Bezeten van good food

Hoe Sushi Gallery haar concept al introduceerde vóór de opening
post image

Ik volgde Karenanna Knopper al een tijdje op Facebook, maar had haar nog niet in levenden lijve ontmoet. Ondernemend, enthousiast en een echte foodie, dat was mijn eerste indruk. En toen plaatste ze dit filmpje.

Ik was (en velen met mij zag ik) nu echt nieuwsgierig. Ieder bericht dat volgde, las ik. Ik wilde weten waar ze haar zaak ging starten, wat haar plannen precies waren en wie haar zakenpartner Chi was.

Ik ontdekte dat het niet voor niets was dat ik haar had opgemerkt op Facebook. Deze vrouw is niet alleen bezeten van lekker en goed eten, maar ook van media. Zo creëerde ze Business 3.0 TV, een online tv-kanaal voor ondernemend Limburg. Logisch dat zij zichzelf met haar nieuwe bedrijf zo in de kijker wist te spelen! En mij naar Maastricht trok voor een persoonlijke ontmoeting.

Sushi en meer

Dit is het verhaal van Sushi Gallery & More uit Maastricht, van ondernemers Karenanna Knopper en Chi Nguyen, die elkaar hebben gevonden in die gezamenlijke bezetenheid van ‘good food’.

Het plaatje klopt. Meteen als ik binnenkom zie ik het. Chi legt enkele klanten uitgebreid uit welke smaken sushi er in de vitrine liggen. Karenanna geeft haar net vertrekkende dochter een dikke knuffel. De chemie tussen de twee is direct voelbaar. En er is geen enkel verschil tussen de Karenanna en Chi op Facebook en die hier nu voor me staan. Chi vrolijk en enthousiast, wat ingetogen. Karenanna uitbundig, spontaan en een echte verteller.

Dromen delen

Ik realiseer me weer eens hoe bijzonder dat is. Hoe vaak ik ondernemers spreek die juist een ander plaatje willen schetsen. Karenanna zegt daar meteen over: “Heeft geen zin, lukt je toch niet. Gewoon laten zien wie je bent, op een manier die bij jou past.” In het geval van Karenanna betekent dat video’s en berichtjes vanuit de auto, vanaf de fiets, vanuit de zaak, vanuit huis. Zo krijg je een heel persoonlijk inkijkje in haar leven. “Ik deel mijn droom met die berichten. Dat vinden mensen leuk, ze raken steeds meer betrokken. En ja, natuurlijk zorgt dat er ook voor dat er mensen komen kijken en wat bestellen.”

Doelgroep lekkerbekken

Chi is de sushikoningin en Karenanna zorgt voor de summer rolls. Maar dat wil niet zeggen dat het assortiment altijd Japans of Aziatisch zal zijn. Is dat nu wel een duidelijk concept? “Heel duidelijk. Op ons kaartje staat niet voor niets Good Food to Go. Straks komen er ook kalfwangetjes en stamppotjes op het menu. Niets Aziatisch aan, maar wel onze stijl. Er zijn heel veel mensen die eerlijke, eenvoudige, lekkere dingen willen, maar niet zelf willen koken. Daar richten we ons op. En dat kunnen singles zijn, tweeverdieners, senioren of gewoon lekkerbekken.”
Dat is nog eens een mooi voorbeeld van een doelgroep die je niet naar leeftijd of type indeelt, maar naar behoefte! En inderdaad, deze groep consumenten groeit onmiskenbaar.
Ik kan meteen de proef op de som nemen en ik kan je zeggen: good food. Mijn persoonlijke favoriet: summer roll met champignons en pinda-sesam crème.

fotos 26-8-15 368 fotos 26-8-15 369

Kopiëren? Je doet maar.

Het assortiment verandert voortdurend en Chi heeft naast de klassieke sushismaken veel eigen combinaties ontwikkeld. Nigiri Buikspek met shichimi togarashi en Nigiri Maxima met oranje paprika’s bijvoorbeeld. “Soms bedenk je iets en gaan anderen ermee aan de haal. Eerst vond ik dat vervelend. Nu denk ik: prima, ga je gang. Ik zie het als een compliment. En onze creativiteit is onbegrensd, we blijven doorlopend vernieuwen. Iedere dag iets nieuws, dat kopieer je nooit!”

fotos 26-8-15 376 fotos 26-8-15 378 fotos 26-8-15 373

Zakelijk huwelijk

Dat Chi besloot zelf te gaan ondernemen, mag een wonder heten. Chi: “Ik heb altijd gezegd: ik wil geen eigen zaak. Ik zag bij de bedrijven waar ik werkte dat er veel kopzorgen bij kwamen kijken. Hoe kun je dan creatief blijven? Maar toen Karenanna het voorstelde, zag ik het wél voor me. We vullen elkaar goed aan, we vertrouwen elkaar en ik ben juist extra creatief geworden. Karenanna kan dingen die ik niet kan en andersom. Zo inspireer je elkaar.” Karenanna beaamt het volledig. “Het is echt een zakelijk huwelijk. Ik had niet verwacht dat ik met een vrouw zou gaan samenwerken. Maar het voelt vanaf het begin heel goed.”
In het uurtje dat ik er was liepen klanten in en uit en de voorraad van die ochtend was al uitverkocht.

Je vindt Sushi Gallery & More aan de Grote Gracht 43 in Maastricht.

 

4 ondernemerstips van Chi en Karenanna

  1. Maak jezelf zichtbaar via social media en gebruik je netwerk. Je kunt echt niet meer zonder!
  2. Laat je niet begrenzen door verouderde ideeën over doelgroepen. Je kiest in de eerste plaats voor wat bij jou past.
  3. Wees niet bang dat mensen je gaan kopiëren. Je creativiteit is onbegrensd, dat is jouw macht.
  4. Luister naar je intuïtie en werk alleen samen met mensen waarbij het gevoel goed is

 

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone