Werk aan de winkel

post image

Laatst zag ik het programma ‘Werk aan de Winkel’ op tv, een programma met de mode-ondernemer Olcay Gulsen. Kleine winkeliers die in zwaar weer zitten krijgen hulp en de winkel krijgt een prachtige transformatie. Dit keer was een snoepwinkel aan de beurt, de Soete Inval. Het creatieve team besloot de snoepwinkel te voorzien van vrolijke kleuren, in de winkel en desgewenst op locatie live suikerspinnen te gaan maken en de luifel te verwijderen. Deze ontnam het zicht op al dat lekkere snoep. De bedrijfskleding werd een wit overhemd met een grote vlinderstrik, à la Willy Wonka. Als we het over een experience hebben, bedoelen we dit!

Kromme tenen

Toch heb ik met kromme tenen zitten kijken. Als het creatieve team ook zelf de winkel was gaan runnen, had ik het fantastisch gevonden. Ze geloofden er honderd procent in en waren dolenthousiast. Het liefst hadden ze ook de gevel zelf in snoepkleuren geschilderd. Maar de eigenaren, wat ouder en heel ingetogen, voelden zich overduidelijk zeer ongemakkelijk bij alle kleurrijke gekte. Bij een later bezoek bleek de vlinderstrik ingeruild voor een oude fleecetrui. De luifel was weer gemonteerd. Om dat te kunnen doen was een stuk uit het nieuwe uithangbord gezaagd. Heeft het al meer omzet opgeleverd? “Nee, nog niet…”, mompelde de ondernemer verlegen.

Opdringen of samenwerken

Je zou de ondernemers vastgeroest kunnen noemen. Maar er is ook iets aan de werkwijze wat dergelijk gedrag in de hand werkt. Een conceptverandering die niet past bij de stijl en persoonlijkheid van de ondernemer kan niet slagen. Het zal blijven voelen als een trucje, als een slecht passende broek die vervelend blijft zitten. Een verandering waar je zelf bewust voor hebt gekozen en waar je stap voor stap ingroeit, is veel effectiever. Je doet iets wat bij je past, wat je leuk vindt en waar je goed in bent. En dan is het fijn als je creatief wordt uitgedaagd en als iemand je vertelt wat wel en niet werkt. Opdringen heeft geen zin, samenwerken vanuit ieders expertise en inbreng wel. Er is inderdaad nog werk aan de winkel. In dit geval eerst bij het creatieve team van dit tv-programma.

 

Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone