Is dat nou zo moeilijk?

Waarom je niet doet wat je eigenlijk moet doen
post image

Misset Horeca besteedt momenteel uitgebreid aandacht aan story telling met expert Cor Hospes. Door verhalen te vertellen over je passie kun je immers mensen inspireren, enthousiast maken en ze voor je winnen. Dat gerecht smaakt toch net even lekkerder als je weet dat er wordt gewerkt met kruiden uit eigen tuin, die iedere dag hoogstpersoonlijk door de chef  worden geplukt. En die kamer wordt toch net even interessanter als je weet dat verschillende beroemdheden je voorgingen. Unieke, mooie, ontroerende of sterke verhalen. We kunnen er allemaal wel een aantal vertellen. En het mooie is, er komen steeds weer nieuwe verhalen bij.

Bezwaren genoeg tegen story telling

Cor was er dan ook duidelijk over: verhalen vertellen is essentieel voor de horecaondernemer als je in beeld wilt blijven. Er klonk frustratie in zijn stem door toen hij de bezwaren langsging die daarop schijnbaar waren gekomen. Niet leuk? Dan laat je het toch! Verhalen vertellen doe je omdat je het leuk vindt, niet omdat ik zeg dat het moet. Want dan werkt het toch niet. Geen ideeën? Hoe kan dat nou? Je hebt toch een passie voor wat je doet! Dan wil je daar toch over vertellen? Geen tijd? Schei uit, je was toch gestopt met de lunch omdat die niet meer loopt? Je wilt je zaak toch op de kaart zetten? Dan maak je toch tijd! Te moeilijk? Pfff, wat is daar nou zo moeilijk aan? Het is helemaal niet moeilijk! Je hebt er geen zin in, dat is het!

Niet moeilijk en toch…

Toen ik begon te werken met horecaondernemers had ik dat gevoel ook. Het is toch allemaal niet zo moeilijk? Waarom doe je het niet gewoon? Of heb je er soms geen zin in?
Maar als ik eerlijk ben, herkende ik ondertussen veel van mijn eigen gedrag in het gedrag van mijn klanten. Ook ik moest dingen anders gaan doen dan ik gewend was en daar had ik best moeite mee. Ik moest deze sector niet alleen leren kennen en begrijpen, ik moest sommige ideeën die ik had over wat wel en niet werkt, loslaten. Ik moest op een heel andere manier gaan werken dan ik gewend was. Ik moest mijn eigen marketing ook opschroeven, want eerlijk gezegd had ik meer tijd gestoken in die van mijn klanten dan in die van mijzelf.
Het voelde allemaal heel onwenning en het frustreerde me enorm als het niet meteen lukte. Gelukkig had ik een slimme zet gedaan waardoor ik het al snel niet meer zwaar en moeilijk vond.

Van zwaar en moeilijk naar uitdagend en leuk

Mijn slimme zet was heel simpel: ik schakelde hulp in van een business coach. Deze coach hielp me een helder doel te stellen, zodat ik mezelf er steeds weer aan herinner waarom ik dit doe. Ik leerde dat doel te vertalen naar eenvoudige wekelijkse acties. Zo bleef, en blijft het nog steeds, behapbaar. Ik zeg niet dat het nu een eitje is, helemaal niet. Maar zwaar en moeilijk zou ik het ook niet willen noemen. Eerder uitdagend en leuk. En als ik wel een dip heb, weet ik dat ik gewoon hulp kan vragen. En soms krijg ik een schop onder mijn kont. Heb ik ook wel eens nodig 🙂

Ook een schop onder je kont nodig?

Ik geloof dat Cor dat ook beoogde met zijn betoog: de kijker een schop onder zijn kont geven. Ik weet niet of jij ‘m nodig hebt, maar zo ja: bij dezen. Maak van 2015 een topjaar en schud de ondernemer in jezelf weer wakker. Stel jezelf een mooi groeidoel en laat je helpen! Ook al weet je nog niet precies hoe je er komt, je gaat voor je doel! Alleen dan kun je groeien, het gaat niet vanzelf.

Mijn tips om de eerste stap te zetten richting groei

(ook al vind je het moeilijk)

1: stel een ambitieus en concreet doel, sus jezelf niet in slaap met vage doelen uit Verweggistan

2: vraag jezelf af: wat zou het opleveren als ik dit doel zou halen, niet alleen in financiële zin, maar ook in kansen voor jou persoonlijk, je gezin en je medewerkers?

3: vraag jezelf af: waarom zou ik er eigenlijk niet voor gaan? Wat houdt mij tegen en wat als dat er niet zou zijn? Is die barrière er wel echt? Wat zou er gebeuren als ik ondanks die barrière het toch zou doen?

4: deel je doel: vertel iemand anders over jouw doel. Niet om zijn mening te horen, alleen maar om het jezelf te horen zeggen! Je mag ook de hierboven genoemde inspiratiesessie hiervoor gebruiken :-).

5: zet een ministapje in de richting van je doel. Soms kan een doel nogal intimiderend zijn, waardoor je dat gevoel bekruipt van ‘dat ga ik toch nooit halen’. Maar een ministapje richting dat doel is jouw bewijs dat het wél kan. Vanuit dat ministapje beslis je over de volgende stap richting je doel. 

6: kijk af. Je hoeft het wiel echt niet opnieuw tuit te vinden. Kijk naar goede voorbeelden om je heen en gebruik dat als inspiratie. Natuurlijk vertaal je het naar jouw zaak en doe je het op een manier die bij jou past. Klik hier voor een voorbeeld van een zaak die het verhaal over de operatie en toewijding van hun team mooi weet te vertellen.

Proost, op groei!

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone