6 misverstanden over e-mail marketing die je groei belemmeren

post image

De horeca is weergevoelig, conjunctuurgevoelig en trendgevoelig. Dat kan heel kwetsbaar voelen als ondernemer. Om een goed lopend horecabedrijf te hebben, is het van groot belang dat je een continue, min of meer voorspelbare stroom aan gasten trekt. En dus zoekt vrijwel iedere horecaondernemer naar manieren om meer grip te krijgen op deze gastenstroom.

Een digitale nieuwsbrief die je per e-mail verstuurt, geeft je meer grip op je gastenstroom. Toch hebben veel horecaondernemers weinig op met e-mail marketing. Ongeveer 70% van de horecamensen die ik spreek, hebben geen digitale nieuwsbrief of gebruiken deze slechts heel incidenteel.

Deze 6 redenen hoor ik het vaakst waarom e-mail marketing amper of niet wordt ingezet:
1. Mensen lezen hun mail niet meer, e-mail marketing is dood
2. Je kunt beter Facebook inzetten dan e-mail.
3. E-mail marketing is alleen geschikt voor het aantrekken van bestaande gasten en ik wil nieuwe gasten aantrekken
4. Veel e-mail komt toch niet aan vanwege SPAM-filters
5. E-mail werkt alleen als je het combineert met een kortingsactie en ik wil geen korting meer geven
6. Je kunt mensen maar een paar keer per jaar mailen, anders schrijven ze zich uit

E-mail als omzetbooster

Mocht het nog niet duidelijk zijn wat mijn positie hierin is: ik ben dol op e-mail als marketingtool. De meeste van mijn klanten zijn begonnen of intensiever aan de slag gegaan met hun nieuwsbrief en zien direct de impact ervan terug in hun resultaten: meer geplande bezoeken, meer herhaalbezoeken én meer nieuwe gasten. En e-mail marketing levert zelfs een belangrijke bijdrage aan hogere bestedingen!
Daarom besteed ik graag wat aandacht aan deze redenen, in de hoop dat ook jij meer uit je zaak gaat halen dankzij je e-mail marketing.

Misverstand 1: mensen lezen hun mail niet meer, e-mail marketing is dood

Dit misverstand komt vaak voort uit eigen ervaringen met sommige nieuwsbrieven. Hierbij vergeten we dat we ons misschien uitschrijven van sommige nieuwsbrieven, maar een deel wel degelijk blijven lezen. Dat vertekent ons beeld van de volledige realiteit, we hebben de neiging te focussen op die negatieve herinnering van die vervelende, irrelevante nieuwsbrief.
Een paar onderzoeksfeiten op een rij uit het Nationaal Email onderzoek 2014 van Blinker:

  • 72% van de mensen ontvangt aanbiedingen het liefst per mail
  • 70% van de Nederlanders laat zich via e-mail verleiden tot het doen van een aankoop
  • De belangrijkste reden voor het inschrijven op een nieuwsbrief is het ontvangen van aanbiedingen en deals (68%), gevolgd door op de hoogte blijven (57%)
  • Uit Amerikaans onderzoek (Forrester Research “North american technographics survey”, 2014) is zelfs gebleken dat steeds minder consumenten e-mails ongelezen verwijderen, een daling van 25% in vergelijking met 2010. En 19% leest zelfs iedere e-mail nieuwsbrief, alleen om te zien of er een aantrekkelijk aanbod wordt gedaan.

Kortom: e-mail marketing is springlevend!

Misverstand 2: je kunt beter Facebook inzetten dan e-mail

Ik herhaal nog even een gegeven uit het eerder genoemde onderzoek: 72% van de mensen ontvangt aanbiedingen het liefst per mail. Dat cijfer is bij Facebook 3%!
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we op Facebook nooit een promotie mogen vermelden of dat Facebook geen waardevolle aanvulling is op e-mail. Maar het is geen vervanging voor je e-mail nieuwsbrief. Voor de meeste mensen heeft Facebook nu eenmaal een heel andere functie. Gebruik Facebook liever om contact te leggen en te houden met je (potentiële) gasten met interessante content en veel minder voor promotionele boodschappen.

Misverstand 3: E-mail marketing is ongeschikt voor het aantrekken van nieuwe gasten

Dit misverstand berust op een eigenlijk heel logische redenering: als ik mensen mail, ken ik ze al en kennen ze onze zaak dus ook. En dat zijn de mensen die toch wel komen. Voor nieuwe gasten is e-mail dus ongeschikt. Fout gedacht!
Marketingexperts weten dit al vele jaren: als je wilt groeien, zoek dan mensen die erg op je bestaande klanten lijken. Grote kans dat ook zij interesse hebben in jouw aanbod. Een veel gebruikte tactiek is daarom juist je bestaande klanten in te zetten om nieuwe klanten aan te trekken. In de horeca werkt deze tactiek ook uitstekend. Nodig mensen uit voor een speciale thema-avond of voor een bijzonder arrangement en kijk eens wat er gebeurt. In mijn eigen praktijk heb ik gemerkt dat de meeste horecazaken die dit doen zo’n 40 tot 50% nieuwe gasten aantrekt, terwijl ze alleen bestaande gasten hebben benaderd met het aanbod! Bestaande gasten nemen nieuwe gasten mee of sturen uit enthousiasme de nieuwsbrief door naar vrienden of familie.

Misverstand 4: Veel e-mail komt toch niet aan vanwege SPAM-filters

Dit misverstand hoor ik vooral van mensen die geen apart e-mail systeem gebruiken, maar gewoon hun eigen mailprogramma.
100% ontvangst zal je niet lukken, maar met gebruik van goede mailsystemen zoals MailChimp, Aweber of AutoRespond ondervang je dat veel mensen op je lijst jouw mail niet ontvangen, omdat hun SPAM-filter je mails tegenhoudt. Je hoeft niet heel technisch te zijn om deze mailsystemen te gebruiken, maar het kost wel even tijd om bekend te raken met de werking. Het loont echter de moeite, want je voorkomt niet alleen veel niet-ontvangen mails, je kunt daardoor ook meteen heel makkelijk de effectiviteit van je mails meten met de rapportagefunctie.

Misverstand 5: e-mail werkt alleen als je het combineert met een kortingsactie en ik wil geen korting meer geven

Dit misverstand is niet volledig onwaar. Zoals je al kon lezen in de feiten uit het onderzoek: mensen lezen de e-mails vaak omdat ze een goede aanbieding verwachten. Maar dat wil niet zeggen dat een goede aanbieding altijd betekent dat je korting moet geven. Speciaal, juist hoger geprijsd aanbod kan ook heel aantrekkelijk zijn. Een aanbod dat exclusief voor nieuwsbrieflezers is, wordt ook vaak hoog gewaardeerd: mensen voelen zich bijzonder. En bedenk dat veel mensen gewoonweg pas in actie komen doordat ze aan je bestaan zijn herinnerd. De gedachte aan die gezellige avond 3 maanden geleden zet al aan tot een nieuw bezoek!

Misverstand 6: je kunt mensen maar een paar keer per jaar mailen

Dit misverstand komt ook vaak voort uit onze eigen persoonlijke gevoelens over irritante mail. Wat doen we? We schrijven ons uit! En het laatste wat we willen is dat gasten die we graag terugzien, zich aan ons irriteren. De realiteit is echter, dat mensen die zich inschrijven voor je nieuwsbrief oprecht geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Die interesse kan veranderen en dat kan ook een uitschrijving betekenen. Dat is niet erg, focus je op de mensen die wél van je willen blijven horen. De meeste horeca zou minimaal maandelijks moeten mailen om in beeld te blijven.
Ben je bang dat je je lezers dan irriteert? Bekijk het eens zo: gun jij je gasten niet heel graag (opnieuw) een geweldige tijd, die iedere euro dubbel en dwars waard is? Dan is het van belang dat ze wel van je horen!

Nieuwsbrieven die niet geschreven zijn voor de lezer, maar voor jezelf, zijn wél irritant. Het is dus ook van groot belang dat je nieuwsbrief relevante inhoud heeft waar de lezer iets aan heeft. Afhankelijk van je doelgroep, het type zaak dat je hebt en jouw doel, bepaal je de inhoud. Iedere nieuwsbrief is dus ook anders en geen kopie van je buurman!

Overtuigd van de kracht van e-mail marketing?

Wil je meer uit je zaak halen door de inzet van e-mail marketing? Wil je weten hoe je relevante inhoud kunt schrijven? Hoe je een nieuwsbrief zo opbouwt dat je er maximale response op krijgt? Of hoe je snel een mailinglijst met veel adressen krijgt?
Dan is het programma Spotlight iets voor jou, waar je dit leert én nog veel meer over wat er nodig is om je promotie succesvol in te zetten.
Twijfel je of dit programma bij jou past of heb je er vragen over, neem dan gerust contact op via info@runningfish.nl of tel. 045 260 01 16.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone