“Als je over 3 jaar wilt stoppen, dan moet je nu al nadenken over de verkoop”

Tips van een door de wol geverfde horecamakelaar
post image

Je bent een doorgewinterde horecaondernemer en al vele jaren run jij jouw zaak. Het kriebelt al een tijdje: doorgaan op de huidige voet of verkopen? Je hebt nog andere dromen die je graag zou willen waarmaken. Misschien is het een andere zaak beginnen. Of een heel ander bedrijf. Of misschien ben je gewoon toe aan meer rust en ontspanning en begin je langzamerhand aan je ‘pensioen’ te denken.

Ik ga in gesprek met Leon Keppels, een door de wol geverfde horecamakelaar die de verkoop van  honderden zaken heeft  begeleid. Hoe pak je de verkoop aan, wat komt er allemaal bij kijken? Welke zaken spelen mee in de waardering van je zaak? Leon geeft ons een kijkje in zíjn keuken.

Waar kijkt de kopende partij vooral naar bij het bepalen van de waarde?

“In de eerste plaats natuurlijk naar de rentabiliteit van een zaak. De cijfers van de laatste jaren bepalen voor een belangrijk deel het beeld. Verder is de locatie, de grootte en de indeling van het pand van groot belang. En dus ook de staat van het pand en van de inventaris. Kan het plan van de kopende partij op deze locatie tot zijn recht komen, welke investeringen zijn nodig om het concept uit te kunnen voeren? Daarom speelt bij de waardebepaling ook mee welke vaste contracten overgenomen moeten worden. Personeel, brouwer, koffieleverancier: je wilt als ondernemer het liefst hier vrij in zijn. Als er dus contracten overgenomen moeten worden, kan dat de verkoopprijs drukken.”

Hoeveel tijd moet je uittrekken voor de verkoop van je zaak?

“Dat ligt heel erg aan hoe populair jouw zaak is in de markt. Maar verkopen binnen een paar maanden kun je in de regel vergeten. Ik raad iedere ondernemer aan op tijd te beginnen met het verkoopproces. Als je over 3 jaar met pensioen wilt, maak dan een afspraak met een goede horecamakelaar om de kansen te bespreken. Als je je erop instelt dat het een hele tijd kan duren, is het ook een stuk prettiger werken. Gewoon met hart en ziel die gasten blijven verwennen. Dat is goed voor je gasten, maar ook voor de verkoop.”

Wat vergeten veel ondernemers nog wel eens bij de verkoop van hun zaak?

“De fiscale gevolgen van de verkoop kunnen soms een behoorlijke verrassing zijn. Als het pand ook van jou is en je dit van zakelijk naar privé haalt, heeft dat een grote impact op je belastingaanslag. Bespreek dat dus goed met je accountant als je overweegt te gaan verkopen.”

En als je wilt verhuren, waar moet je dan op letten?

Als je een hypotheek op je zaak hebt, moet je toestemming hebben van de hypotheekverstrekker om het pand te verhuren.  En blijf reëel in de huurprijs: die moet wel in verhouding staan met de omzet. Als eigenaar ben je geneigd de waarde van je zaak erg hoog in te schatten. Daar is een horecamakelaar ook voor: je de spiegel voorhouden. Ik heb er niets aan als de verwachtingen uiteindelijk niet kunnen worden waargemaakt omdat de prijs niet marktconform is. En ik wil naar de verkopende én de kopende partij eerlijk kunnen zijn.”

Zijn er situaties waar je mensen voor wilt waarschuwen?

“Veel ondernemers verkopen de zaak aan familie, vrienden, personeel of een toeleverancier. Het contract is dan vaak erg summier en laat ruimte voor interpretatie. Mooi dat er wederzijds vertrouwen is, maar ook dan is een goed, gedetailleerd contract met een complete inventarislijst essentieel voor het behoud van een goede relatie.”

 En ondernemers die een zaak willen kopen, wat zou je hen willen meegeven?

“In een eerste gesprek leg ik dit al snel op tafel: neem je eigen verantwoordelijkheid in de financiering. Wees bereid om zelf ook risico te lopen. Je gelooft toch in je zaak? Dan is het niet redelijk als je alleen kijkt naar andere investeerders. De eigenaar van het pand, de brouwer, de bank: in principe moeten zij niks. Als jij commitment én een goed business plan laat zien, zijn er ook in het huidige horecalandschap genoeg kansen.”

7 tips van Leon om je zaak goed te verkopen 

1: Zorg dat je zaak goed onderhouden is en verzorgd oogt. Vooral het schilderwerk goed bijhouden!

2: Wees voorzichtig met het aangaan van vaste contracten met leveranciers en personeel, dat kan de waarde negatief beïnvloeden

3: Stel je in op een langdurend verkooptraject van 6 maanden tot meerdere jaren

4: Blijf enthousiast meewerken in de zaak, ook al heb je besloten te verkopen. Dat zie je terug in de omzet en verhoogt de waarde uiteindelijk ook!

5: Ga tijdig in gesprek met je accountant en een horecamakelaar die je vertrouwt

6: Wees reëel bij het beoordelen van de waarde: is je prijs marktconform en reëel voor de omzet van de afgelopen jaren?

7: Zorg voor een gedetailleerd contract, ook als je met bekenden zaken doet.

Leon Keppels is mede-eigenaar van Horecahuis Limburg. Hij bemiddelde voor ruim 1000 horecazaken. Horecahuis Limburg heeft ruim 120 zaken in de verkoop staan.
Overweeg jij je zaak te verkopen of wil je juist een zaak overnemen? Voor Limburgse horecaondernemers (kopers en verkopers) biedt Horecahuis Limburg een gratis en vrijblijvend adviesgesprek over de eerste te zetten stappen in jouw specifieke situatie.
l.keppels@horecahuislimburg.nl of 06-225 651 89

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone