Een echte groeiremmer

Denken dat je lage prijzen MOET hanteren
post image

Het is een topic in een groot deel van de gesprekken met ondernemers. Ik zie er klaagzangen op Facebook en Twitter over voorbij komen. En het is een van de meest hardnekkige overtuigingen die veel ondernemers en zeker ook horecaondernemers hebben. Mensen willen niet meer goede prijzen betalen. Daarom moeten we wel meedoen aan acties van bijvoorbeeld Social Deal of onze prijzen structureel laten zakken. En we moeten de prijzen van onze buren nauwlettend in de gaten houden, want daarmee worden we altijd vergeleken.

Een van de grootste groeiremmers voor je bedrijf

Ik ben het hartgrondig oneens met deze overtuiging. Het is een overtuiging die je in de weg zit bij het ondernemen en het laten groeien van je bedrijf en je eigen vaardigheden.
Als je naar je bedrijf en de markt blijft kijken op deze manier, krijg je vanzelf gelijk.
Maar er is ook een andere kijk mogelijk. Mensen bepalen namelijk de waarde van een product of dienst op een heel andere manier dan jij denkt.

De waarde van een unieke ervaring

Mensen willen betalen voor de waarde die iets heeft volgens hen. Als mensen iets te duur vinden, zien ze de waarde onvoldoende in.
Wat vinden mensen waardevol? Met andere woorden: waarvoor willen mensen wel degelijk meer betalen?
In het algemeen kun je zeggen dat de meest waardevolle producten en diensten in de horeca tegenwoordig draaien om het bieden van een unieke, onvergetelijke ervaring.
Kijk maar eens naar dit filmpje van experience marketing-expert Joe Pine:

Als je hogere prijzen wilt kunnen hanteren, is het dus nodig om meerwaarde in de vorm van een bijzondere ervaring te bieden.
Het staat los van de inkoopwaarde van je product.
Het staat los van de huur van je pand of je loonkosten.
Al die dingen bepalen slechts je bodemprijs.
De uiteindelijke prijs die mensen bereid zijn om te betalen, wordt bepaald door de impact die je weet te maken op mensen. Dat klinkt misschien nu nog wat vaag, dat snap ik. Daarom heb ik besloten een nieuwe workshop te organiseren over het allerleukste aspect van marketing: het creëren van unieke ervaringen.

Zo kun jij een unieke ervaring creëren

Op dinsdag 20 oktober om 10.00 uur vertel ik je hoe je hoge-marge-gasten kunt aantrekken met het creëren van een unieke ervaring.

Wat aan bod komt in deze workshop:

  • 7 manieren om een unieke ervaring te creëren
  • acties en kortingen: wanneer wel, wanneer niet?
  • De voordelen en valkuilen als je aan de slag gaat met ‘experience marketing’
  • De aanpak om hier binnen 6 maanden al minimaal 10% omzetgroei mee te bereiken

Dit is een gratis online workshop, en je kunt je nu aanmelden.
Omdat het heel waardevolle informatie is, wordt de workshop niet opgenomen en is dus alleen live te bekijken.

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone