“Advies krijgen wat je eigenlijk niet aandurft, tóch gewoon doen”

Huupkens IJs opent nieuwe ijssalon in Weert net even anders
Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 8
Slide 9
Slide 10
Slide 11
Slide 12
Slide 13
Slide 14
Slide 15
Slide 16

Het is alweer meer dan een jaar geleden dat ik Gerty Köppen van Huupkens IJs voor het eerst sprak. Via mijn blog en webinars was ze Running Fish op het spoor gekomen. Huupkens opende eind maart vorig jaar een derde ijssalon in het centrum van Weert. Tegelijkertijd bestond het bedrijf 75 jaar.
De vraag was: hoe zorgen we voor een razendsnelle naamsbekendheid en veel probeerbezoeken op de nieuwe locatie? En hoe kunnen we dit jubileumjaar slim benutten? Samen gingen we aan de slag met een plan de campagne, met de Huupkens pijlers ambacht, fun en innovatie in gedachten. Nu kijk ik samen met Gerty terug op wat we hebben neergezet.

Huupkens Ice Cream Burger

Voor de opening gaan we op zoek naar een bijzondere ijsinnovatie. Het moet verrassen, fotogeniek zijn en we willen dat gasten het zelf kunnen aanpassen aan hun smaak.
Onderzoek naar ijstrends uit de VS en andere landen combineren we met ideeën uit een brainstorm.  Zo komen we tot het plan om een echte Huupkens ice cream burger te lanceren, waarbij mensen zelf ijs en toppings kunnen kiezen. Vooraf laten we mensen via Facebook raden wat de nieuwste Huupkens ijscreatie kan zijn, met de kans om 75 bollen ijs te winnen.
Op de dag van opening onthult de burgemeester van Weert het mysterie en proeft ook als eerste de ice cream burger.
Gedurende één uur kan iedereen een ice cream burger gratis komen proeven en dát levert natuurlijk rijen voor de deur op én goede pers.

Geen omzetbooster, wel een succes

Gerty vertelt: “De ice cream burger is geen product waar we enorme omzetten mee hebben binnen gehaald. Het is echt een trendy product en dat trekt de aandacht. En dat is precies wat je wil als je een nieuwe zaak opent. Mensen zijn altijd op zoek naar iets nieuws. Het valt op, maakt nieuwsgierig, maakt hebberig. Als mensen dan eenmaal binnen iets anders bestellen, is dat helemaal prima. Zie het als die opvallende jurk in de etalage van een modezaak. Die zorgt dat je veel mensen naar binnen trekt, maar ze kopen vervolgens de basics.” 

Het klopt wat Gerty zegt: de teaser campagne rond de nieuwe ijscreatie trekt veel aandacht. De berichten op Facebook rond de ice cream burger springen er echt uit: ze leveren gemiddeld 10.000 bereik op en het ‘onthullingsbericht’ zorgt voor maar liefst 86 reacties. De promotionele advertenties rond de opening voegen daar nog eens ruim 20.000 bereik aan toe. Dat is 77% van de doelgroep!


Fans worden Fanatics

Huupkens heeft enkele enthousiaste fans en we willen hen graag tot echte ambassadeurs maken. Daarom nodigen we ze uit maandelijks een coupe te komen uitproberen en hun mening hierover te delen op hun eigen pagina. Geen censuur, geen verplichtingen. Ook kritiekpunten zijn welkom.
Daarnaast organiseren we een speciale middag met rondleiding in de ijskeuken en een proeverij. De ambassadeurs komen dan ook zelf tot een nieuwe coupe: de Coupe Fanatics.

Gerty:
“Ik vond dit advies van Annet zelf eerst heel lastig. Ik durfde ze eigenlijk niet zo goed te vragen. Zouden ze ons niet heel opdringerig vinden? Maar ze bleken het juist een enorme eer te vinden en kwamen met goede feedback. Het zorgde voor zoveel enthousiasme, inspiratie en aandacht! Zonder Annet hadden we dit nooit durven doen en nu ben ik heel blij dat we het hebben gedaan.  Als jij advies krijgt wat je eigenlijk niet aandurft, doe het dan tóch, zou ik willen zeggen.”

Facebook: een geschenk of een straf?

Huupkens IJs was sowieso al sterk in het creëren van interessante Facebook content. Geen platte reclame, wel veel beeld, interactie en vrolijke, persoonlijke berichten. Het eindproduct, fantastisch ijs, mag alleen nog wat meer in de spotlight komen. Dat doen we onder andere door een Coupe van de Maand te introduceren.

Gerty: “We verzinnen steeds weer wat nieuws, staan nooit stil. Dat is in de ijssmaken en de coupes zo, maar ook in de communicatie erover. Hoe kunnen we hier iets leuks van maken? Zou dit geen leuk filmpje kunnen zijn? Het is heel belangrijk om hiermee bezig te zijn als je Facebook zinnig wilt gebruiken. Dat kost veel tijd, maar het levert ook veel aandacht voor je zaak op. We maken hierdoor veel mensen nieuwsgierig, dat zie je ook aan de reacties. Exact meten hoeveel mensen daadwerkelijk komen door wat je op Facebook doet, lukt vaak niet. Maar je weet dat het zo werkt, dus je moet gewoon stug volhouden. Je kunt Facebook natuurlijk ook uitbesteden als je er zelf niet goed in bent. Maar zorg dat het gebeurt! Je moet in het hoofd van mensen blijven zitten, veel vaker dan je misschien denkt. ”

Prijzen en acties: het belangrijke verschil

Een openingsactie of een speciale actie tijdens een evenement: Huupkens IJs doet eraan mee. Maar een prijsstunter is Huupkens zeker niet. Gerty: “De prijsbeleving van mensen heeft vaak heel weinig te maken met de objectieve prijs. Ons ijs is van hoge kwaliteit en dat is iets waard. Dus we gaan niet concurreren op prijs. Maar we weten ook dat je eerst iets moet geven om te kunnen nemen. Als mensen je nog niet kennen, is een promotie een manier om op te vallen en een probeerbezoek te krijgen. Ik moest zelf ook wel even slikken toen we begonnen met onze eigen acties. Maar we doen het wel op onze manier, we maken er altijd wat leuks van.”


Tips van Gerty Köppen van Huupkens IJs:

  • Bang af te gaan als je advies opvolgt? Zet je over je angst heen.
  • Blijf voortdurend vernieuwen, nieuw valt op.
  • Doe de dingen die bij jou en bij jouw zaak passen. Kopieer je buren niet, jij bent toch anders?
  • Promoot je bedrijf intensief, maar doe het op een sympathieke, ludieke manier.
  • Doe mee aan wedstrijden en ga er helemaal voor, mensen willen graag naar de beste.
  • Fans hebben ook wel eens verbeterpunten. Laat ze die openlijk delen, dat maakt het juist authentiek en geloofwaardig als ze over je vertellen.
  • Facebook-tips: verhoog de respons met humor, foto’s van mensen (gêne voor foto’s van jezelf: get over it!) en interactie (met vragen, wedstrijden en polls). Bekijk hier hoe Huupkens het zelf doet

 

Wil jij ook alle aandacht opeisen met een knallende lancering?

Ga je ook een nieuwe zaak openen of heb je een jubileum te vieren? Ik help je graag om er een groot succes van te maken.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone