Als jouw gast lord wordt of als je de fles verstopt

Experience marketing op zijn best
post image

Ik was gisteren bij een vriend die een enorme liefhebber van whisky is.
Hij gaat ieder jaar naar Schotland en neemt daar deel aan allerlei VIP-proeverijen, struint winkels af voor speciale edities en heeft een indrukwekkende collectie flessen staan.

Hij liet me een paar flessen zien die voor hem extra bijzonder waren:

  • een fles waarvan de whisky op vat was gegaan op de sterfdag van zijn moeder.
  • een fles waar zijn naam met de hand op het etiket was geschreven als ‘bottelaar’. Als ik naar de distilleerderij zou gaan, zou ik zijn naam ook in het officiële logboek terugvinden.
  • een fles uit een speciale smuggler’s edition. De fles kwam dan ook niet in een gebruikelijke koker, maar werd geleverd in een boek, alsof hij echt gesmokkeld was.

Tijdens whiskyfestivals worden er speciale edities uitgebracht die ook alleen maar dan en daar te koop zijn.
Als je lid bent van de club van bepaalde whiskymerken, heb je recht op van alles bijzonders en krijg je de kans om net weer oudere whisky’s te proeven.
Er zijn zelfs plekken waar je een stukje grond kunt kopen en daarmee officieel lord wordt van het gebied, een titel waar uiteraard ook lidmaatschap van een community bij hoort.

experience-marketing-whiskey-schotland

Waarom vertel ik dit allemaal?
Omdat het allemaal voorbeelden zijn van heel sterke experience marketing.

Deze vriend weet wat goede whisky is. Hij zou echt geen slechte whisky kiezen vanwege het reclameverhaaltje.
Maar dat hij gevoelig is voor die extra emotie en unieke ervaring die komt kijken bij alle activiteiten rondom de whisky, is ook duidelijk.

In de horeca wordt bij ‘beleving’ vooral gedacht aan een mooi interieur, een prettige sfeer, een gastvrije ontvangst.
Maar hoe belangrijk dat ook kan zijn, het is niet hetzelfde als beleving gebruiken om je gast een onvergetelijke ervaring te bieden.

Als we kijken naar de whisky-voorbeelden hierboven zijn er een paar dingen belangrijk:

1: het moet heel speciaal voelen

Het is het verschil tussen een welkomstdrankje van het huis en een sommelier die je meeneemt naar de wijnkelder, vertelt over de wijn die hij speciaal heeft geselecteerd en deze bijzondere wijn laat proeven. Het welkomstdrankje voelt sympathiek en gastvrij, het wijntje in de kelder is onvergetelijk. Een zekere exclusiviteit hoort er dus ook bij. Als iedereen in die wijnkelder staat, ervaar je het ineens niet meer als iets bijzonders. Maar als er maar een paar gasten bij zijn, voelt dat alsof je uitverkoren bent.

2: het is heel persoonlijk

De naam op het etiket, de lord titel, de whiskey die op vat is gegaan op een datum die voor mij belangrijk is: het maakt het allemaal heel persoonlijk. Het product is voor iedereen hetzelfde en toch voelt het als ‘op maat gemaakt’.
Daarom zijn bijvoorbeeld verjaardagsdesserts nog steeds zo geliefd.
In een sector waar het al gaat om gasten in de watten te leggen, is hier nog veel te winnen. En er is gelukkig veel mogelijk. Dankzij de hedendaagse techniek kun je bijvoorbeeld makkelijker inspelen op iemands verjaardag.

3: het moment kunnen delen

Als iedereen erbij kan zijn, is het niet meer bijzonder. Maar als je het kunt delen met anderen, is het leuker. Whiskeyfans steken elkaar aan op forums, community websites en rating platforms.
Je gasten oproepen om hun moment te delen op jouw pagina is bijvoorbeeld mogelijk. VIP-avonden waarbij je 1 of 2 introducés mag uitnodigen zorgen dat het ‘exclusieve’ vuurtje wordt verspreid. En goede fotomomenten creëren om dat moment te kunnen delen. Wat is de plek in jouw zaak waar iedereen voor wil poseren?

4: het past in een groter verhaal

Al die whiskeymerken bouwen een merk vol ambacht, authenticiteit en historie. Vaak is het merk sterk verbonden aan een bepaalde fysieke plek. Daar komt de whisky vandaan en daardoor is die ene unieke smaak ontstaan. Dat verhaal wordt natuurlijk niet op 1 manier verteld. Het zit ‘m in de verpakking, in de reclame, in de oprichter, in het pand, in de rondleiding, in ALLES. Het zou geen enkele zin hebben om die experience marketing te gaan doen zonder naar het totaalplaatje te kijken.
Ieder horecabedrijf heeft ook zijn eigen verhaal. Soms is het zoeken naar dat verhaal. Maar het is er wel.

Wat het doet met je bedrijf

Die unieke ervaring bieden brengt je bedrijf heel wat.

  • Je valt op en dat betekent dat de pers over je wil schrijven en mensen over je praten.
  • Je bouwt aan meer loyaliteit van je gasten, mensen willen graag bij jouw community gaan horen en willen vaker terugkomen.
  • Je kunt, naast je reguliere producten en diensten, ook hoger geprijsde evenementen en activiteiten aanbieden.

Doe mee dit najaar en creëer jouw eigen unieke experience

Dit najaar ga ik een middag organiseren voor horecaondernemers die ook een unieke experience willen bieden aan hun gasten. We gaan naar een inspirerende plek met een verhaal en gaan met een groep van maximaal 15 ondernemers samen aan de slag om voor ieder bedrijf die experience te ontwikkelen.
Deelname wordt voor een vriendelijk prijsje mogelijk.
Meer details volgen later. Heb je interesse? Laat het me alvast weten, dan krijg jij een priority seat. Je verplicht je hiermee tot niets. Je bent alleen verzekerd van een plek als de kaartverkoop start, want jij krijgt als eerste de details te horen.

Geef je interesse alvast aan

* indicates required




Deel deze pagina
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someone