Kwestie van duidelijk communiceren met de gasten. Je doet zelf een voorstel om de groep snel te kunnen bedienen en vaak wordt dat positief ontvangen. Niet alles open laten en het je laten overkomen. Hetzelfde geldt voor feesten en evenementen, ik wil hier niet iedereen binnen hebben. Het moet echt passen binnen het concept.”

Gecontroleerd groeien

Typerend is dat José 1 belangrijk aandachtspunt voor zichzelf heeft. “Niet te hard groeien! Ik heb verschillende zaken gezien waarbij het concept verwaterde of de zaak ten onder ging aan zijn eigen succes. Ik wil dus heel kritisch blijven op wat ik hier wel en niet wil organiseer en gecontroleerd groeien.”

 

5 tips van José

  1.  Laat zien waar jij voor staat en waar jij van houdt. Het onderscheidt je van de middelmaat en maakt je heel aantrekkelijk voor gasten die jouw voorkeur delen.
  2. Glasheldere regels voor medewerkers. Neem je team mee in de keuzes die je maakt en houd ze eraan.
  3. Speel in op veranderingen. Buiten de deur houden van veranderingen heeft geen zin, maak er juist handig gebruik van en wees creatief.
  4. Doe een concreet menuvoorstel aan groepen om het beheersbaar te houden.
  5. Blijf trouw aan je concept, ook als het verleidelijk is om water bij de wijn te doen.
Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone