Kopieergedrag in de horeca: beter goed gepikt, dan slecht bedacht

Wat als jouw ideeën steeds worden gekopieerd?
post image

Inmiddels weet je waarschijnlijk wel dat ik voorstander ben van veel inspiratie opdoen in de praktijk. In een andere regio, een ander land of een heel ander type zaak doe je nieuwe ideeën op.

Ideeën die je vervolgens een heel eigen draai geeft, passend in jouw concept. Dus niet domweg kopiëren. Dat helpt jou niet, want je wilt je eigen concept versterken en geen vreemd mengelmoesje worden van stijlen en andermans concepten.

En het helpt ook de markt als geheel niet. Consumenten die overal hetzelfde vinden, gaan niet selecteren op het concept zelf, maar op beschikbaarheid en op…prijs. 

Maar wat nu als de buren jóu steeds kopiëren?

Laatst stelde een opdrachtgever mij deze vraag. Als zij een nieuw thema hadden bedacht, had de concurrent het een week later ook. Iets nieuws op de kaart? Ja hoor, zij ook. Zelfs de manier van communiceren werd gekopieerd, in kleur en fotografiestijl.
Wat doe je dan als ondernemer, die graag innovatief en onderscheidend wil zijn?

Voor deze ondernemer en voor al die ondernemers die dit herkennen, 4 tips om te dealen met copy cats:

  1. Voel je gevleid

Het is een goed teken dat anderen jou kopiëren. Blijkbaar denken ze dat je goed bezig bent en dat het mensen zal aanspreken. Vrijwel alle succesvolle bedrijven en merken hebben er mee te maken, dus dit kopieergedrag spreekt voor jouw ondernemerschap!
Geen energie steken in boos worden, heeft helemaal geen zin en is niet nodig. Blijf je eigen ding doen en blijf vernieuwen. Focus op jezelf.

 

  1. Maak je ideeën nog meer van jou

Een product, een gerecht, een actie of een bepaalde stijl van communiceren zijn allemaal vrij eenvoudig te kopiëren. Maar het is juist in de horeca zo gunstig dat je zoveel meer bent dan alleen een product. Gasten kiezen voor jou vanwege het totaalpakket: de locatie, het interieur, de fijne bediening, de leuke kaart en de opvallende acties. Het kopiëren van één van die dingen is niet hetzelfde als het hele pakket. Zorg dus dat je jouw ideeën echt helemaal overgiet met de saus van jouw concept. En laat mensen dat ook echt zien, ervaren, voelen. Eén ding kunnen ze kopiëren, alles kopiëren is veel lastiger, zo niet onmogelijk.

 

  1. Realiseer je dat een idee groter kan zijn dan jezelf

Alles is al eens bedacht. Misschien word niet zozeer jouw idee gekopieerd, maar spelen jullie allebei in op een bepaalde trend die nu heel actueel is. Trends zijn ontwikkelingen in de markt waar je niet omheen kunt. Industriële interieurs bijvoorbeeld zijn nu al jaren enorm populair. Doordat we dat zoveel om ons heen zien, beïnvloedt het onbewust ook onze persoonlijke smaak. En dan willen wij het ook.
Misschien kopieert jouw collega-ondernemer dus eerder de trend dan specifiek jou. Dat betekent nog steeds dat jij geen eenheidsworst wilt zijn en op zoek gaat naar een manier om niet alleen maar trendy te zijn, maar ook uniek en helemaal passend bij jouw concept.

 

  1. Check je huisstijl

Zaken met een sterke eigen huisstijl springen er uit, ook al worden ze op allerlei fronten gekopieerd. Consequent gebruik van die stijl in kleuren, vormgeving, fotografiestijl, de toon die je aanslaat, zorgen ervoor dat jouw ideeën ook op jouw unieke manier naar voren worden gebracht. Als je geen opvallend eigen stijl hebt, is dat je kans om na-apers buiten spel te zetten. En kopiëren ze overduidelijk ook jouw huisstijl, dan heb je een legitieme reden om deze ondernemer aan te spreken.

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone