Het geheim van Weber

Hoe het barbecuemerk de Nederlandse markt verovert en wat jij kunt afkijken.
post image

Een paar dagen geleden las ik in de Volkskrant een stuk over het succes van Weber barbecues in Nederland. Dit merk is onbetwist marktleider: van bijna iedere twee barbecues is er één van Weber. Al lezende ontdekte ik een paar mooie parallellen met de horeca.

 

Weber doet het anders

Waar andere barbecuemerken elkaar af proberen te troeven met functionele extra’s, zet Weber in op emotie. Door de barbecues alleen aan te bieden in tuincentra en bouwmarkten blijft het een exclusief product. Dat geeft status. Daarnaast heeft de directeur van Weber Nederland volledig ingezet op beleving. Mannen zijn de doelgroep en dus worden beelden gebruikt van grillende mannen (en vrouwen die toekijken) voor een barbecue met stevige hendels en grote lappen vlees. Televisiekoks demonstreren het apparaat vol enthousiasme en kopers kunnen zich inschrijven voor een ‘masterclass barbecue’. Zo ontstaat een beeld van ‘grillen op niveau’ als je de Weber gebruikt.

Gebruiksmomenten creëren

Nederlanders barbecueën nog relatief weinig: 6 x per jaar. Vergelijk dat met 23 x per jaar in Denemarken. Weber legt zich niet neer bij die situatie en denkt ook niet: mwah, geen interessante markt. Integendeel! Het bedrijf inspireert ook in de winter aan de slag te gaan met de Weber. Die trend is al ingezet, want vier jaar geleden was het aantal barbecue-momenten in Nederland nog maar 4 x per jaar.

Wat kunnen we van ze afkijken?

Dit bericht inspireerde mij. Niet omdat ik per se denk dat Weber de allerbeste is. Kwaliteit komt in vele verschijningsvormen. Ik zie echter veel elementen in hun aanpak die een horecaondernemer ook kan toepassen. Ik noem er een paar:

• Een duidelijke doelgroep kiezen.

• Beleving creëren rond je aanbod.

• Niet alleen inspelen op gebruiksmomenten, maar ze zelf ook creëren.

• Goede prijzen durven vragen voor de kwaliteit die je biedt.

En wat zo mooi is: ook kleine horecabedrijven kunnen dit doen. Sterker nog: ze kunnen het nog beter doen, omdat ze hun doelgroep steeds van heel dichtbij meemaken en dus geen kostbaar marktonderzoek te hoeven doen om de behoeften van de klant te kennen. Goed observeren en inhaken op wat je ziet, is genoeg.

Zet de markt ook naar jouw hand

Vraag je je af wat jij kunt doen om de markt naar je hand te zetten en te groeien als kool? Ik bied 9 ambitieuze horecaondernemers deze zomer een sessie ‘Starten met Groei’, waarin je drie groeitechnieken voor jouw zaak krijgt aangereikt. Meer info over deze sessie t.w.v. € 147 en hoe je kans maakt op zo’n sessie >

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone