Waarom veel promoties niet werken

post image

Bijna iedere horecazaak maakt wel eens gebruik van promoties om de aandacht op zijn aanbod te vestigen. De meeste van die promoties leveren niet het gewenste resultaat op: namelijk meer gasten en meer winst. Hoe komt dat nu? De meest gemaakte fouten op een rij.

1. De promotie is te algemeen

Denk aan acties als: 3 gangen voor € 25 euro. Heel fijn dat de gast een scherp tarief krijgt, maar hij wordt op geen enkele manier enthousiast gemaakt met concreet aanbod. Veel beter is daarom: in het valentijnsweekend kip of bief voor € 14,50, zoals in bovenstaande afbeelding die Restaurant Het Hooihuis gebruikt op Facebook.

2. De promotie is geen promotie

Een promotie die altijd en voor iedereen geldt, is geen promotie. Dan denkt de gast: misschien volgende week, nu komt het niet zo goed uit.
Een promotie met een duidelijk tijdelijk karakter of gebonden aan een specifieke dag zet aan om NU te handelen. En dat is precies wat je wilt.

3. Veel te weinig reclame maken

Het gebeurt aan de lopende band: een leuke actie opzetten en dan dit alleen delen met de gasten in je zaak. Prima als de actie ook alleen bedoeld is voor vaste gasten, maar als je meer gasten wilt aantrekken zul je meer moeten doen. Communiceer er dus volop mee via alle kanalen waarmee je jouw doelgroep bereikt. Herhaal meerdere keren, vaak bereik je veel minder mensen dan je denkt. Zorg wel voor variatie en een sympathieke toon, zodat mensen niet geïrriteerd raken.

4. Te moeilijk maken

Je krijgt een gratis aperitief als je vier gangen bestelt van het à la carte menu. Eh…wat?
Als je een promotie maakt, houd het dan simpel. Dan beklijft het beter en wordt je reclame dus ook een stuk effectiever. Bovendien kan een ingewikkelde promotie juist een tegengesteld effect hebben: mensen krijgen de indruk dat je ze iets probeert te verkopen dat ze niet willen.

5. De promotie is een lapmiddel

Promoties zijn een fantastische manier om nieuw potentieel aan te boren of mensen te verleiden hun bezoek te vervroegen. Maar een promotie is ongeschikt om structureel waarde te geven aan je bedrijf. Als je van de ene naar de andere promotie werkt, is dat een signaal dat het tijd wordt voor meer structurele maatregelen. Een sterker concept dat aansluit bij je kracht en bij wat mensen willen. En meer onderscheidend vermogen door een unieke experience.

Lees ook ‘Is onderscheidend zijn wel nodig?’

 

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone