Euro’s meer waard door de manier van presenteren

Gebruik ons reptielenbrein om de bestedingen te verhogen
post image

Welk product van de 3 mag het meeste kosten?

Kijk maar eens naar onderstaande beelden en beslis voor jezelf: welk product mag het meeste kosten?
Het gaat niet om goed of fout.

Tosti

food-presentatie-tosti

Pizza

food-presentatie-pizza

Frites

food-presentatie-frites

Cocktail

food-presentatie-cocktails

Hotelbed

hospitality-presentatie-hotelbed

Ieder concept heeft zijn eigen verdienmodel, waar een bepaald prijsniveau bij hoort. Dus ik beweer zeker niet dat je product er standaard duur uit moet zien. Maar het is wel erg handig als je weet dat je de waarde van een product (of beter gezegd de perceptiewaarde van een product!) enorm kunt beïnvloeden door de presentatie.

Een drankje van biologisch, vers fruit dat je ieder uur vers bereid kan in de ogen van de gast uit een pak komen, alleen door de presentatie.
De feitelijke kosten, de objectief meetbare kwaliteit, of er duurzaam wordt gewerkt: dat weten we niet. En toch denkt ons brein het wel te weten: er wordt razendsnel op basis van wat we zien, ruiken, voelen en ervaren een oordeel geveld: dit is de waarde van dit product. We gaan niet op zoek naar deze informatie, maar vullen de ontbrekende informatie zelf in.

Op dit moment zijn veel mensen vooral bereid meer te betalen als het product authentiek en kleinschalig oogt en men gelooft dat er persoonlijke aandacht aan te pas komt. Door je hiervan heel bewust mee om te gaan bij de presentatie van je gerechten of de inrichting van je kamers, maar ook bij de fotokeus op je website, kun je de bestedingen enorm beïnvloeden.

Wat betekent dit voor jou? Kun je de presentatie aanpassen waardoor mensen je product hoger waarderen of juist verlagen, waardoor je product toegankelijker wordt? Speel met het reptielenbrein van je gast en beïnvloed hiermee rechtstreeks de bestedingen.

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën, dus ik nodig je graag uit te reageren. Binnenkort ga ik hier ook meer over vertellen in een webinar. Houd dit blog in de gaten of meld je aan voor de nieuwsbrief om een uitnodiging te ontvangen.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone