3 horecabedrijven starten in 5 jaar, hoe lukt je dat?

Bas Hoebink van o.a. De Meesterproef in Nijmegen: “Ik ben nooit bang”
post image

 

Als ik denk aan een ondernemer die 3 horecabedrijven in 5 jaar tijd opzet, dan heb ik daar een plaatje bij. Eind 40, zakelijk en resultaatgericht, waarschijnlijk is ondernemen met de paplepel ingegoten en hadden zijn ouders een grote zaak. Bas Hoebink voldoet helemaal niet aan dit plaatje. Vlotte, jonge vent die ‘vooral leuke dingen wil doen’ en wiens ouders een gewone job hebben en zeker niet in de horeca. Dus rijst de vraag: wie is Bas Hoebink dat hij dit gewoon flikt? Ik ga in gesprek met de man achter De Firma, De Meesterproef en The Black Fox, alle gevestigd in Nijmegen.

Het begon met juist niet goed weten wat hij wilde. “Ik kreeg een baantje in de horeca na de middelbare school. Ik ben niet zo’n student en wilde gewoon aan de slag. Ik werkte bij verschillende zaken en werd al snel manager. Toen dacht ik al vaker: ik wil een eigen zaak, waar ik mijn ideeën in kwijt kan. Ik ben niet zo geïnteresseerd in geld, maar ik wil wel winnen. Ik wil voorop lopen, de eerste zijn met het introduceren van trends. Nijmegen is natuurlijk geen Amsterdam of Berlijn, maar in deze stad wil ik de toon zetten.”

Gaat het je dan vooral om die toon te zetten qua concept?

“Een onderscheidend concept is wel heel belangrijk, daar begint het voor mij mee. Maar ik wil ook een goede werkgever zijn en een goede ondernemer.  Ik ben niet iemand die de omzet centraal zet. Natuurlijk is die omzet belangrijk  om een gezond bedrijf te runnen, maar het is geen drijfveer op zich. Ik wil vooral de dingen kunnen doen die ik leuk vind, mijn ideeën kunnen realiseren.”

Een horecabedrijf starten kost veel geld. Hoe heb je de middelen weten te krijgen?

“Ik had een heel duidelijk beeld voor ogen van wat ik wilde neerzetten. Maar ik had inderdaad bij de start van De Firma nog weinig eigen middelen. Ik ben met mijn plan naar de bank gegaan en ze geloofden erin. Het is echt niet zo dat banken helemaal niets meer willen in de horeca. Maar je kunt niet aankomen met een standaard verhaal, je moet laten zien wat jouw concept toevoegt aan het bestaande aanbod. De Meesterproef en The Black Fox heb ik uit eigen middelen kunnen financieren. Dat voelt heel goed, ik wil me vrij voelen en geen verantwoording afleggen aan allerlei verschillende investeerders.”

Zoveel eigen geld in je bedrijven stoppen is natuurlijk ook een risico. Ben je niet bang?

“Bang? Nee, ik ben eigenlijk nooit bang geweest. Wat kan er eigenlijk gebeuren? Dat geïnvesteerde geld kan weg zijn als het mislukt, dat is alles. Ik geloof in wat ik doe, dus dat voelt niet als risicovol. Dat wil niet zeggen dat ik nooit onzeker ben hoor. Ik ken Nijmegen goed, weet wat hier wel en niet aanslaat. Maar misschien wil ik ook nog wel eens een zaak buiten Nijmegen starten, dat voelt meteen een stuk spannender. En er zijn ondernemers waar ik tegenop kijk, zoals Casper Reinders (gevierde Amsterdamse horecaondernemer van o.a. Jimmy Woo, red.). Maar als ik ergens in stap heb ik echt geen slapeloze nachten over de investering die ik doe.”

Een goed concept neerzetten is één ding. Maar hoe zorg je dat de zaak echt goed blijft draaien?

“Je moet sleutelfiguren vinden die jouw zaak runnen. Dat moet je niet allemaal zelf willen doen, zeker niet als je meerdere zaken hebt. Ik heb bijvoorbeeld een financieel manager, een event manager en voor iedere zaak een chef bediening. Dat zijn mensen die heel veel betekenen voor het bedrijf. Het voordeel van meerdere zaken hebben is ook dat ik mensen kan laten meegroeien. Als ze er klaar voor zijn, kunnen ze in de nieuwe zaak werken met meer verantwoordelijkheden.

Vind je dat lastig, delegeren?

“Nee, daar heb ik geen moeite mee. We zijn nu met 60 mensen, dan is het logisch dat er meer afstand ontstaat tussen mij en de medewerkers. Ik kies mijn momenten. Als we bijvoorbeeld een nieuwe kaart gaan voeren, dan licht ik die persoonlijk toe. Dan maak ik duidelijk dat ik dat belangrijk vind. En ik wil zelf een academy opzetten, waar de medewerkers maandelijkse training krijgen. Op die manier wil ik bouwen aan goed werkgeverschap. Maar ik wil ad hoc klusjes juist nog meer delegeren. Bij mij moet de focus liggen op het concept en op de grote lijnen.”

The Black Fox opent in augustus. Wat kunnen we daarvan verwachten?

“De Firma draait om dineren met kleine gerechtjes, geïnspireerd op street food uit de hele wereld. Natuurlijk huisgemaakt, lokaal, vers en duurzaam. Bij De Meesterproef speelt het ambachtelijke een grotere rol: pekelen, roken, wecken op een prachtige oud-industriële plek. Bij The Black Fox  staat vlees centraal. Het wordt een slagerij met bar en restaurant.  Alle concepten hebben gemeen dat we lokaal, vers en huisgemaakt heel serieus nemen. Dat vullen we dan steeds net even anders in.”

Waar ben je het meest trots op?

“De nominatie voor de Venuez Hospitality & Style Awards met De Meesterproef. Om in dat rijtje met allemaal vernieuwende concepten uit Rotterdam en Amsterdam te staan, voelde echt stoer. En in de Gault Millaut gids staan vond ik ook een heel mooie prestatie.”

En wat wil je nog bereiken in de toekomst?

“Het gaat me niet zozeer om de omzet, maar om bij de groten te horen zou ik het te gek vinden als we in de Horeca Top 100 zouden staan met Het Hoofdkwartier (de verzamelnaam van alle horecabedrijven van Bas Hoebink, red.). Maar wat ik ook doe, ik wil wel de keuzevrijheid behouden die ik nu heb. Ik wil niet afhankelijk zijn van allerlei andere partijen.”

Tips van Bas Hoebink:

  1. Doe wat voor jou werkt, kijk niet naar een ander.
  2. Focus op een onderscheidend concept en een goede locatie, dan krijg je vanzelf aandacht.
  3. Laat je inspireren door anderen en ga dus reizen! Londen is bijvoorbeeld heel interessant, met Polpo en The Hoxton.
  4. Kies voor kwaliteit en maak geen kant en klaar meuk.
  5. Investeer in je personeel met o.a. goede training en bied groeikansen

 

Meer weten over de horecaconcepten van Bas Hoebink

Ook interessant: ondernemer René Jak over zijn ‘stadse’ concept in het dorp Vorden

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone