Een vernieuwend horecaconcept… in Vorden

René Jak introduceert mix&match dining in Grand Café het Meestershuis
Slide 1
Slide 2
Slide 3
Slide 4
Slide 5
Slide 6
Slide 7
Slide 8

“Als je een innovatieve horecaondernemer wilt ontmoeten, ga dan naar Vorden in de Achterhoek,” kreeg ik als tip via Twitter. Je begrijpt, ik was niet meteen overtuigd. Ik verwacht geen spannend horecaconcept in een dorp van zo’n 7.500 inwoners. En toch was ik nieuwsgierig. Dus ging ik terug naar mijn roots, naar Gelderland.

Ik ontmoet René Jak, eigenaar van Grand Café het Meestershuis sinds maart 2014.
De zaak is vrij groot, met ruimte voor 80 personen en nog eens een terras met 80 zitplaatsen. Aan de oude schoolmeesterswoning is een nieuwe serre gebouwd en dat geeft veel licht en ruimte.

Stadse inrichting

De inrichting is bijna stads te noemen: een hippe retro zithoek, plafonds en wandelementen in opvallende, heldere kleuren, kekke verlichting en stoelen die uit de inboedel van een school afkomstig konden zijn, geïnspireerd door het schoolmeestersthema.

Uitdagende kaart

De kaart bestaat uit een scala van kleine gerechtjes, waarmee gasten zelf een ‘meesterlijke proeverij’ kunnen samenstellen. Ook hier gerechtjes die je niet verwacht in zo’n kleine plaats: panzanella, flammkuchen en groententempura lijken me geen gerechten waar de traditionele eter voor warmloopt. Er staan ook spareribs en saté op het menu, maar de presentatie en omschrijving is dan nog steeds uitdagend voor mensen die houden van klassiek en herkenbaar. Gedurfd.

Van alles wat proeven

René: “Ik wilde echt iets anders neerzetten naast de klassieke zaken in de omgeving. Een modern, fris interieur en geen grote schotels op de kaart. Zelf vind ik het fijn als ik wat kleine dingen kan proeven en bestel bijna nooit een hoofdgerecht. Dat wilde ik hier introduceren. Veel van mijn vaste gasten o.a. uit Zutphen, Lochem, Ruurlo en Bronkhorst komen. En omdat de Achtkastelenroute en het Pieterpad door Vorden lopen, trek ik vanzelf ook veel toeristen.”

Historie als inspiratie

Alle communicatie van Het Meestershuis is ingestoken vanuit de historie van het pand. Waar vroeger de schoolmeester woonde, zwaaien nu keukenmeesters de scepter en worden er meesterwerkjes, klassewerkjes of proefwerkjes geserveerd. Ook events en speciale activiteiten worden altijd vanuit het school-perspectief vertaald. Zo kun je bijvoorbeeld met de Wandelmeester Vorden verkennen, gaf een Heelmeester een workshop Mindfulness, de Kwismeester een PubQuiz en staat begin december alweer de 3e Japanse Les op het programma, een thema-avond met 7 gangen Japans eten. Zo wordt het concept doorlopend als kapstok gebruikt om consistent en inspirerend contact te leggen met gasten.

Werkt het: een vernieuwend concept in een dorp?

Het is duidelijk dat René een visie heeft en bereid is om daar volledig voor te gaan. Maar werkt het ook? René: “Het gaat heel goed. We zijn nu anderhalf jaar open en we zaten in het eerste jaar al 4% boven begroting. In het tweede jaar hebben we al 12% groei te pakken in vergelijking met het eerste jaar. Het heeft veel geholpen dat ik goed wist hoe alles in horecaland werkt: ik had bij diverse grote horecazaken in Noordwijk en Scheveningen gewerkt, maar ook als accountmanager bij ABN Amro Bank en bij AB InBev. Het was vooraf dus duidelijk dat ik geen lening hoefde te verwachten vanuit bank of brouwer. Een vriend van mij was enthousiast over mijn ideeën en heeft dit als particuliere investeerder mogelijk gemaakt.”

Gasten trekken zonder kortingsacties, mét social media

“Het belangrijkste is toch mond-tot-mond-reclame: gewoon zorgen dat mensen tevreden zijn en het doorvertellen. Verder ben ik heel actief op Facebook, al vanaf het moment dat we begonnen de zaak te verbouwen. Ik betrek zo mensen bij ons Meestershuis verhaal. Zo liet ik ze meedenken over de naam, de kaart, noem maar op. Dan willen ze de zaak ook bezoeken. Ook nu vraag ik de gasten regelmatig om feedback, ik heb niet de wijsheid in pacht. Het personeel laat ik zien hoe ik het gesprek aanga met gasten die buiten naar de kaart kijken. Ze merken dat het werkt en dus doen zij het ook. Ik doe niet mee aan allerlei kortingsacties. Als je daaraan begint, is er geen weg meer terug. Ik ben ook niet bang voor concurrentie, we kunnen elkaar juist versterken. Hier tegenover zit Hotel Bakker, waar ze heerlijke halve haantjes serveren. Het is echt een begrip in de regio en dat is ze van harte gegund. Ik doe iets compleet anders en concentreer me daarop.”

Stapsgewijs zaken structureren en verbeteren

Om een gezond horecabedrijf op te bouwen gaat het niet alleen om gasten trekken, het is ook belangrijk om de kosten onder controle te houden. René pakt dat stapsgewijs aan. “In het eerste half jaar heb ik mij gefocust op de zaak goed draaiende krijgen. De administratie heb ik toen gedelegeerd. Daarna was er ruimte om boven op de inkoop te zitten. Verder rooster ik het personeel strak in. Als het onverwacht druk is, kunnen we met oproepkrachten snel schakelen. Het team toont daarin zelf verantwoordelijkheidsgevoel, dat is mooi om te zien. Zo pak ik steeds weer een nieuw aandachtspunt aan.”

Blijvertje?

Terwijl wij zitten te praten, schuiven enkele zakelijke gasten aan voor overleg en een goede kop Meesterskoffie. Genoeg ruimte voor voldoende privacy en een prettige informele, maar wel verzorgde setting. In het serregedeelte zitten enkele oudere gasten te genieten van de ochtendzon. Ik zie nu zelf dat ook op dit tijdstip mensen gemakkelijk binnenlopen in het Meestershuis.

Ik krijg niet de kans het Meestershuis te verlaten zonder enkele gerechtjes te proeven. De presentatie is kleurrijk, smakelijk en een tikje trendy. En de smaken? Verrassend genoeg om de verwachtingen waar te maken, maar ook toegankelijk genoeg om een breed publiek te kunnen bedienen.
René is inderdaad een innovatieve horecaondernemer. En Het Meestershuis: dat is wel een blijvertje.


6 tips van René Jak van Grand Café het Meestershuis om een nieuw concept succesvol te introduceren (ook in een dorp):

1: Durf te kiezen voor iets wat jij goed, leuk of interessant vindt, ook al weet je dat mensen het nog niet gewend zijn.

2: Begin ruimschoots voor opening een publiek op te bouwen via social media en betrek ze bij het proces.

3: Zorg voor een overkoepelend thema om al je activiteiten en diensten tot één geheel te maken.

4: Ga in gesprek met gasten en sta open voor feedback, veranderen en verbeteren doe je continu.

5: Sta achter de waarde die je levert. Kortingen en te lage prijzen zijn niet nodig om gasten te trekken als je focust op je kracht.

6: Probeer niet alles tegelijk aan te pakken, maar werk stapsgwijs, anders neem je te veel hooi op je vork.

 


 

Meer inspirerende ondernemers leren kennen? Lees ook over Woodies, het nieuwe lunchconcept van Jos Bekkers in Helmond.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone