Hoe een agenda gasten oplevert

Uit de praktijk: Lambieck in Eys bewijst dat plannen loont.
post image

Als je gaat kijken op de website van Taverne Lambieck, zie je ‘m direct: de Culinaire Agenda, al gevuld tot oktober. Een zeldzaamheid in horecaland, want wie denkt er nu zo ver vooruit?
Jack Janssen doet dat. Al twee maanden voor een speciale avond gaan de eerste mails de deur uit en dat houdt hij consequent vol. Jack runt Lambieck samen met zijn vrouw Nicole, vanuit de overtuiging dat gastvrijheid geen kwalificaties of prijzen behoeft, wel consistentie. Daar wilde ik meer over weten!

Hoe kwam je op het idee om een Culinaire Agenda te maken?

“Op een reis door Italië maakten we kennis met de sagra. Een sagra is een dorpsfestival met vaak speciale lokale gerechten, die door alle inwoners gezamenlijk aan lange tafels worden genuttigd. De jaarkalender staat al lang van tevoren vast voor ieder dorp en mensen kijken er dus ook lang naar uit. Toeristen worden ook aan die tafels genodigd en een hele avond compleet verzorgd. Ook wij kwamen speciaal terug naar een bepaald dorp voor een sagra waar we zo hadden genoten. Ik realiseerde me dat steeds weer variëren en nieuwe dingen uitvinden niet altijd goed is. Je gooit daarmee ook goede dingen weg. Mensen willen juist terugkomen voor wat ze kennen. We nemen dus onze klassiekers, verwerken die in een thema-avond en plannen die ruim van tevoren in. Nu ik met de Culinaire Agenda werk ben ik vaak al ruim een maand van tevoren volgeboekt. Bijna 85% is herhaalbezoek.”

Wat doe je aan promotie van je speciale avonden?

“We hebben een lijst opgebouwd van onze gasten, dat is een belangrijk instrument. Ik begin twee maanden van tevoren met een uitnodiging naar het mailbestand. Dat herhaal ik nog eens een maand van tevoren. Verder benoem ik het prominent op mijn website. Van daaruit loopt het eigenlijk vanzelf.”

Dat klinkt als te makkelijk.

“Dat was natuurlijk niet meteen zo toen we begonnen. Je moet daar tijd in steken en geduld hebben. Gasten nemen nieuwe gasten mee, die zet je ook weer op de lijst. En ga zo maar door. Ik raad iedere horecaondernemer aan: geloof in je formule en maak kwaliteitskeuzes, keuzes die je op de langere termijn iets gaan opleveren. Kiezen voor vaste menu-items en werken met vaste mensen, dat werkt gewoon. Doe gewoon waar je goed in bent en laat je niet gek maken.”

Dat is niet eenvoudig als je onder druk staat bij tegenvallende omzetten.

“Natuurlijk is dat moeilijk. Wij hebben ook voor de verleiding gestaan om te focussen op de korte termijn. Toch moet je de keuze al vanaf het begin maken om achter je formule te blijven staan. Wees blij met wat je hebt en leer van alles wat je meemaakt. Dat vraagt om lef en vertrouwen. Maar als je dat doet, wordt je leven een stuk leuker. Er ontstaat dan ook ruimte om af en toe tijd voor jezelf te nemen. We hadden bijvoorbeeld besloten met Pinksteren te sluiten en een paar dagen vrij te nemen. Krijgen we het ene na het andere telefoontje of we open zijn met Pinksteren. Ik ben ondernemer genoeg om dan toch even te denken: zal ik dan toch open gaan? Maar nee, ik wist: dit heb ik even nodig. Laat ik nu een gezonde keuze maken. Daarna ben ik er weer helemaal voor de gasten.”

Zo kan ook jij gasten trekken met een evenementagenda:

Wil jij ook graag dat je gasten al ver vooruit reserveren en geen zorgen hebben over je bezetting? Volg dan deze tips op:

Plan ver vooruit– 6 maanden is een mooie termijn – en begin minimaal 6 weken van tevoren met het promoten voor een specifieke gelegenheid.

Herhaal! Mensen moeten je boodschap vaak meerdere keren horen voor ze tot actie overgaan.

Ook al valt het aantal reserveringen tegen, laat het evenement gewoon doorgaan! Zo programmeer je je brein om geen escapes in te bouwen en blijf je tot het laatste moment promoten. Je zult zien dat het naar verloop van tijd steeds beter gaat.

Meer tips

Een evenementagenda is een slimme manier om te voorkomen dat er gaten vallen in je bezetting. Als je zorgt dat deze agenda goed aansluit op wat je doelgroep zoekt, kun je al ruim van tevoren je zaak volgeboekt hebben.
Wil je meer leren over deze en andere groeitechnieken? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief hiernaast, zodat je circa 2 keer per maand interessante artikelen, groeitips en praktijkvoorbeelden ontvangt. Bovendien ontvang je nu het e-book ‘Steeds Meer Gasten naar jouw Zaak’, met 5 tips om een snelle en stevige groei door te maken met je zaak. Gratis! 

 

Twijfel je of dit programma bij je past? Neem dan contact met me op via info@runningfish.nl of bel 045 260 01 16.

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone