Ik ben heel optimistisch over de toekomst

8 redenen voor een zonnig humeur
post image

“De omzetgroei in de horeca stabiliseert”, “Lichte omzetgroei in de horeca”, “5,6% groei in de horeca in 2014”. Drie verschillende koppen van artikelen die de afgelopen maanden verschenen. Ook onder de bedrijven die ik spreek, variëren de groeicijfers. Maar het optimisme is er wel weer. En daar is ook alle reden toe. Maar niet (of niet alleen) omdat de economie weer meezit.

 

1: Makkelijker dan ooit om je doelgroep te bereiken

Door de komst van internet en social media is het makkelijker dan ooit om je doelgroep te bereiken. Je hebt er geen grote reclamecampagne en dure advertenties meer voor nodig. Iedereen kan met iedereen in contact komen. Toch vinden veel horecaondernemers dit juist lastig. Omdat het niet genoeg is om een advertentie te plaatsen. Alleen persoonlijke, authentieke verhalen worden nog geloofd en die moeten dus ook echt uit jezelf komen. Dat is nogal een switch.
Maar het is absoluut een voordeel voor al die ambitieuze, gepassioneerde en inspirerende horecamensen die ergens voor staan. Niet je promotiebudget, maar visie zorgt voor aandacht. (En een beetje kennis van online marketing)

2: Minder spullen, meer beleving

Nog meer spullen, meer status, meer geld. Steeds minder mensen geloven nog dat dit hen gelukkig maakt. Ze maken andere keuzes en willen liever tijd doorbrengen met de mensen om wie ze geven, werk doen wat hen voldoening geeft, gezond en bewust leven, mooie ervaringen delen. Horecabedrijven die dit begrijpen, kiezen voor meer beleving, verrassende en unieke ervaringen. Of ze helpen mensen met die gezonde levensstijl door de producten die ze bieden. Of ze bieden gezinnen, families of vrienden een plek waar ze helemaal zichzelf kunnen zijn. Er zijn legio concepten mogelijk die passen bij wat mensen nu zoeken in hun leven. Die concepten hoeven helemaal niet ingewikkeld te zijn. Als ze maar passen bij jou.

3: Vakmanschap telt

Exact weten hoe je de perfecte vis bereidt. Het ultieme barbecueën. Alles weten van de streek. Mensen kennis laten maken met de kracht van stilte en ontspanning. De expert zijn, vakmanschap, het wordt weer op waarde geschat. Het biedt ruimte aan een enorme variatie en geeft iedere ondernemer de mogelijkheid zich te profileren op een gebied waar hij of zij helemaal voor is gevallen. Het maakt het mogelijk je te onderscheiden met datgene wat je het liefste doet. En de mensen aan te trekken die juist dat zo kunnen waarderen.

4: Ondernemerschap telt

Ja, de vette jaren zijn voorbij waarin iedereen een horecazaak kon beginnen. Er is nog financiering te vinden, maar alleen als je een echt goed plan hebt en zelf ook bereid bent in jezelf en je bedrijf te investeren. En ondernemers die het zwaar hebben, hoeven niet altijd op veel begrip te rekenen bij de bank. Is dit een voordeel? Ja! Het zet aan tot ondernemerschap. Het laat je nadenken over hoe je (weer) relevant kunt worden voor mensen, wat jou de moeite maakt versus al die anderen. Het zorgt ervoor dat je niet alleen je vaardigheden als vakman/vrouw ontwikkelt, maar ook als ondernemer. Vaardigheden op het gebied van management, organisatie, financiën, marketing: je leert ze te ontwikkelen en zo veel meer grip te krijgen op de resultaten.

Er is nog veel meer om optimistisch over te zijn:

5: de interessante ontwikkelingen in toerisme en vrijetijdsbesteding, die kansen biedt in opkomende markten en de ontwikkeling stimuleert van nieuwe diensten

6: de groeiende interesse voor gezonde voeding

7: de toenemende aandacht van de overheid en regio’s voor branding en ontwikkeling van bepaalde gebieden

8: de kansen voor allerhande extra inkomensstromen die je met een beetje creativiteit en oog voor actuele trends kunt benutten

Mooi, maar het voelt nu verrekte zwaar

Ik weet dat er ook veel zorgen leven en dat ondernemen lang niet altijd voelt als gemakkelijk en kansrijk. Die zorgen kunnen je blik vertroebelen en ervoor zorgen dat je geen potentieel meer ziet of dat het gewoon te moeilijk lijkt. Ik weet er alles van!
Wat helpt is je realiseren dat je grootste angstbeeld vrijwel nooit klopt.
En wil je je zorgen eens delen en de kansen voor groei in jouw bedrijf verkennen, dan ga ik graag met je in gesprek.
Wedden dat jij er ook optimistisch van wordt?

Lees ook: Starten met groei, zo doe je dat >

 

 

 

 

 

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone