Wat een blamage was dat

Over ondernemerschap en veerkracht
post image

Het had een hele tijd geduurd voordat we deze klant hadden binnen gehaald. Ik werkte bij een klein reclamebureau en onze klant was een groot, landelijk opererend IT-bedrijf. Logisch dat ze bij een groot bureau in Amsterdam hun campagnes lieten ontwikkelen.

Maar nu kregen wij een kans, voor de werving van nieuw IT-talent mochten wij een campagne maken. Eindelijk! Ons team ging aan de slag, we zouden die arrogante reclamejongens uit de Randstad eens een poepie laten ruiken. En ons plan was top, tot in de details doordacht. Dat vond de klant ook. Toen we onze voorstellen hadden gepresenteerd, niets dan lof. Laaiend enthousiast verlieten ze ons kantoor.

Een fotoshoot volgde. Fotobewerking. Vormgeving van billboards. Mediaplanning.
Eindelijk was het zover: onze campagne hing levensgroot door het hele land. Vol verwachting klopte ons hart.

En toen werd het stil.
De campagne werkte voor geen meter.
Er waren wat mensen die hadden gebeld of ze een poster konden krijgen, want ze vonden het beeld zo mooi.
Maar geen sollicitanten.

 

Wat een blamage!
Natuurlijk hadden we het erover waar het mis was gegaan.
Wat hadden we gemist?
Blijkbaar was het beeld weliswaar mooi, maar kwam de boodschap niet over.

Eerst waren we boos. Ongelooflijk dat mensen dit niet begrepen.
Toen wilden we de handdoek in de ring gooien. De opdracht was gewoon ondoenlijk.
Maar uiteindelijk kregen we onze strijdlust terug: er MOEST een manier zijn.

We gingen praten met de klant en een aantal van hun medewerkers.
We keken kritisch naar ons eigen werk en lieten de feedback van anderen op ons inwerken.
We leerden dat het simpeler moest. Misschien minder mooi, maar wel effectiever.
We gingen andere dingen uitproberen, eerst op kleine schaal. Alsof we een klein, praktisch bureau in de provincie waren J. De dingen die werkten, gingen we verder uitwerken op grotere schaal.

Toegegeven: het was niet zo sexy en glamoureus als we ons hadden voorgesteld. Het was zoals we hadden geleerd van onze eerdere opdrachten: luisteren, analyseren, creëren, testen, leren, verbeteren. Hard werken. En af en toe op onze bek gaan.

 

Als jij teleurgesteld bent omdat je speciale avond weinig gasten trok: word niet boos.
Als jij baalt omdat mensen je concept niet begrijpen, of omdat je een negatieve recensie kreeg: gooi alsjeblieft niet de handdoek in de ring.
Blijf trouw aan jezelf en blijf trouw aan je missie. Geef niet op!
Dust yourself off and try again.
De grootste, meest succesvolle ondernemers hebben allemaal hun portie teleurstelling gehad. Zie het als een noodzakelijke voedingsbodem voor groei. En daar hoort af en toe groeipijn bij.

Welcome to the club.

richard_quote_bouncing_back_0

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone