Locatie, locatie, locatie

Of is er hoop voor zaken uit de loop?
post image

Iedere horecamakelaar zal het beamen: het draait allemaal om locatie. De locatie bepaalt of er veel passanten zijn bij wie jouw zaak in beeld komt. Het bepaalt of je goed bereikbaar bent, en of je gasten aantrekt die wat te besteden hebben. De juiste locatie kiezen is dus erg belangrijk en is een belangrijke bepaler van je succes. Gewoon pech dus als je de plank hebt mis geslagen of uit budgettaire overwegingen niet voor een A-locatie kon kiezen?

Kansen
Er is hoop. Er zijn een paar interessante ontwikkelingen gaande, wat kansen biedt voor locaties die op het eerste  gezicht er niet zo goed voor staan.

  • Nu not, straks hot

De definitie van een goede locatie verandert sneller dan voorheen, zeker in stedelijke gebieden. Een voorbode is vaak dat kunstenaars en andere creatieve mensen er gaan leven. Dat zorgt voor een sfeer die jongeren aanspreekt, dat trekt trendy winkels en horeca aan en dat trekt dan weer toeristen en bedrijven. Voeg daarbij de stimulerende invloed van internet, city en regio branding, stedelijke ontwikkeling en vernieuwende ondernemers die met  nieuwe concepten komen. Op deze manier kan een bepaald gebied in vrij korte tijd hip worden en een enorme aantrekkingskracht krijgen. Voorbeelden zijn de wijk Shoreditch in Londen en de Kinkerbuurt in Amsterdam.

  • De experience economy

Consumenten gaan steeds vaker op zoek naar bijzondere locaties, vanuit de behoefte om echt iets unieks mee te maken: de experience economy. De aantrekkingskracht ligt dan juist op afgelegen plekken, in vervallen panden of onverwachte locaties. Pop up restaurants spelen in op die trend door op de meest uiteenlopende plaatsen hun kunsten te vertonen.

  • Online oriëntatie

Doordat steeds meer mensen zich vooraf online oriënteren, wordt de fysieke locatie minder belangrijk. Mensen gaan af op de beoordeling van anderen, de sfeer die de website uitstraalt en hoe aantrekkelijk het aanbod wordt gevonden. De locatie speelt nog wel mee, maar ook meer afgelegen zaken, die zonder internet onopgemerkt waren gebleven, krijgen een kans. Door deze ontwikkeling kunnen horecaondernemers die werk maken van hun online zichtbaarheid veel meer uit de markt halen.

Horecaondernemers kunnen slim op deze ontwikkelingen inspelen. Door af te wijken van de standaard en doelgroepen aan te spreken, die op zoek zijn naar iets unieks. Door een unieke experience te creëren en daar via alle communicatiekanalen een voorproefje van te geven, wordt je onderscheidend en aantrekkelijk.  En door te zorgen voor een sterke online zichtbaarheid verleg je jouw voordeur naar die van je gast. Dat is me nog eens een A-locatie.

Wil jij ook van jouw zaak een A-locatie maken?
Ik denk graag met je mee! Stuur vóór 30 juni een mail naar info@runningfish.nl en omschrijf waar jij mee worstelt om van je zaak een succes te maken of het succes te vergroten. De eerste zes aanvragers ontvangen een gratis adviesgesprek (telefonisch) met horeca-adviseur Annet Koerhuis, waarbij ik je drie tips geef om jouw zaak meer aantrekkingskracht te geven.

Het afgebeelde restaurant is trouwens The Rock, voor de kust van Zanzibar. Er zijn maar 14 tafels, maar dan heb je ook wat: een parchtig uitzicht over de Indische Oceaan en wel heel verse vis!

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone