Geld is ondergeschikt

Over de volgende fase van je bedrijf
post image

Toen ik een tijdje geleden een event organiseerde over groei door innovatie, bespraken we de verschillende fasen van een horecabedrijf. Fase 1 als de opstart, fase 5 waar je bedrijf onafhankelijk van jou kan draaien. Dat is ook de fase waarin je bedrijf goed verkoopbaar is (als je dat zou willen).

Als ik die fasering zou doornemen met een accountant of een architect, zou dat waarschijnlijk weinig discussie opleveren. “Ik zit nu ongeveer hier en ja, ik wil ooit mijn bedrijf kunnen verkopen en ik wil het straks wat rustiger aan kunnen doen. Dus ik wil stappen zetten richting fase 5.”
Als ik dit doe met horecamensen, ontstaat er direct discussie. Over of je als horecaondernemer wel je bedrijf onafhankelijk moet willen maken van jouzelf. Of het überhaupt mogelijk is om los te komen van de dagelijkse bedrijfsvoering. Of je wel naar een volgende fase zou moeten willen.

Passie versus geld

Veel horecaondernemers zijn geen zaak begonnen om veel geld te verdienen. En ook niet omdat het ondernemerschap zelf hen zo trok. Ze begonnen een eigen zaak omdat ze een eigen kijk hebben op hun vak, leven voor hun passie. Alleen met een eigen zaak heb je de ruimte om helemaal je eigen visie en passie te volgen. Geld is ondergeschikt.

Ik kan daar helemaal inkomen. Toen ik interim adviseur was voor grote bedrijven, verdiende ik heel goed, maar ik voelde me toch gevangen in het keurslijf van de bedrijven die mij inhuurden. Ik had het best naar mijn zin, maar kon toch niet helemaal mijn ei kwijt. Ik moest veel tijd steken in vergaderen en procedures en het werk dat ik het liefste deed, kwam in de verdrukking. Ik wilde mijn tijd vooral besteden aan dingen waarin ik echt goed was en waar ik de meeste voldoening uit haal. Geld? Ondergeschikt.

Vrijheid en geld

Tegelijkertijd heb ik geleerd dat het geweldig is om voort te kunnen bouwen op wat je hebt bereikt, steeds nieuwe stappen te kunnen zetten en je bedrijf te zien groeien. Iets doen wat je doodeng vindt en er naar verloop van tijd lol in krijgen en trots op jezelf zijn. En als dat financieel ook loont, geeft dat ook weer vrijheid. Vrijheid om te kunnen investeren in het bedrijf, in wat meer vrije tijd of  in een mooie reis. Geld is een middel om mijn bedrijf en mijn leven in te richten op een manier die bij mij past.

Daarom vraag ik ook altijd aan de ondernemers die ik spreek wat ze willen doen met de ruimte die omzetgroei ze brengt. Als je je doel scherp voor ogen hebt, onderneem je sneller actie.

Ambitie

Juist voor horecaondernemers ben ik zo enthousiast over de mogelijkheden van marketing. Je kunt met marketing je bedrijf in korte tijd mee op een hoger niveau tillen. Niet alleen financieel groeien, maar ook persoonlijk. En iedereen kan het leren. Je hoeft niet veel geld te hebben om mooie resultaten te kunnen boeken of een perfecte A-locatie. Je hebt alleen de ambitie nodig om te groeien.

Of je nu een nieuwe zaak wilt starten, wilt opschalen of je bedrijf verkoopbaar wilt maken, bij iedere fase past een slimme groeitechniek. Wil jij een volgende stap voor jou en je bedrijf zetten? Klik dan hier >

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone