Te weinig gasten? Verdubbel je prijzen!

post image

Wat doe je als mensen net zo lief bij je buurman gaan eten als bij jou?

Als het hotel een straat verderop mensen over de streep trekt om niet bij jou, maar bij hen te overnachten? Steeds meer horecaondernemers hebben hiermee te maken. Het internet maakt zoeken en vergelijken  zo gemakkelijk en de onderlinge verschillen zijn minimaal. Het enige wat je als ondernemer nog kunt doen is je prijs halveren en Social Deal of Groupon benaderen.  Of nee, wacht even. Wat je beter kunt doen: je prijzen verdubbelen.

Van grondstof naar service

Grondstoffen, zoals aardappels of koffiebonen, zijn op zich weinig waard. Dergelijke grondstoffen worden ook wel een commodity genoemd. Door technische ontwikkeling kunnen we van grondstoffen producten maken: van aardappels chips en van koffiebonen koffie. Door die bewerking wordt een grondstof tien keer zo veel waard. Door diensten toe te voegen aan producten, ontstaat er nog meer waarde. Mensen zijn dan bereid meer te betalen voor de koffie die een vriendelijke medewerker serveert dan de koffie die ze thuis zelf moet zetten.

Van service naar experience

Maar nu gebeurt er iets geks: we zijn deze toevoeging van waarde heel gewoon gaan vinden. Ik kan het immers op zoveel plekken zo gemakkelijk krijgen! De service zelf wordt een commodity en we zien er de toegevoegde waarde niet meer van in. De beweging keert om: consumenten kiezen weer op prijs.
Hoe kunnen we dan wel waarde toevoegen? Dat gebeurt pas als de koffie zelf van ondergeschikt belang is. Als de beleving rond de kop koffie centraal staat, worden mensen weer bereid te betalen voor de toegevoegde waarde. Dat gebeurt bijvoorbeeld als gasten zelf de bonen van hun voorkeur kunnen selecteren en vervolgens kunnen zien hoe een barista zijn kunsten vertoont. De gast krijgt veel meer dan een kop koffie, hij krijgt een experience. Ik heb straks een verhaal te vertellen aan mijn vrienden! Daar betaal ik graag wat meer voor. Sterker nog, ik betaal het dubbele.

Zijn dubbele prijzen wel meer winst?

Zeker, een barista inzetten en speciale bonen inkopen is duurder dan het inkopen van automatenkoffie. Die dubbele prijzen zijn dus geen dubbele marge. Maar het is wel marge, goede marge! Gasten komen liever naar jouw zaak, ze eisen geen korting, maar kijken amper naar de prijs. Ze maken gratis reclame voor je, zo bijzonder vonden ze het. Een goede omzet mét goede marges en een sterke voorkeur voor jouw zaak: dat zijn uiteindelijk de winstpakkers.

Is het wel voor mij?

Iedere horecazaak kan een unieke experience creëren, groot en klein, in steden en op het platteland. Welke experience voor jouw situatie gaat werken, is afhankelijk van je concept, de omgeving waarin je opereert en je doelgroep(en). Het is een kwestie van goed kijken, creatief denken en durven. Nog niet overtuigd? De praktijkvoorbeelden spreken voor zich. Starbucks deed het, zonder te adverteren overigens. Gewoon begonnen met één piepklein zaakje. CitizenM Hotels doet het, Crazy Pianos doet het, Ctaste (het restaurant waarbij je in het donker dineert) doet het.  Nu jij nog.

Ga jij ook voor meer gasten én hogere prijzen?

Wil jij ook meer gasten aantrekken én hogere prijzen kunnen vragen? Meld je dan aan voor het GRATIS Webinar Met Gemak Meer Gasten op 11 juni van 10.00 tot 11.00 u. In één uur tijd krijg je do’s en don’ts, praktijkvoorbeelden en tips om direct toe te kunnen passen. Een webinar volg je via je eigen computer, je hebt alleen een internetverbinding nodig. Meer info en aanmelden >

 

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone