Overdag Café Joris, ’s avonds Bar Boris

Café Joris uit Tilburg komt met innovatief wisseltruc-concept
post image

We kennen er genoeg: café’s die overdag lunch en borrelpubliek bedienen en ’s avonds de tafels en stoelen aan de kant schuiven en de muziek wat harder zetten voor het echte uitgaanspubliek. Dat deed café Joris in Tilburg ook al jaren, en niet zonder succes. Met in de zomer live optredens in de buitenlucht onder de naam ‘Live onder de boom’ en Sunday Swing in de wintermaanden, werd muziek een belangrijk thema. Daarnaast leerde de hele crew Joris’ specialiteit te bereiden: triple tosti’s en sandwiches: eenvoudig te organiseren, maar net even anders dan de doorsnee. Zo wist café Joris te transformeren van dertien in een dozijn-café naar populair en succesvol muziek- en eetcafé. Van de keuken nam hij afscheid en ging voor de lunch een samenwerking aan met zijn buren, Millertime. Een gewaagde oplossing, die inmiddels erg goed loopt. Toch is eigenaar Joris van Riel alweer verder en groter aan het denken, met Bar Boris.

Van café naar bar

Van Riel: “De overstap van café naar bar maken we om een nieuw en ander publiek aan te spreken. Ons terraspubliek is over het algemeen wat ouder dan de ‘kroegganger’. Onze nieuwe doelgroep  houdt van dancemuziek en een sfeer die daar bij hoort. Deze mensen gaan minder vaak uit dan de kroegganger. Maar als ze gaan, gaan ze langer. Wij mogen doorgaan tot 4 uur ’s nachts, dus dat kan prima. Maar de sfeer moet wel kloppen, het is niet genoeg om de vloer leeg te maken en een ander muziekje op te zetten. Hier hoort een ander interieur bij, een ander drankenassortiment, een goede DJ en vooral een ondernemende partner die deze scene begrijpt. Ik moet dit niet zelf willen doen. Daarom ben ik nu op zoek naar iemand die dit avontuur mee aan wil gaan.”  Het interieur zal zo flexibel gemaakt worden dat de metamorfose in nog geen uur gerealiseerd kan worden en toch een groot verschil maakt in sfeer en uitstraling. Zo kan Café Joris overdag doorgaan in het huidige concept en Bar Boris starten vanaf ongeveer 10 uur ’s avonds.

Waar is Boris?

Café Joris draait goed, dus de noodzaak om te veranderen is er niet direct. Van Riel: “Ik ben toch een ondernemer? Dan moet je steeds blijven vernieuwen en creatief zijn. Je moet durven groter te denken, zelfs groter dan jezelf. Ik zie kansen, ik heb ideeën, maar ik weet ook dat ik niet  geloofwaardig zou zijn als ik het allemaal zelf zou gaan doen. Het gaat om de details, de contacten, precies weten wat er speelt. Daarom zoek ik dus een ‘Boris’. Wat de samenwerkingsconstructie precies wordt, ligt aan de mensen die zich melden. Maar de ambitie om echt mee te ondernemen moet er wel in zitten. En ik ga alleen in zee met iemand waarbij het hele plaatje klopt. Want daar valt of staat het succes mee.”

Hoe innovatief is Café Joris/Bar Boris?

De strandpaviljoens waar je ’s avonds kunt loungen, de kroeg die transformeert tot burgerrestaurant of het restaurant dat in de nachtelijke uren cocktailbar wordt: ze zijn er al. Toch kennen deze concepten niet zo’n metamorfose als Van Riel gepland heeft. “Ik ken geen enkele zaak die het zo doet als ik nu van plan ben. Leveranciers zoals InBev zeggen ook allemaal dat ze dit nog niet eerder hebben gezien in Nederland. Heel leuk dat zij ook meteen beginnen mee te denken hoe wij dit goed kunnen aanpakken met onze dranken. De volgende stap is dus een ondernemende Boris te vinden. Ik hoop dat mensen die net zo enthousiast zijn als ik om Tilburg op z’n kop te zetten, zich meteen melden.”

Ben jij de Boris die Joris zoekt? Neem dan contact met hem op.

**

Dit is het eerste artikel uit een serie van interviews met horecaondernemers die naar mijn mening een inspiratie zijn voor anderen door hun ondernemersmentaliteit of hun eigenzinnige marketing.

Heb je de behoefte om te kijken wat jij kunt doen om op rustige momenten een betere bezetting te krijgen? Of wil je inspelen op de veranderende markt en toekomstbestendig worden? Vraag dan een gratis groeisessie aan. 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone