Gulpener Bierhuys: durven gaan voor duurzaam

André Köppen deelt zijn 'bedrijfsgeheimen'
post image

Biersommelier en ondernemer André Köppen vertelt het zelf alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Ruim 9.000 bezoekers per jaar trekt zijn Gulpener Bierhuys en er is en vrijwel iedere dag een activiteit. Samen met zijn vrouw Anne-Marie runt André al bijna 10 jaar deze bijzondere plek. Leuk voor toeristen die het verhaal achter Gulpener Bier willen ontdekken en ervaren, maar ook zeker interessant voor ondernemers die geïnteresseerd zijn in duurzaam ondernemen, cradle-to-cradle en werken met biologische producten. Met een rondleiding door de brouwerij, een inspirerend verhaal én natuurlijk een proeverij wordt menig Gulpener-ambassadeur geboren.

Eigen broek ophouden

Je zou kunnen denken dat het Gulpener Bierhuys volledig wordt gefinancierd door Gulpener. Niets is minder waar. “We houden onze eigen broek op. Geen hectoliterkorting, geen speciale voordeeltjes, geen financiering. We zijn zelf verantwoordelijk voor onze marketing en we krijgen een vaste prijs voor een rondleiding. Geen ingewikkelde constructies, alles is heel transparant en gedacht vanuit een vrije marktwerking”, vertelt André.

Duurzame vlaai

Dat André 100% ondernemer is, maakt hem niet minder enthousiast over Gulpener. Sterker nog, die twee gaan hand in hand volgens hem. “Natuurlijk liften wij mee op het authentieke, sterke merk Gulpener. Ik geloof in story telling, je moet als merk een verhaal kunnen vertellen dat mensen raakt en boeit. En dat werkt alleen als je zelf ook volledig achter dat verhaal staat. Het duurzaam ondernemen probeert Gulpener werkelijk in alle facetten door te laten werken en daar ben ik trots op. In een krimpende biermarkt groeit Gulpener juist. De consument wil meer weten van wat hij eet en drinkt en daarin bewuste keuzes maken. Dat is een ontwikkeling die ik van harte ondersteun.” Hij voegt de daad bij het woord, want hij zet me een punt heerlijke kersenvlaai voor gemaakt van Limburgs speltmeel. Duurzaam verbouwd en vlakbij  gemalen in de Commandeursmolen van Mechelen.

André deelt drie geheimen

Oké, we weten inmiddels dat het verhaal achter het product en de beleving rond het product minstens zo belangrijk zijn als het product zelf. Maar wat kun je, als horecaondernemer zonder Gulpener op je naambordje, leren van André’s aanpak? Hij noemt zelf drie belangrijke kansen voor horecazaken:

bierhuys

1: Duurzaam en biologisch als onderscheidende factor

“Het thema duurzaamheid is en blijft een thema waar je je als ondernemer mee kunt onderscheiden. In welk restaurant kun je nu echt biologisch eten en drinken? Het aanbod is in Nederland, maar zeker ook in het zuiden, nog heel beperkt. Zaken waar ze durven te kiezen en hun verhaal  actief uitdragen, hebben een strategisch voordeel.”

2: Denken in unieke proposities

“Kijk om je heen en leg verbanden tussen jouw zaak en de omgeving. Zo ontwikkelden wij een arrangement ‘Mijn verleden, ons verleden: op de toekomst’, waarbij we een bezoek aan de steenkolenmijn in Valkenburg combineren met een bezoek aan het Gulpener Bierhuys. Als ik alleen maar aan mezelf denk, kan ik nooit zo’n unieke propositie ontwikkelen. Juist de combinatie en het verhaal eromheen maakt het voor mensen leuk om beide locaties te bezoeken.”

3: Vereenvoudig de operatie

“Veel horecaondernemers zijn bang voor technische innovatie. Het reserveringsboek naast de telefoon is hun houvast. Als ik alle operationele zaken nog steeds op die manier deed, zou ik daar alleen maar mee bezig zijn en aan niets anders toekomen. Door te werken met een online ticketsysteem en de samenwerking aan te gaan met de VVV voor alle gezelschappen, besteed ik veel operationele zaken uit. Dat geeft ruimte om me te richten op het ondernemerschap.”

Meer weten over Gulpener Bierhuys? Kijk op http://www.gulpener.nl/bezoeken/brouwerij/ of op www.facebook.com/GulpenerBierhuys

Zet ook beleving in als succesfactor

Wil je met jouw horecazaak ook werk maken van experience marketing en zo veel aantrekkelijker worden voor mensen? Kom dan op ma 22 sept. naar de Inspiratiedag van IamHoreca ‘Meer Gasten door Beleving’ en woon mijn workshop bij.  Daarin leer je hoe jij veel succesvoller kunt worden dankzij de groeitechnieken van experience marketing.

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone