‘Toch niet voor mij?’

Welke horecazaken kunnen nog groeien en bij welke is het plafond bereikt?
post image

Laatst vertelde iemand me over zijn horecazaak, die goed liep. Na een tijdje zei hij: “Jij zegt dat een omzetgroei van 30% mogelijk is. Dat zal vast wel eens kunnen, maar het is natuurlijk niet altijd zo.” Eerst voelde ik me een beetje aangevallen. Ik dacht: wacht eens even, ik zeg dat niet zomaar.
Toen realiseerde ik me dat deze ondernemer het over zichzelf had. Hij was al succesvol en hij kon zich niet voorstellen dat 30% groei in zijn situatie haalbaar was. Hij maakte al gebruik van enkele groeitechnieken die ik mijn klanten adviseer. Logisch dat hij dacht dat nóg meer groeien er niet meer in zat. 

Starbucks

Het deed me denken aan Starbucks. Starbucks begon met drie ondernemers die koffiebonen en koffiezetapparaten verkochten. Eerst kochten ze de bonen bij een leverancier in, zoals een traditionele retailer doet. Later gingen ze rechtstreeks bij de koffieboeren inkopen. Je kunt je voorstellen dat dit al een mooie groei opleverde, want de tussenhandel werd uitgesloten.
Er kwam er een vierde ondernemer bij, Howard Schultz. Hij stelde voor om ook koppen koffie in de winkel te gaan verkopen. Dat zagen de anderen niet zitten. Het week immers sterk af van hun core business. Ze zagen de groeipotentie niet voor zich.

Schultz bleef echter overtuigd van zijn plan en besloot zelf een keten van koffiewinkels te openen onder de naam Il Giornale. Met succes. Waar de groei van winkels met alleen bonen en koffiezetapparaten zijn plafond had bereikt, lukte het Schultz om een nieuwe cultuur van koffiedrinken te introduceren in Amerika. Enkele jaren later verkochten de drie ondernemers het Starbucks-merk aan Schultz. Starbucks heeft inmiddels vestigingen in 30 verschillende landen.

Groeikansen zijn overal

De geschiedenis van Starbucks laat zien dat er altijd groeikansen liggen, je moet ze alleen zien. Wat die kansen zijn, is afhankelijk van de fase waarin je bedrijf verkeert. Vaak is er al een stevige groei mogelijk met eenvoudiger ingrepen dan je denkt. Soms vraagt het om andere verdienmodellen die je nog niet eerder hebt overwogen.

Voedingsbodem

Alleen horecazaken die koste wat kost willen vasthouden aan de bekende weg en niets willen veranderen, kunnen niet groeien. Het is als een zaadje zonder rijke voedingsbodem. Dan zit groei er niet in, hoogstens zijn er wat golfbewegingen te zien onder invloed van de algemene economische ontwikkelingen.
Gelukkig zijn er steeds meer horecaondernemers die werk willen maken van hun groei. Ze wachten niet af, maar gaan actief op zoek naar groeikansen. Ze zijn bereid nieuwe dingen te leren en zo groei af te dwingen. En wat een genoegen is het om met zulke ondernemers te werken!

Zet de markt ook naar jouw hand

Vraag je je ook af wat jij kunt doen om de markt naar je hand te zetten en te groeien als kool? Ik bied ambitieuze horecaondernemers deze zomer een sessie ‘Starten met Groei’, waarin je drie groeitechnieken voor jouw zaak krijgt aangereikt. Meer info over deze sessie t.w.v. € 147 en hoe je kans maakt op zo’n gratis sessie >

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone