Kritisch

Over een ondernemer die niet onder de indruk was van mijn verhaal
Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4

Plaats van handeling: Gastronomiebeurs in de Jaarbeurs te Utrecht.
Daar stond ik dan, op verzoek van IamHoreca vol enthousiasme te vertellen over welke groeitechnieken horecaondernemers kunnen inzetten om meer gasten te trekken. Ik zag instemmend knikkende hoofden, aandachtig kijkend, soms vragend of nadenkend. En één heel kritisch hoofd. Oeps. Ik had zojuist een voorbeeld gegeven van een zaak die door een tijdelijke actie te doen gericht op vrouwen, een extra omzet had gemaakt van ruim 5.000 euro. De ondernemer reageerde wat laatdunkend: “Is dat alles? Daar zou ik niet blij mee zijn!”

Ik schrok er een beetje van, dacht terug aan hoe blij de eigenaren waren met hun extra omzet. Ze ontdekten dat ze meer controle hadden over hun succes dan ze dachten. Niet door af te wachten, maar door nog slimmer te ondernemen. Door goed te kijken naar de kenmerken van hun gasten en dat te verbinden met hun kracht.

Kan dat niet wat meer?

Toch ga ik alsnog even met de kritische ondernemer mee. Is 5.000 euro extra omzet nou zo veel? Was er niet meer uit te halen? Door wat intensiever te promoten? Of door de drempel te verlagen door verplicht vooraf reserveren te laten vervallen? Ik denk dat er zeker nog meer potentieel was. Hoe makkelijker je het mensen maakt en hoe zichtbaarder je wordt, hoe beter zo’n actie gaat lopen.

Dan kom ik terug bij deze ondernemers. Een speciale actie doen met bijzonder aanbod in plaats van korting geven, vonden ze best spannend. Eerdere acties hadden hen vooral geld gekost en geen rendabele gasten opgeleverd.
Gaat deze actie ons wel wat opleveren? Willen de mensen wel wat we bedacht hebben? Kortom: voor hen was dit een moedige stap. En daarvoor werden ze prachtig beloond. En niet alleen met meer gasten. Het gaf hen ook het geloof terug dat het harde werken wél de moeite waard was. Het gaf hen moed om een stap verder te gaan en te zoeken naar andere manieren om gasten te trekken én van hen trouwe gasten te maken.
Andere ondernemers, inclusief deze kritische meneer, hebben wellicht die stappen al doorlopen en hebben grotere ambities. Mooi zo. Dat is alleen maar een inspirerend voorbeeld voor anderen die nog niet zover zijn.

Ieder succes telt

Bravo dus voor iedere horecaondernemer, klein of groot, startend of door de wol geverfd, die durft! Durven anders te zijn en je nek uitsteken, ook in je marketing. Laten we ieder succes vieren, want op elk succes kunnen we voortbouwen en leert ons meer over onszelf én over onze gasten. Sterker nog, ook als het eens niet zo goed uitpakt, leer je daar veel van. Daarom is testen op kleine schaal, in de praktijk, zo slim.

Jouw ervaringen delen

Wat zijn jouw ervaringen met speciale doelgroepacties? Welke activiteiten leverden je echt iets op en wat was achteraf een tegenvaller? Dat soort informatie is waardevol om te delen, zodat je van elkaar kunt leren en elkaar kunt inspireren.
Ik werk samen met IamHoreca, een landelijk online platform voor beslissers in de horeca. Hierin kun je jouw vragen, tips en ideeën delen. Nog niet geregistreerd? Lidmaatschap is gratis, dus meld je vandaag nog aan.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone