12% groei in 5 maanden

post image

Anne van Your Little Black Book noemt ze de verrassing van De Baarsjes, DELI Amsterdam roemt hun ‘delicious food’: Ivo’s Kitchen is hot! Terwijl anderhalf jaar geleden nog niemand van ze had gehoord.

Svetlana en Ivo startten Ivo’s Kitchen aan het Witte de Withplein in Amsterdam toen de wijk nog weinig positieve associaties had. Svetlana: “De eerste paar maanden werden we veel bezocht door kennissen en vrienden. Fijn natuurlijk, maar dat is onvoldoende voor een goed draaiend bedrijf. We hadden ook weinig gedaan aan marketing, we hadden een logo en een eenvoudige website, dat was alles.”

Maar waar begin je en wat kies je?

Svetlana besloot mijn programma Spotlight te volgen om te ontdekken hoe ze Ivo’s Kitchen op de kaart kon zetten en veel meer gasten kon aantrekken. “Er ging een wereld voor me open. Als ik Spotlight niet had gedaan had ik veel tijd en energie verspild met dingen die niet veel opleveren. Ik probeer ook wel nieuwe dingen uit, maar begrijp beter hoe ik ze moet aanpakken om er iets aan te hebben.”

ivoskitchen pand2

Zichtbaar worden in de buurt

Ivo’s Kitchen ging meer ludieke activiteiten ontwikkelen in samenwerking met de buurt, werd actiever op Facebook en dacht goed na over gevarieerde en relevante content, waarmee ze zichzelf echt lieten zien. Ook de website werd recent vernieuwd met veel aandacht voor het helder neerzetten van het type keuken (kraakvers, duurzaam en kleurrijk), het kindvriendelijke karakter en de relaxte sfeer in tekst en beeld. Een nieuwsbrief zorgt ervoor dat mensen steeds worden gestimuleerd terug te komen.

“In het begin dacht ik dat een nieuwsbrief niet meer interessant is voor mensen en dat je er niet veel mee kunt bereiken. Inmiddels denk ik daar anders over. Het gaat om hóe je die nieuwsbrief gebruikt en of je boeiende informatie biedt. Ik merk dat veel mensen via Facebook en de nieuwsbrief worden getriggerd om weer te komen.”

Slechte planner

“Ik ben niet zo goed in plannen en dingen gestructureerd aanpakken. Na Spotlight weet ik dat het nodig is om marketing consequent vol te houden in plaats van ad hoc hier en daar. En het heeft me geholpen mijn tijd efficiënter te gebruiken. Ook al hebben we het altijd druk, we vinden er toch tijd voor. Want je product kan nog zo geweldig zijn, zonder marketing ben je nergens.”

Aandacht van de pers

Food bloggers en lokale pers besteden regelmatig aandacht aan Ivo’s Kitchen. “In Spotlight ging het over hoe je nieuwswaarde creëert met je bedrijf, dus daar hebben we over nagedacht. De link met de buurt is daarin belangrijk. Maar aandacht van de pers krijg je vaak indirect, dat is geen kwestie van een telefoontje naar een journalist. Bij ons ging het vooral via-via. Ik raad andere ondernemers aan om in je netwerk hardop te durven zeggen wat je wilt en waar je mee bezig bent. Sommige mensen gaan dan spontaan meedenken en tippen een relatie om eens te komen kijken.”

12% groei

In de afgelopen 5 maanden heeft Ivo’s Kitchen een indrukwekkende omzetgroei van 12% doorgemaakt. “Vrienden en kennissen komen nog steeds, maar we hebben inmiddels veel meer vaste gasten gekregen. Dat betekent niet dat we nu klaar zijn, we willen nog veel harder groeien. Er zijn nog veel mensen in De Baarsjes die nooit in onze straat komen en dat oude beeld nog hebben. Die mensen willen we ook graag laten zien dat de tijden zijn veranderd. Dus gaan we binnenkort een uitnodiging voor onze ‘buren’ verspreiden.”

Help, waar is Ivo?

Ivoivosdiner is heel creatief in de keuken, maar Svetlana kan haar creativiteit kwijt in de marketing. Naast poppenkastmiddagen om kinderen en hun ouders op zondagmiddag te vermaken en een speed dating avond voor het goede doel is er nu ook een bijzondere avond in de maak, door en voor Ivo’s. De avond wordt gehouden op vrijdag 18 september, het programma is nog geheim. Toch is er nu al veel animo: een aankondiging op Facebook leverde meteen aanmeldingen op van 14 Ivo’s (met aanhang). Ben of ken jij ook een Ivo die in is voor een speciale Ivo’s-avond? Mail dan naar info@ivoskitchen.nl

 

 

ivo annet svetlana 1024x768Trots

Ik ben supertrots op Ivo en Svetlana. Naast hun liefde voor koken en mensen een fijne tijd bezorgen, zijn het ook echte ondernemers, die ook de dingen die ze eerst moeilijk vonden durven aan te pakken.

En als je besluit ze eens te bezoeken, een tip: chocoladetaart!!

 

 

 

 

Wil jij de zichtbaarheid van je zaak ook vergroten en meer mensen blij maken met jouw gastvrijheid? Dan heb ik misschien een cadeautje voor je >

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone