Leren als een kind

Zo leer je het snelst marketing succesvol in te zetten
post image

Een greep uit de vragen die ik de afgelopen weken kreeg van horecaondernemers: Waarmee kan onze zaak zich onderscheiden, zonder grote investeringen te hoeven doen? Hoe trek je gasten met social media? Hoe zet je een lucratieve actie op? Hoe kun je nog tijd inruimen voor marketing als je je al kapot werkt?

Stuk voor stuk goede vragen en precies de vragen waar ik graag bij help.
Wat we natuurlijk het liefste willen is dat het antwoord eenvoudig is. We weten precies wat we nu moeten doen en we kunnen het ook meteen.  Soms werkt het ook zo, maar meestal niet. Als we iets nieuws willen leren, is er meer nodig dan alleen dat antwoord:

  • We moeten onze angst overwinnen dat we het misschien niet kunnen en dat we op onze bek gaan.
  • We moeten bereid zijn iets te veranderen, iets wat nu prettig en vertrouwd voelt moeten we inruilen voor iets wat nog vreemd en onwenning voelt.
  • We moeten ons opstellen als een leerling: de instructies opvolgen, oefenen en stap voor stap ons iets nieuws eigen te maken

Hoe kinderen leren

Kinderen hebben hier doorgaans veel minder moeite mee. Kinderen leren sneller, omdat de angst om te falen er niet is en het vertrouwen in de ander groot. Ze zijn steeds bezig ‘af te kijken’ van mensen in hun omgeving en gaan net zo lang door totdat iets lukt.

Als volwassene kun je zo’n leerproces bekijken als een rotzooi: de eettafel die onder de spetters saus zit als gevolg van het zelfstandig eten. Of de klei die zelfs achter de oren zit als een vaasje wordt gemaakt.

Maar als je wat beter kijkt naar dat leerproces is het iets wat we allemaal zouden moeten willen. Kinderen beginnen gewoon, zonder angst of voorbehoud. Dat voorkomt uitstelgedrag en onnodige omwegen. Kinderen leren sterk interactief: wat ze horen en zien passen ze direct toe. Zo leren ze al doende. Kennis wordt meteen vertaald naar de eigen praktijk!

Zo leer je het snelst

Hier zijn vijf tips om je marketing snel eigen te maken en er succesvol mee te worden:

1: Stel jezelf een concreet groeidoel.

Hoeveel meer omzet en winst wil je behalen met je marketing? Dit doel geeft je richting en gaat je helpen je aandacht te verleggen. Alles wat aandacht krijgt, groeit!

2: Wacht niet op de ideale situatie 

Zet je bezwaren opzij en focus op je doel. Als je wacht tot de ideale situatie zich voordoet, komt het er nooit van. Er is altijd wel een reden om iets niet te doen. Maar als je het belangrijk vindt en je focust op het doel, ontvouwen zich nieuwe mogelijkheden die je nu niet ziet.

3: Leer van een expert
Alles zelf willen uitzoeken kost je enorm veel tijd en je moet veel meer fouten maken om de juiste weg te ontdekken.

4: Zorg dat je kunt spieken
Zoek naar inspirerende voorbeelden om je heen. Kijk naar hoe andere ondernemers het doen, trek je op aan elkaar en houd elkaar scherp.

5: Leer door te doen
Experimenteer op kleine schaal. Als je weet wat je wilt bereiken en je hebt geleerd hoe het moet, is het een kwestie van gewoon gaan doen, veel doen. Door eerst op kleine schaal te experimenteren en te ontdekken wat voor jou werkt, geef je jezelf het vertrouwen en de inzichten om het ook op grote schaal te gaan doen.

Maak er werk van

Wil jij werk maken van een stevige omzet- en winstgroei met behulp van slimme marketing? Eind oktober start het programma ‘Meer Power, Meer Gasten’ waarin je leert je marketing zo in te richten dat je een continue stroom gasten aantrekt zonder veel geld te hoeven investeren in kortingen of advertenties. Klik hier voor meer informatie over het programma.

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone