Jouw horecaconcept op een bierviltje

post image

Leg eens met een paar steekwoorden uit wat jouw concept anders maakt dan de horecazaken in de omgeving.
Pak er maar een bierviltje bij. Daar moet het op passen.
Lees het nog eens.

Is het echt anders?
Of is jouw ‘anders’ moeilijk in woorden te vatten?
Dan is het misschien niet anders genoeg. Of je moet het anders verpakken.

Hoe dan ook, dit is heel belangrijk.
Het gaat er niet om dat je dat zinnetje overal moet gaan roepen.
Het gaat erom dat  je zelf haarscherp hebt waar jouw concept voor staat.

Wat zijn zwakke en wat zijn sterke concepten?

Stel je vopizzaor, op jouw bierviltje staat:
De lekkerste pizza’s van Nijmegen.

Dat is voor jezelf misschien wel een goede leidraad, maar het maakt je niet zo anders dan andere pizzeria’s. Wat een pizza lekker maakt is nu eenmaal heel persoonlijk en er zijn heel veel andere pizzeria’s die dat ook beweren.

Zo’n claim is dus niet zo aantrekkelijk, omdat die ongeloofwaardig is. Ook al ben je er zelf van overtuigd dat het wél zo is, het heeft weinig zin om anderen daarvan te proberen te overtuigen.
De grootste zou wel kunnen. Of de pittigste.
Maar je kunt jezelf ook afvragen: hoe komt het nu dat onze pizza’s zo lekker zijn?

Dan kom je misschien tot:

  • Het zijn echt Napolitaanse pizza’s: alle pizzabakkers hebben Napolitaanse roots en de smaak van de pizza’s is heel puur en authentiek
  • We maken ze in een houtgestookte oven: dat geeft een beetje rokerige smaak
  • De pizza’s hebben een superdunne bodem: daardoor zijn ze krokant en licht verteerbaar

 

Misschien sthuiskamercaféaat er op jouw bierviltje:
Gezellig en veel keus.

Ook gezellig is een ruim begrip. Gezellig zal iedere zaak zich noemen, dat maakt jouw zaak niet bijzonder. Veel keus bieden kan zeker iets zijn waarmee je wel bijzonder bent. Dus dat is een aanknopingspunt.
Laten we eens concreter maken wat je zaak zo gezellig maakt. Is het omdat het een ouderwetse inrichting heeft? Of omdat er altijd live muziek is? Of omdat je zaak al 70 jaar bestaat en een begrip is in de wijde omgeving?

Als er op het bierviltje zou staan: huiskamercafé met 14 verschillende bieren op de tap, zou dat veel meer zeggen over gezelligheid en die ruime keus. En dan heb je ook meteen heel veel houvast voor de rest van je marketing. Je gaat veel meer vertellen over al die bieren, je huisstijl is lekker oubollig en een ouderwetse spelletjesavond past heel goed bij jouw zaak. Die ideeën krijg je niet als je alleen ‘gezellig’ bent.

 

Nog 1 voorbeeld. Er staat op jouw bierviltje:

Altijd vers bereid, laagdrempelig, gratis parkeren

Hierbij valt direct op: van alles wat. Mensen hebben een hokje nodig  om je in te kunnen stoppen. Als je allerlei heel verschillende kenmerken benoemt, kunnen mensen je niet in één zo’n hokje stoppen en wordt je al snel vergeten. Liever dus kiezen wat dan het belangrijkste aspect van jouw concept is.

veluweHet kan zijn dat je denkt: maar ik heb niet echt iets bijzonders. Dat kan. Soms is het iets wat je echt moet creëren. Maar vaak is er al iets aanwezig waarop je kunt voortborduren. Een bijzondere locatie. Een pand met een rijke historie. Je eigen voorliefde voor iets. Als je dat centraal stelt in je concept, heb je een fantastische kapstok om al je marketing aan op te hangen. En het past op 1 bierviltje.

Dan zou er bijvoorbeeld op je bierviltje komen te staan:
Panoramarestaurant met uitzicht over natuurgebied de Hoge Veluwe.

 

De 3 kenmerken van sterke concepten

Sterke concepten verschillen in 3 opzichten van zwakke concepten.

1: Ze zijn heel specifiek.
Daardoor heb je direct een plaatje voor ogen.
Je weet meteen wat er wel bij hoort en wat niet.
Dat helpt mensen voor je te kiezen. Ze kunnen zichzelf er al zien zitten, worden meteen verleid.

2: Ze zijn inspirerend.
De concepten helpen je verder om allerlei keuzes te maken.
Hoe je interieur eruit ziet, wat er op de kaart moet komen, hoe je de gasten benadert.

3: Ze zijn eenvoudig.
Bijzondere concepten zijn niet ingewikkeld, ze zijn opvallend anders.
Juist in de eenvoud zit de kracht.

Blij met jouw bierviltje?

Nu is je concept op een bierviltje natuurlijk nog maar het begin.
Je wilt ook toetsen of het concept aan zal slaan.
En je wilt het concept doorvoeren in je marketing. Dat betekent dat je goed kijkt naar je aanbod van producten en diensten, je interieur, de presentatie en de uitstraling en inhoud van je communicatie.
Hoe zorg je dat alles elkaar versterkt?
Daarover vertel ik je binnenkort meer.

 

p.s. Als je je afvraagt of je echt een concept nodig hebt om succesvol te zijn, is mijn antwoord: nee.
Maar het helpt wel enorm.
Zeker als je te maken hebt met veel concurrentie en iedereen doet zo’n beetje hetzelfde.

 

Lees ook: ‘Is dat nou zo moeilijk?’– over waarom we het zo lastig vinden om te veranderen

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone