Superheldencomplex in de horeca

En wanneer je de cape echt thuis mag laten
post image

Veel ondernemers, inclusief ikzelf, hebben last van het superheldensyndroom.
We nemen een enorme taak op ons, die grote impact op ons leven heeft en riskeren ons inkomen, onze reputatie, ons geluk en…we proberen het allemaal alleen te doen. In de horeca is het superheldensyndroom de norm: hard werken is toch DE voorwaarde voor succes?

Alleskunner

Als horecaondernemer moet je veel verschillende dingen kunnen, nog los van je vak.
Organiseren en plannen. Vooruit kijken én improviseren. Je zaak zichtbaar en populair maken. Rekenen en prijzen. Aanvoelen wat mensen willen en daar slim op inspelen. Leiderschap tonen en een team kunnen aansturen. En ga zo maar door.

Het is waanzin om te denken dat je met al die kennis en vaardigheden geboren wordt. Of dat het een kwestie is van afkijken en kopiëren. Als je niet investeert in die ondernemersvaardigheden, kost het je heel veel tijd en geld om te ontdekken wat wel en niet werkt. En als je al vele jaren ondernemer bent, is dat gevaar nog groter. Jouw wereld bestaat uit je bedrijf en onbevangen naar je eigen bedrijf kijken is onmogelijk geworden.

Daarom raad ik je aan op deze 3 vlakken je superheldencomplex van je af te schudden en wel degelijk hulp in te schakelen.

1: Inspiratie

Voor inspiratie en het openen van je ogen voor nieuwe kansen, heb je mensen nodig die zaken anders benaderen dan je gewend bent.

  • Abonneer je op inspirerende bladen, nieuwsbrieven en kijk op Pinterest naar wat er gebeurt in innovatieve markten als de VS en Groot-Britannië.
  • Ga af en toe mee op inspiratietrips en bekijk vernieuwende concepten.
  • Kijk ook buiten de horecawereld: wat gebeurt er in de retail, in de media, in theater en kunst? Ontstaan er nieuwe verdienmodellen of bedrijfsvormen waar jij ook iets mee kunt?
  • Volg wat er gebeurt met grote online platforms die de totale markt beïnvloeden, zoals Booking, Iens of Tripadvisor: wat kun jij doen om hiervan te profiteren of risico’s te beperken?
  • Bespreek zeker om het jaar met een coach of adviseur wat nieuwe marktontwikkelingen voor jou kunnen betekenen.

2: Een systeem

Ondernemers met ambitieuze doelen weten dat een concreet, activerend plan nodig is om die doelen tot realiteit te maken. Geen losse flodders die je inzet als het even wat minder gaat, maar een systeem dat je continu inzet om te groeien.

  • Wees zelf actief betrokken als je een plan laat maken door er een externe partij. Alleen als het ook jouw plan is, zul je gemotiveerd zijn om het uit te voeren. Bovendien ken jij jouw bedrijf en je doelgroep als geen ander.
  • Het omgekeerde is ook waar: maak gebruik van iemand buiten je bedrijf om je uit te dagen op je doelen en er echt structuur in te brengen. Voor jezelf is dat vaak heel moeilijk, omdat je zo nauw betrokken bent. Je verliest je in details of ziet overal beren op de weg.
  • Stick to the plan: pas als je een plan consistent uitvoert, wordt het een systeem dat doorlopend resultaten oplevert. Je start vanuit motivatie, maar het is de gewoonte die ervoor zorgt dat iets echt gaat werken.

3: Een checkpoint

Je bent geïnspireerd en gemotiveerd, je hebt een systeem en toch loop je nog tegen dingen aan in de praktijk. Met iemand die fungeert als checkpoint kun je delen, sparren, toetsen en steeds weer verbeteren.

  • Zorg voor een stok achter de deur die je scherp houdt op de implementatie. Spreek bijvoorbeeld af dat je iedere maand de voortgang mailt en bespreekt.
  • Toets de voortgang niet op het einddoel, dan ben je te laat. Toets op de voortgang op de activiteiten en hun tussentijdse resultaten: doe je wat er nodig is?
  • Spreek af en toe af met collega-ondernemers die al verder zijn dan jijzelf. Herkennen zij waar je tegenaan loopt en wat hebben zij gedaan om dit op te lossen.
  • Ook al heb je het druk, sta open om zelf ook een checkpoint te zijn voor andere ondernemers. Je leert zelf ook veel als je anderen helpt.

Je bent nog steeds een superheld

Ik mag mezelf af en toe een superheld wanen en denken dat ik het allemaal wel alleen kan. Maar juist omdat ik hulp heb ingeschakeld, ben ik verder gekomen dan ik durfde dromen: persoonlijk en als ondernemer.

Daarom wens ik jou hetzelfde in 2016: accepteer de hulp van mensen die je nodig hebt om te kunnen groeien. Investeer erin, je verdient het terug!
En de superheldencape? Die houd je natuurlijk, want je bent en blijft een superheld. Omdat je doet wat je het liefste doet en daarbij hulp durft te vragen als je het nodig hebt.

 

Waar helpt Running Fish nu precies bij?

Ik concentreer me op het helpen van horecaondernemers die:

Inspiratie, een systeem voor je marketing en een checkpoint: het zit allemaal in de programma’s die ik bied.
Als je twijfelt of dit wel bij jouw vraag past, vraag dan een groeisessie aan en we gaan eerst, gratis en vrijblijvend, in gesprek over jouw specifieke situatie. 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone