Hoe normaal ben jij?

post image

Toen het interview met René Jak van het Meestershuis verscheen, heb ik diverse reacties gekregen. Iemand zei: “Ja, het is anders wat hij doet, maar hij doet ook weer niet al te gek. Dus hij houdt er wél rekening mee dat hij in een dorp zit”. En iemand anders zei: “Hij begon vanaf 0, maar ik moet het doen met wat ik nu heb. Dus ik kan niet zo vernieuwend zijn.”

Misschien heb je het idee dat je vastzit in je huidige situatie, dat je geen keus hebt.
Veel ondernemers die ik spreek hebben dat gevoel, dat hun lot bepaald wordt door de markt, de concurrentie, de norm die heerst in de omgeving.
En ik begrijp dat gevoel heel goed. Ook al wil je zelf anders, je staat niet los van de wereld om je heen. Jij niet, René Jak niet en ik ook niet. We móeten een verbinding zien te maken tussen onze visie en dat wat de gast wil.

Maar soms zijn we zo bezig met de ander, dat we vergeten wat we zelf voor ogen hadden. Het verwatert, we schuiven steeds verder op naar wat ‘normaal’ is.
Maar wie bepaalt die norm eigenlijk?
Is het hele idee van ondernemen niet juist dat je de vrijheid hebt om je eigen tempo, je eigen werkwijze en je eigen succes te bepalen?

Het goede nieuws is dit: als er ooit een tijd is om uit die norm te breken, dan is het nu.

Ondernemers die de norm ter discussie stellen

Er staan steeds meer ondernemers op die hun eigen voorwaarden bepalen en keuzes maken die niet erg ‘normaal’ worden gevonden door hun omgeving. Ook in en rond de horeca groeit deze groep.

Wat voorbeelden:

  • Ondernemers die een restaurant willen combineren met andere projecten en daarom alleen in bepaalde periodes of op bepaalde dagen geopend zijn
  • Ondernemers die niet aan één plek vast willen zitten en op speciale plekken pop-up restaurants organiseren of chef-aan-huis zijn
  • Ondernemers die andere prijsmodellen willen hanteren: denk aan afrekenen voor de hoeveelheid tijd die je ergens doorbrengt, bijbetalen voor wat je niet opeet en dynamische prijsstelling afhankelijk van de dag, het weer of de periode
  • Ondernemers die niet alléén horecadiensten willen bieden, maar dit willen combineren met een kapsalon, een winkel of een boerderij
  • Ondernemers die niet solo, maar samen met andere ondernemers willen werken en bijzondere combinaties van diensten maken en zo uniek aanbod kunnen ontwikkelen

En dan zijn er nog ondernemers die op het eerste gezicht traditioneel lijken te werken, maar wel degelijk een heel eigen visie hebben. Het net even anders durven te doen.

Voor mij gaat het niet om dat het één goed is en het ander fout of wat wel of niet werkt.
Het draait om vrijheid.
De vrijheid om je eigen pad te kiezen en het op jóuw manier te doen.

Dat maakt ondernemen zo aantrekkelijk.
En dat maakt het zo interessant voor de consument: er valt tenminste echt iets te kiezen.

Wat is voor jou de norm?

Wat betekent dit voor jou?
Hoe zou het zijn als alleen jijzelf de norm was?
Zou je dingen anders aanpakken?
Welke ruimte neem je nu niet, omdat je denkt dat het zo moet, of omdat je het altijd zo gedaan hebt?

Als je er eens over van gedachten wilt wisselen, vraag dan een groeisessie aan.
Samen verkennen we waar je nu staat, welke ambities je hebt en waar ik groeikansen voor je zie vanuit jóuw normen en ambities.
Gesprek aanvragen >

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone