Heel succesvol zijn en niets doen aan marketing

post image

“Ik ken enkele zeer succesvolle horecabedrijven die niets doen aan marketing,” zei laatst iemand tegen me. Misschien om mij ervan te overtuigen dat hij niets aan marketing hoefde te doen. Of zichzelf.

Ik vond het wel een goede opmerking. Want inderdaad, er zijn zaken waarvan het lijkt dat ze de gasten als vanzelf aantrekken. Hoe kan dat? En is marketing wel zo belangrijk?

Marketing versus promotie

Voor de duidelijkheid: marketing is niet hetzelfde als promotie. Marketing draait om het in de markt zetten van je aanbod en dat kan soms ook prima zonder veel aan promotie te doen. Febo deed nooit wat aan reclame, Starbucks ook niet. Zeer succesvol. Maar marketing is meer dan promotie:

  • een sterk concept en dito aanbod ontwikkelen is op en top marketing
  • een slimme locatie selecteren en de zichtbaarheid ervan optimaliseren is ook marketing
  • netwerken en je verhaal 1-op-1 vertellen: marketing
  • mond-tot-mond reclame genereren: marketing
  • je bedrijf online presenteren via je website of social media: marketing
  • communicatie in je zaak, inclusief een goede opbouw van je menukaart is marketing
  • nadenken over je prijsstelling en bewust keuzes hierin maken is ook marketing
  • mensen informatie meegeven om door te geven of nog eens terug te komen: marketing!

Kortom: alles wat je doet om je zaak sterk te presenteren en zichtbaar te maken, in contact te komen met potentiële gasten en hun keuzes te beïnvloeden is marketing. Ik geloof dan ook niet dat er ook maar één zaak is die succesvol is zonder marketing.

(Slimme) Marketing is niet:

  • adverteren tot je erbij neervalt
  • grote campagnes draaien
  • op tv of radio
  • een voetbalclub sponsoren

Slimme marketing begint bij het analyseren van de situatie. Wat is er aan de hand, wat heb ik nodig? Dat verschilt per zaak.

  • Heb je het druk in het weekend, maar is door de week te rustig?
  • Heb je te maken met meer en meer concurrentie en drukt dat op je prijzen?
  • Is je zaak nog niet zo lang geleden geopend en weten te weinig mensen van je bestaan?
  • Vallen de bestedingen tegen?

Er kan van alles spelen en iedere situatie vraagt om een andere aanpak.

Wat speelt er bij jou?

Hoe zit dat bij jou? Heb jij de ambitie om meer uit jouw zaak te halen en vooral die gasten aan te trekken die jouw zaak en jouw kwaliteit ook kunnen waarderen? Dan heb ik misschien een cadeautje voor je >

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone